Bismillahirrahmanirrahim..

Rasanya, ramai yg tahu, ataupun pernah mendengar perkataan al ma'thurat, kan? Al ma'thurat adalah kumpulan ayat-ayat al-Quran, zikir-zikir serta doa-doa yang selalu diamalkan oleh Rasulullah SAW. Ia disusun oleh as syahid Imam Hasan al Banna. Semoga Allah membalas dengan kebaikan usaha beliau yang telah memberi banyak manfa'at ini, amin ya Allah.


Al ma'thurat ada dua jenis, iaitu kubra (besar) dan sughra (kecil). Bacaan al ma'thurat kubra adalah lebih panjang dan lebih banyak berbanding dengan yang sughra. Selalunya, kebanyakan orang hanya membaca yang sughra. Termasuk la diri ini..hehe..besa la kita kan selalu berkira dlm beribadah..Astagfirullah3x..Namun, jika ada masa yang lebih, mungkin boleh membaca yang kubra. Al ma'thurat dibaca pada waktu pagi (selepas waktu subuh) dan juga pada waktu petang (selepas waktu asar).


Sebenarnya, setiap bacaan yang terkandung di dalam al ma'thurat mempunyai kelebihan tersendiri. Sebelum ini, selalu je dok amal mase kt skolah dulu.setiap kali pg ngn petang..terima kaseh kpd guru2 kt SMKA Wataniah sbb perknalkan bnda ni..tp bila melangkah masuk matrik n IPG ni..dah lama tgal..kalo dulu memang hafal la..siap jdik kepala yg mengetuai bacaan.tp skrg dah gagap2..nak wat mcm mna..baca pon jarang2..leka..alpa ngn dunia..ALLAH3..hmm tp Alhamdulillah..aku dah mula sedaq..tahun ni dah amal balik..dan dah mula lekat dlm kepala n hati ni..


Pagi2 n petang2 jom kita amal..Insya Allah Ta'ala, kita akan dipelihara olehNya daripada gangguan syaitan, sihir, kesedihan serta kesusahan hidup, dan apa-apa saja yang mungkin boleh menjauhkan kita daripada mengingatiNya. 

Bahkan, untuk jangka masa panjang, jiwa kita juga akan menjadi lebih tenang dan merasa lebih lapang, insyaAllah!

Ok.stkt ni dulu..jom siap2..nak blik rumah sewa dah ni..huk3..babai!




Mukjizat AQ…

Lusa da nuzul AQ..so nk post pasai kemukjizatan AQ lah..mane tau sape2 yg bc ni..dpt input.dpt la aku to4 utk akaun akhirat..

AQ ni adalah mukjizat y satu2 nya kita mmpu peluk,baca dan sentuh pada hr ni..AQ ni ALLAH dah jnji akan jada smpai bila..SO,ni beberapa kemukjiztan tntang AQ..

1)gaya bahasa yg tinggi dan indah
2)tdak mampu ditndingi oleh manusia
3)pnawar hati
4)trpelihara hgga qiamat
5)ayat2 xboleh diubah
6)mngndungi prkara2 ghaib
7)kndungan sesuai spnjang zman..

Teringat plak kisah Umar bin ALkhotob..kisah yg mna Umar ni dulu shbt nabi namun sblm tu dia adalah menentang utma agama islam..Hidayah yg Allah bg kt dia tatkala dia dgr adik dia bc AQ surah Toha..mula2 pon dia marah+tmpar hngga brdarah..namun,Fstimah bc jugak ayt AQ dan bila Umar dgr dia rasa tenang dan lmbut hati..terus lps tu dia peluk islam..dan dia adalah antara 10shbt dijamin masuk syurga..ALLAH3x..
#amal la bc AQ pling kurang 1 ayat sehari..pliss..sbb tu a akan bg cahaya kt akhirat kita nt.



Bismillah…
Sambung lg menulis bila tetiba ja mai smgt menulis kt blog wlpun esemen xsentuh pon..biase la kita meme mcm ni..sggup mgdp fb..twitter..n so on drpd mmbaca AQ..buku2 agma..dgr ceramah..

As promise b4 dis,nak cite pasal nener a.k.a mek..ni sebelah umi..sblah ayah dah xde lama..masa aku kecik lg..hmm mek nil pas cik mnggal meme dok rumah aku..xjauh pond r rumah sbnaq dia tp memandangkan dia skrg dah msuk kategori OKU..so kami la jaga dia..

Asalnya kaki mek ni nepuh jah..mcm naik biji air kt ibu kaki..bnda jd masa arwah cik ada lg..bnda ni jd sikit ja..nak wt ke cerita..lpas ja atuk xda..ibu jari dia pon makin merah n berair..mak2 sedara just letak ubat..ltak krim ja..mek ni meme dia ada nyakit mcm2..drah tggi+kncing mnis+jantung..bila cmpur2 biase la..mkin hr mkin teruk..aku la dok cuci ngn ubat2 yg dibeli kt klinik.makin hr kaki mkin truk..mek selalu ja demam.kaki dah mula berbau..daging2 dah buruk..aku ni naseb bek la..alhamdulillah bab2 mcm ni meme mnt.so mslah geli+takot nix de la..kami .ajak p pital xmo..org tua kn..meme tkot ngn hospital ni.dah .ibu jari tu dah mkin hitam..so kami p la jmpa doc..senang cite mlm tu la start kisah potong memotong ni..mula2 admit ward..doc mai check n mntak sign utk potong ibu jari..

Aku la yg p jg tu..best dok pital ni..dekat kn kita ngn ALLAH..n aku blja 1 bnda..semua yg ada ngn kita hya pnjaman..mcm mek..ALLAH hya pnjam 72 tahun ja ibu jari kt dia..lpas potong ibu jari..mek boleh kuar..tp selang 3 hari jari kedua hitam plak..kami trus p hospital..n doc scan kaki dia memang dah efek kuman tu..n kputusan yg terbaik potong smpai lutut..

Berat mata pndang,berat lg bahu pikul…mek nanges ja..xleh trima cdgn doc..namun hasil bncg anak beranak..kami semua pksa jugak..n lastly potong smpai lutut..
Bla..bla..bla…..n so on…

Today,mek dah berkerusi roda n hya ada sebelah ja kaki..semua yg dia wt kna bntuan kita..n dia dah dpt kad OKU n officially sbgai seorng yg OKU.

Apa yg boleh ckp,apa yg ada kt kita atas dunia ni hya pnjman ja..one fine day bila smpai wktunya akan ditarik..sbb tu kita jgn mencintai apa2 pon melebihi cinta ALLAH..



Assalamualaikum…
RAMADHAN KAREEM..
skrg dah geap 15 hari kita dlm bulan ni..,bulan yg penuh berkat..setiap amalan yg kita wat..pasti digandakan ganjaran..ALLAH3..besar kenikmatan tu..SO,tinggal jugak 15 hari lagi nak raya..sayu pilu dan gembira campur2 terasa dlm hati ni..yelah..gmbira sbb nk raya..tp sedih sbb ramadhan nak p..ntah sempat ke idok tahun dpn nk merasa..
Bila ckp pasal ni..teringat kt arwah cik..masuk setaun dah dia p..raya taon lps sgt3 xceria sbb dia xda..biasa dia la yg dok wt plan2 yg hebat2..p kebun..bbq ngn fmily..makan lembu sekoq tu program wjib setiap kali raya..ALLAH3..rindu arwah Bila sakit mulut aka telaga buruk,msti dia bg ayaq penawar..Alhamdulillah..sht lpas tu..ilmu tu aku blja ngn dia ..tp bila dah xpraktis ni..igt2 lupa la plak...bila arwah xde sunyi ja rumah kt kg..klo x dulu msti dia akan smpan buah duyan utk aku..sbb aku kn dok jauh..tkt xsmpat..dia akn msukkan isi duyan kt frozen..nk sruh tahan lama..bila dia p..pokok2 kt dusun pon da majuk..kuar buah siket ja..klo dulu..siap mai lori2 dr negeri lain..mai amik buah atuk punye..skrg mek lpas arwah xde,dok ngn fmily aku..mek pun dah potong kaki..so next entry aku akn cite kronologi sia potong kaki..ceewah da mcm doc plak ni..
Hmm lg sminggu nk blik rumah..nk wt persiapan raya..xsabar nk iftar ngn family..nak kemas2 rumh..yg penting kemas masjid dpn rumah tu..smoga diberi ksemptan tahun ni nk jmpa mlm lailatulqadr..insyaALLAH…
Ok stoooooop dulu sbb nk msuk kelas..nt kita smbung story2 lagi eh..
Roger dulu..=)



Lagi satu ujian..
Hmmm hujung2 bulan ni tetiba leptop jadi lembab mcm kura2 plak..nak bukak tu..kemain amik masa..bila bukak..lambat2 nyo la..berat btol nak loading.. hmm.aku dok ingat masalah besa2 la..so p la format ngan sorang kawan ni..classsmate jugak la..format punye format..lpas tu dia bg balik..so dgn hepi nye aku terus bukak..namun………jeng jeng jeng
Ade masalah baru..buka sat.. siap ada sound track plak..”plup”…pas tu terus mati..

Opppsss

Jgn gelabah..bismillah..cuba buka..tp..Mati lagi..aku mula la kalut..al maklumlah pompuan..mane reti bab2 bnda ni..kol kawan aku tuh..dia kata maybe motherboard..hmmm

Mula dah aku membayangkan duit2 bertebangan..dh la hujung bulan..elaun xmasuk lagi..so kol la ayah..dia ckp try p kdai dulu..esok ptg tu aku p la..smpai2 ja ,lps discuss ngn si owner kedai memang masalah motherboard n dia sarankan xpyh baiki..sbb lptop ni dah 4taon kotdok brbakti kt aku..

Hmm sedih campur pilu..kol terus ayh..dia cakp..beli baru..dia kn bank in kn duit..tu dia pngorbanan sorang ayah..apa lg..aku pon xpeduli sape2 yg ade dlm kedai tu..teus kluaq ayaq mata..terharu…
Sobs.sobs..sob..
Last2 lps dok istikharah..ditemani shbt2 sempoi aku..kami p beli..1 julai 2013..aku beli lptop baru..HP yg touch skrin punye..total rm1690 ngn free gift n mcm2 la yg dia bg..

Mntak slmt sume2..n yg penting I know dat I love my dad so much..skali lg..sy syg ayh sy..


Ummi..ummi..ummi.ayah…insan yg xakn aku lupa jasa depa..
Peace yo!

Sunday, July 28, 2013

Kelebihan Al-Mathurat

Posted by Nadira Aisya at 9:06 AM 0 comments


Bismillahirrahmanirrahim..

Rasanya, ramai yg tahu, ataupun pernah mendengar perkataan al ma'thurat, kan? Al ma'thurat adalah kumpulan ayat-ayat al-Quran, zikir-zikir serta doa-doa yang selalu diamalkan oleh Rasulullah SAW. Ia disusun oleh as syahid Imam Hasan al Banna. Semoga Allah membalas dengan kebaikan usaha beliau yang telah memberi banyak manfa'at ini, amin ya Allah.


Al ma'thurat ada dua jenis, iaitu kubra (besar) dan sughra (kecil). Bacaan al ma'thurat kubra adalah lebih panjang dan lebih banyak berbanding dengan yang sughra. Selalunya, kebanyakan orang hanya membaca yang sughra. Termasuk la diri ini..hehe..besa la kita kan selalu berkira dlm beribadah..Astagfirullah3x..Namun, jika ada masa yang lebih, mungkin boleh membaca yang kubra. Al ma'thurat dibaca pada waktu pagi (selepas waktu subuh) dan juga pada waktu petang (selepas waktu asar).


Sebenarnya, setiap bacaan yang terkandung di dalam al ma'thurat mempunyai kelebihan tersendiri. Sebelum ini, selalu je dok amal mase kt skolah dulu.setiap kali pg ngn petang..terima kaseh kpd guru2 kt SMKA Wataniah sbb perknalkan bnda ni..tp bila melangkah masuk matrik n IPG ni..dah lama tgal..kalo dulu memang hafal la..siap jdik kepala yg mengetuai bacaan.tp skrg dah gagap2..nak wat mcm mna..baca pon jarang2..leka..alpa ngn dunia..ALLAH3..hmm tp Alhamdulillah..aku dah mula sedaq..tahun ni dah amal balik..dan dah mula lekat dlm kepala n hati ni..


Pagi2 n petang2 jom kita amal..Insya Allah Ta'ala, kita akan dipelihara olehNya daripada gangguan syaitan, sihir, kesedihan serta kesusahan hidup, dan apa-apa saja yang mungkin boleh menjauhkan kita daripada mengingatiNya. 

Bahkan, untuk jangka masa panjang, jiwa kita juga akan menjadi lebih tenang dan merasa lebih lapang, insyaAllah!

Ok.stkt ni dulu..jom siap2..nak blik rumah sewa dah ni..huk3..babai!


Wednesday, July 24, 2013

kemukjizatan AQ

Posted by Nadira Aisya at 11:48 AM 0 comments


Mukjizat AQ…

Lusa da nuzul AQ..so nk post pasai kemukjizatan AQ lah..mane tau sape2 yg bc ni..dpt input.dpt la aku to4 utk akaun akhirat..

AQ ni adalah mukjizat y satu2 nya kita mmpu peluk,baca dan sentuh pada hr ni..AQ ni ALLAH dah jnji akan jada smpai bila..SO,ni beberapa kemukjiztan tntang AQ..

1)gaya bahasa yg tinggi dan indah
2)tdak mampu ditndingi oleh manusia
3)pnawar hati
4)trpelihara hgga qiamat
5)ayat2 xboleh diubah
6)mngndungi prkara2 ghaib
7)kndungan sesuai spnjang zman..

Teringat plak kisah Umar bin ALkhotob..kisah yg mna Umar ni dulu shbt nabi namun sblm tu dia adalah menentang utma agama islam..Hidayah yg Allah bg kt dia tatkala dia dgr adik dia bc AQ surah Toha..mula2 pon dia marah+tmpar hngga brdarah..namun,Fstimah bc jugak ayt AQ dan bila Umar dgr dia rasa tenang dan lmbut hati..terus lps tu dia peluk islam..dan dia adalah antara 10shbt dijamin masuk syurga..ALLAH3x..
#amal la bc AQ pling kurang 1 ayat sehari..pliss..sbb tu a akan bg cahaya kt akhirat kita nt.

::POTONG KAKI

Posted by Nadira Aisya at 11:38 AM 0 comments


Bismillah…
Sambung lg menulis bila tetiba ja mai smgt menulis kt blog wlpun esemen xsentuh pon..biase la kita meme mcm ni..sggup mgdp fb..twitter..n so on drpd mmbaca AQ..buku2 agma..dgr ceramah..

As promise b4 dis,nak cite pasal nener a.k.a mek..ni sebelah umi..sblah ayah dah xde lama..masa aku kecik lg..hmm mek nil pas cik mnggal meme dok rumah aku..xjauh pond r rumah sbnaq dia tp memandangkan dia skrg dah msuk kategori OKU..so kami la jaga dia..

Asalnya kaki mek ni nepuh jah..mcm naik biji air kt ibu kaki..bnda jd masa arwah cik ada lg..bnda ni jd sikit ja..nak wt ke cerita..lpas ja atuk xda..ibu jari dia pon makin merah n berair..mak2 sedara just letak ubat..ltak krim ja..mek ni meme dia ada nyakit mcm2..drah tggi+kncing mnis+jantung..bila cmpur2 biase la..mkin hr mkin teruk..aku la dok cuci ngn ubat2 yg dibeli kt klinik.makin hr kaki mkin truk..mek selalu ja demam.kaki dah mula berbau..daging2 dah buruk..aku ni naseb bek la..alhamdulillah bab2 mcm ni meme mnt.so mslah geli+takot nix de la..kami .ajak p pital xmo..org tua kn..meme tkot ngn hospital ni.dah .ibu jari tu dah mkin hitam..so kami p la jmpa doc..senang cite mlm tu la start kisah potong memotong ni..mula2 admit ward..doc mai check n mntak sign utk potong ibu jari..

Aku la yg p jg tu..best dok pital ni..dekat kn kita ngn ALLAH..n aku blja 1 bnda..semua yg ada ngn kita hya pnjaman..mcm mek..ALLAH hya pnjam 72 tahun ja ibu jari kt dia..lpas potong ibu jari..mek boleh kuar..tp selang 3 hari jari kedua hitam plak..kami trus p hospital..n doc scan kaki dia memang dah efek kuman tu..n kputusan yg terbaik potong smpai lutut..

Berat mata pndang,berat lg bahu pikul…mek nanges ja..xleh trima cdgn doc..namun hasil bncg anak beranak..kami semua pksa jugak..n lastly potong smpai lutut..
Bla..bla..bla…..n so on…

Today,mek dah berkerusi roda n hya ada sebelah ja kaki..semua yg dia wt kna bntuan kita..n dia dah dpt kad OKU n officially sbgai seorng yg OKU.

Apa yg boleh ckp,apa yg ada kt kita atas dunia ni hya pnjman ja..one fine day bila smpai wktunya akan ditarik..sbb tu kita jgn mencintai apa2 pon melebihi cinta ALLAH..

Setahun sudah..

Posted by Nadira Aisya at 8:39 AM 0 comments


Assalamualaikum…
RAMADHAN KAREEM..
skrg dah geap 15 hari kita dlm bulan ni..,bulan yg penuh berkat..setiap amalan yg kita wat..pasti digandakan ganjaran..ALLAH3..besar kenikmatan tu..SO,tinggal jugak 15 hari lagi nak raya..sayu pilu dan gembira campur2 terasa dlm hati ni..yelah..gmbira sbb nk raya..tp sedih sbb ramadhan nak p..ntah sempat ke idok tahun dpn nk merasa..
Bila ckp pasal ni..teringat kt arwah cik..masuk setaun dah dia p..raya taon lps sgt3 xceria sbb dia xda..biasa dia la yg dok wt plan2 yg hebat2..p kebun..bbq ngn fmily..makan lembu sekoq tu program wjib setiap kali raya..ALLAH3..rindu arwah Bila sakit mulut aka telaga buruk,msti dia bg ayaq penawar..Alhamdulillah..sht lpas tu..ilmu tu aku blja ngn dia ..tp bila dah xpraktis ni..igt2 lupa la plak...bila arwah xde sunyi ja rumah kt kg..klo x dulu msti dia akan smpan buah duyan utk aku..sbb aku kn dok jauh..tkt xsmpat..dia akn msukkan isi duyan kt frozen..nk sruh tahan lama..bila dia p..pokok2 kt dusun pon da majuk..kuar buah siket ja..klo dulu..siap mai lori2 dr negeri lain..mai amik buah atuk punye..skrg mek lpas arwah xde,dok ngn fmily aku..mek pun dah potong kaki..so next entry aku akn cite kronologi sia potong kaki..ceewah da mcm doc plak ni..
Hmm lg sminggu nk blik rumah..nk wt persiapan raya..xsabar nk iftar ngn family..nak kemas2 rumh..yg penting kemas masjid dpn rumah tu..smoga diberi ksemptan tahun ni nk jmpa mlm lailatulqadr..insyaALLAH…
Ok stoooooop dulu sbb nk msuk kelas..nt kita smbung story2 lagi eh..
Roger dulu..=)

Tuesday, July 16, 2013

::saya sayang ayah saya::

Posted by Nadira Aisya at 9:21 AM 0 comments


Lagi satu ujian..
Hmmm hujung2 bulan ni tetiba leptop jadi lembab mcm kura2 plak..nak bukak tu..kemain amik masa..bila bukak..lambat2 nyo la..berat btol nak loading.. hmm.aku dok ingat masalah besa2 la..so p la format ngan sorang kawan ni..classsmate jugak la..format punye format..lpas tu dia bg balik..so dgn hepi nye aku terus bukak..namun………jeng jeng jeng
Ade masalah baru..buka sat.. siap ada sound track plak..”plup”…pas tu terus mati..

Opppsss

Jgn gelabah..bismillah..cuba buka..tp..Mati lagi..aku mula la kalut..al maklumlah pompuan..mane reti bab2 bnda ni..kol kawan aku tuh..dia kata maybe motherboard..hmmm

Mula dah aku membayangkan duit2 bertebangan..dh la hujung bulan..elaun xmasuk lagi..so kol la ayah..dia ckp try p kdai dulu..esok ptg tu aku p la..smpai2 ja ,lps discuss ngn si owner kedai memang masalah motherboard n dia sarankan xpyh baiki..sbb lptop ni dah 4taon kotdok brbakti kt aku..

Hmm sedih campur pilu..kol terus ayh..dia cakp..beli baru..dia kn bank in kn duit..tu dia pngorbanan sorang ayah..apa lg..aku pon xpeduli sape2 yg ade dlm kedai tu..teus kluaq ayaq mata..terharu…
Sobs.sobs..sob..
Last2 lps dok istikharah..ditemani shbt2 sempoi aku..kami p beli..1 julai 2013..aku beli lptop baru..HP yg touch skrin punye..total rm1690 ngn free gift n mcm2 la yg dia bg..

Mntak slmt sume2..n yg penting I know dat I love my dad so much..skali lg..sy syg ayh sy..


Ummi..ummi..ummi.ayah…insan yg xakn aku lupa jasa depa..
Peace yo!

About Me

My Photo
Nadira Aisya
aku insan biasa,yang menyanjung setiap hikmah kalimah se0rang daie..Lantaran itu ku kan terus berdiri mendukung risalah ini..
View my complete profile
Powered by Blogger.

Followers

j0m gege


ShoutMix chat widget

d0a se0rang kekasih

About this blog