salam alaik..

esaiment oh esaiment..pas hntaq sume..portfolio pulak..memang xabes la..nk jadik student kn..so,relaks jap..poning jgk aku nk wt portfolio ni..

let's mnconteng blog nieh..hehehe..
sekarangkan musim cite2 diadaptasi dr novel kn..mcm bicara hati..adam hawa..byak lagi la..sampai aku xigt..hehe..lani mungkin para hawa tgah menggilai cite adam hawa yg ditayangkan kt astro tu..tp mcm aku plak memandangkan dok kt mktab ni..susahla nk mndptkan astro..so tersangat la berterima kasih kpada Perekacerita..sbb dr situ aku donlot then aku tonton cite ni..stakat ni..so far cite ni ok la..nice sangat2..scene kt Mekah yg wt aku memang teruja..hati terdetik nk p sangat2..Ya ALLAH,bg la ksempatan aku p jejak kaki kt tanah suci MU..nak sgt2 p..tenang je kn..jeles tgok ade dh kwn2 aku berkesempatan p sana..nk jugak!!!!!.umo2 muda dh boleh p..rezeki depa..

hmm ade 1 scene tu yg time Am sedih kn..dye pandang ja kt Kaabah tu..sebak kot..smpai mata aku pon menitis..huhu..pulak ade lagu si Shahir tu..punyalah sedap lirik dye..so..ape lagi aku trus p kat pak cik gugel tu..donlot lgu mamat ni...sedeh2...so jom kita hayati lirik lagu ni..



Sejauh mana
Langkah ku di sana
Aku melupakan Mu


Seluas mana
Kau beri padaku
Masih ku angkuh pada-Mu


Segalanya dusta
Gelap mengaburi ku


Ya Allah
Apa yang bisa
Ku tebus kepada-Mu
Atas dosaku


Ya Allah
Ku hina terasa
Biar ku bersujud
Untuk ke syurga-Mu



mak kata JANGAN!

mak kata jangan main air..
kita main air sampai kecut tangan dibuatnya..

mak kata jangan main api..
main juga api sampai hitam legam kuali buat masak2..

mak kata jangan kayuh basikal laju2..
tapi kayuh juga sampai masuk longkang logi...

mak kata jangan nakal2 kat sekolah..
tapi hyperactive jga sampai semua cikgu kenal kita..

mak kata jangan bercinta time2 sekolah..
tp brcinta juga sampai patah hati..patah lagi..patah lagi...masalah2..

mak kata jangan gaduh dengan adik beradik..
tapi gaduh juga sampai gugur2 rambut kita sbb kalah brtarung..

mak kata jangan berkawan dengan budak nakal..
tapi kawan juga sampai lebam2 muka konon nk jadi hero malaya..

mak kata jangan jadi budak malas...
tapi malas juga sampai kita ni jadi seorang yg kuat tido,obesiti dan hmm susah nak cakap...

mak kata jangan menipu..
tapi kita menipu juga sampai bila time cikgu tanya homework kita pura2 tk bawak padahal belum siap...hrp semua cikgu take note...haha..

mak kata jangan tinggal solat..
tapi kita selalu tinggal bila mak tkda kt rumah...

mak kata jangan keluar malam...
tapi kita kluar malam juga duduk berdua2an smpai kna tangkap kering..

mak kata jangan marah-marah...
tapi kita jenis kuat melenting smpai orang tk bersalah pun kena marah..

mak kata jangan menangis ..
tapi kita menangis macam hilang kluarga walhal cuma hilang phone je..

mak kata suruh gi masjid solat berjemaah...
tapi kita melencong prgi pasar malam,prgi Ciber cafe dnn bleh tmbh sndri klu nak..

Tahu marahh pula bila....
kene rotan sampai lebam2 kaki..
kene bebel sampai naik nanah telinge..
kene cubit sampai lebam2 peha..
kene tarik duit belanje skolah sampai xleh nak beli jambu feberet..nangis!
kene hantar pindah skolah lain sampai kene tekanan perasaan hdup mcm dalm penjara..
kene tazkirah xkire subuh,zohor,asar,maghrib or isya' sampai naik migrain..


itu xboleh..ini xboleh..
mak pilih kasih!
mak x adil!
mak xsayang aku!
mak xfaham aku!
mak kedekut!

Semuanya......
bersebab knpa mak buat macam tu..
bersebab knpa mak selalu marah2..
bersebab knpa mak garang serta tegas trhdp anak2nya...
itu tanda dia sayang dan peduli pada kita...

sekali ketuk..sekali jalan..
dua kali ketuk masih tk jalan2...loading pula tu..
dah kena tengking,dah kena bingit tahu pula salahkan orang lain..
masih tk sedar2 lagi..?

tepuk dada tanya hati...
apa yang pernah kita buat pada mak kita selama ini...

pernah tak berterima kasih pemberian dia?
pernah tak tolong urut kaki dia bila dia penat kerja..?
pernah tak ada disamping dia bila dia sedang sedih..?
pernah?
alhmdulillah andai pernah...

setiap ibu pasti nak yang terbaik untuk anak2nya..
sedikit zarah pun dia tdak akan membenci kita walaupun kita sering melakukan kesalahan..
mak kita sanggup bela 10 anak2nya...tapi sanggupkah 10 anak2nya bela seorang mak?


#hargailah mak sementara dia masih ada dan masih disisi...bila dah jauh dari mak tahu pula berbuak2 rindu....heee......

saya sayang umi saya... Aishah Bt Muhd Yusof..terima kasih sebab sudi jaga,belai,bagi kasih sayang n segala2 la untuk kak long ngn adik2..rindu kamu sangat2..rindu nk bergosip n paling penting makan masakan umi yg ummmphhh tu..memang terbaik la..smoga dirahmati n sentiasa ceria bersama ayah..husband awak yg pling awak syg tu..wlopun kadang2 bila tyme ayah start membebel  dlm erti kata memberi nasihat..kita akan sama2 wt muka pling comel kn??..hehe..


k.la..saja ja menconteng blog ni setelah sekian lama xupdate..:D


Tiada Lagi Aku
Kita bersama menempuh semua
Dugaan melanda tidak kupinta
Pahit dan manis duka menghiris
Kita mengharungi dengan berani
Gurau dan senda pun turut mengisi
Ruang dan ketika di masa sepi
Kepercayaan dan keikhlasan
Makin menguatkan persahabatan
Entah mengapa engkau
Cepat benar berubah
Kerana kejayaan
Kau merasa megah
Jangan engkau mudah terlupa
Setiap benda yang ada
Takkan kekal selama-lamanya
Diriku akhirnya kau singkir jua
Oh… biarku pergi membawa sekeping hati
Tidak sanggup lagi aku menyaksi
Wajah yang pernah menyakitkan hati…..
salam..
tgh2 study tadi.. terdengar lagu ni suria fm..yela tgah2 mlm2 mcm ni memang radio2 pon maen lagu2 yang tangkap leleh punya..mananye x..manusia2 zmn skrg memng kompem la hafal lagu yang mcm2 gini..kalo lagu nasyeed ni susah sket nk masuk qalbu..termasuk lah aku ni..tp ape p0n jiwa aku da mula minat2 ngn nasyed ni..tq to maher zain dgn lagu2 yg memang osem la..simple tp tersirat banyak kot..opppsss melalut dah..aku ni nk share sket pasai lagu neh.. memang ini lagu cinta.. tapi sekiranya diteliti rangkap2 lagu ni.. ada yg menarik untuk direnungkan..sbb tu lagu2 ni jgn dok minat sesuka hti ja..kena pandai cr apa yg tersirat..tkot sat lg menyimpang aqidah tu..=)..
jom2 layan....
Kita bersama menempuh semua
Dugaan melanda tidak kupinta
Pahit dan manis duka menghiris
Kita mengharungi dengan berani
memang time2 dulu awak ngn saya..kita dok share2 masalah kn..ape ape je yg berlaku memang mampu la dok harungi tapi....bila awak mula berjaya..ramai pandang awak..awk dah mula lupa..padahal dulu awak jugak ckp yg manusia ni dipegang dengan janji..so...mane jnji awak dulu..mungkin dah lupa kot..sebab sy tau manusia itu mudah lupa....
lirik bawah ni lagi la saya teringat kt awak...
Entah mengapa engkau
Cepat benar berubah
Kerana kejayaan
Kau merasa megah
saya tertanya2… adakah dgn kejayaan dan peluang yang awk dapat..awak jd mcm ni..berubah..semakin jauh..jauh..jauh.. tp nk sangat2 awak jauh dr merasa megah, bongkak atau ego.. entah la.. hanya tuhan yang tahu.. saya  berharap sesangat2 awak..saya tidak akan lupa tentang asal usul kita dan tahu menunjukkan sikap merendah diri.. insyallah
Jangan engkau mudah terlupa
Setiap benda yang ada
Takkan kekal selama-lamanya
Diriku akhirnya kau singkir jua
so,lirik yang ni memang sedeh pedih kot..."diriku akhirnya kau singkir jua"...
fuhhh ayat yg memang kasi gua nanges la kot...kalo tersingkir AF..mentor boleh than lg,..ni tersingkir macam neh..memang menyayat la... hehe..xpe2 asl awak bhgia sebab mencintai xseharusnya memiliki...saya tau tu sume...
Alamak!!!!!!!!!!..terlebeh sudah..k la..nk p tidoq..da xleh nk study bile dah terkenang kisah2 ni..
tp utk awak...semoga jawk bahagia ngn si dia..wlopun sy pasti awk xkn punye baca entry blog2 sy tp entry ni memang utk awak....ok then..tata...

Tetiba best bila dengar lagu ni..lirik dia syahdu dan tersentuh kot bagi sape2 yang ade kisah di sebalik hidup mereka...


Lirik lagu Kerana Kasihmu ni pun membawa makna yang sangat romantik. Ni kalau korang nak usha gegurl korang memang boleh cair gak la. Lagi-lagi kalau korang nyanyi sendiri. Cuma make sure suara korang tu ada macam ahli GX4 ni la. Kalau tak sedap tu, bagi mp3 Kerana Kasihmu ni pun jadi la.

GX4 ni atau name penuh nya Generasi X-4 adalah gabungan kumpulan Shades, Kool, Nico dan AtoZ. Ni semua otai-otai R&B, Dance Pop, Ethnic Pop Fusion dan rentak-rentak sewaktu dengannnya la. Zaman-zaman 60-an, 70-an tu dulu. Kalau orang lama ni nyanyi memang lirik lagunya berisi. Kena pulak rentak lagu yang memang sedap, memang syok la dengar. Sebenarnya lagu Kerana Kasihmu ni  first dengar pun masa cerita Vanila Coklat tu. Terus je  terpikat. Pandai Tv3 cari lagu untuk OST cerita Vanila Coklat ni. Jom kita layan sama-sama lirik Kerana Kasihmu GX4. LayanZZZ!!!!!

Lirik GX4 – Kerana Kasihmu (OST Vanila Coklat)
Terkadang bicara hati mula berbisik
Kehadiranmu anugerah yang terindah
Mengapa rindu ini semakin hebat ku rasakan
Sekalung cinta mu takkan ku persia
Andai dapat ku genggam erat jari-jemarimu
Mengharungi nista hidup yang penuh berliku
Harapanku kau mengerti dan cuba memujuk hati
Terima diri ku seadanya
Cahaya pesona kasihku terindah untukmu
Terukir di hati hanya untukmu
Sambutlah tangan bawa ku terbang ke awan biru
Dengarlah kasihku
Dengarlah sayangku
Roda berputar laju
Ku merindu pada mu
Setiap saat waktu
Ku merindu belaianmu dan manjamu kasihku
Ku merindu padamu
Setiap saat waktu
Ku merindu belaianmu dan manjamu kasihku
Terlebih rindu. Terlebih manja
Terlebih sayang kepadamu
Bagaikan dunia jadi milik kita
Selama-lamanya
Semusim telah berlalu menggamit jiwaku
Di saat kuperlukan wajahmu menjelma
Andai sedetik saat ku hidup tanpa dirimu kasih
Tak terdaya ku meluahkannya
Andai dapat ku genggam erat jari-jemarimu
Mengharungi nista hidup yang penuh berliku
Harapanku kau mengerti dan cuba memujuk hati
Terimalah diri ku seadanya
Cahaya pesona kasihku terindah untukmu
Terukir di hati hanya untukmu
Sambutlah tangan bawa ku terbang ke awan biru
Dengarlah kasihku
Dengarlah sayangku
Cahaya pesona kasihku terindah untukmu
Terukir di hati hanya untukmu
Sambutlah tangan bawa ku terbang ke awan biru
Dengarlah kasihku
Dengarlah sayangku
Sayang dengarkanlah secebis ukiran buatmu
Harap kau terima cintaku seadanya



Bismillahhirahmanirrahim….
Ya ALLAH….
Kini baru kusedar dan kurasa terpukul di atas segala sesuatu yg Kau takdirkan kepadaku Ya Rab..
Terima kasih di atas fursoh yg Kau berikan kepadaku…
Untuk menyedari segala kekhilafan diriku ini…
Yang secara tidak langsung telah menunjukkan betapa hinanya dan lemahnya diriku ini…

Ya ALLAH…
Hulurkanlah maghfirah kepada diriku ini…
Seandainya diri ini layak diampuni…
Aku tahu Ya ALLAH…
Sekiranya Kau menakdirkan mati kepada diriku ini…
Tika saat ini..
Tika detik ini…
Aku tahu yang mana satu gerbang pintu bakal kulangkahi…
SyurgaMu???

Oh..
Sudah tentu tidak…
Tingginya angan-angan hambaMu yang perasan ini..
Mengharap pada sesuatu yang tidak pasti…
Sedangkan ada alim ulama’ tidak dapat memasuki tempat ini…
Apatah lagi diriku ini…
NerakaMu????
Tidak perlu dipersoalkan lagi…
Mungkin itu yang lebih baik bagi diriku…
Tapi takkan terbayang olehku Ya ALLAH…
Betapa dahsyatnya seksaanMu di sana…
Panas di dunia ini tak tertanggung rasanya…

Apatah lagi….
Bagaimana pula dengan azab dan derita yang bakal kulalui di alam barzakh nanti…
Menghadapi saatnya bersama malaikat-malaikatMu..
Detik-detik disoal oleh mereka…
Masih ada lagikah peluang untuk diriku???
Aaaarrrggghhh!!!!!
Peningnya kepalaku ini…
Memikirkan hal  ini…
Robbana zolamna anfusana wa illam taghfirlana wa tarhamna lanakuuna minal khosirin…



www.iLuvislam.com
 

Bila wanita menjaga auratnya dari pandangan lelaki bukan muhram, bukan sahaja dia menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukmin keseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal. Ini kerana syariat telah menetapkan supaya wanita berpakaian longgar dengan warna yang tidak menarik serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki. 

Kalau dibuat perbandingan dari segi harta dunia seperti intan dan berlian, ianya dibungkus dengan rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci. Begitu juga diumpamakan dengan wanita, Kerana wanita yang bermaruah tidak akan mempamerkan tubuh badan di khalayak umum. Mereka masih boleh tampil di hadapan masyarakat bersesuaian dengan garisan syarak. Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata untuk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.
 

Menyentuh berkenaan pakaian wanita, alhamdulillah sekarang telah ramai wanita yang menjaga auratnya, sekurang-kurangnya dengan memakai tudung. Dapat kita saksikan di sana sini wanita mula memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah melanda dari peringkat bawahan hingga kepada peringkat atasan. Samada dari golongan pelajar-pelajar sekolah hinggalah kepada pekerja-pekerja pejabat-pejabat. 

Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna. Masih lagi menampakkan batang leher, dada dan sebagainya. Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belah bawah atau berseluar ketat dan sebagainya. 

Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung turut direka untuk wanita-wanita Islam kini. Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok di dalamnya, dihias pula dengan kerongsang (broach) yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya. Dan berbagai-bagai gaya lagi yang dipaparkan dalam majalah dan suratkhabar fesyen untuk tudung. 

Rekaan itu kesemuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah ke atas wanita. Walhal sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu adalah bukan sahaja menutup auratnya, malah sekaligus menutup maruahnya sebagai seorang wanita. Iaitu pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita, dan tidak berhias-hias yang mana akan menjadikan daya tarikan kepada lelaki bukan muhramnya. 

Sekaligus pakaian boleh melindungi wanita dari menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab. Bilamana wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, maka terjadilah pakaian wanita Islam sekarang walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tapi masih ingin bergaya. 

Kesimpulannya, tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan. Kita tidak merasakan diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini hanya satu amalan yang kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa hati mesti berbunga dan berbangga bila boleh memakai tudung? 

Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada orang yang bertudung tapi masih lagi berkepit dan keluar dengan teman lelaki . Ada orang bertudung yang masih terlibat dengan pergaulan bebas. Ada orang bertudung yang masih menyentuh tangan-tangan lelaki yang bukan muhramnya. Dan bermacam-macam lagi maksiat yang dibuat oleh orang-orang bertudung termasuk kes-kes besar seperti zina, khalwat dan sebagainya. 

Jadi, nilai tudung sudah dicemari oleh orang-orang yang sebegini. Orang Islam lain yang ingin ikut jejak orang-orang bertudung pun tersekat melihat sikap orang-orang yang mencemari hukum Islam. Mereka rasakan bertudung atau menutup aurat sama sahaja dengan tidak bertudung. Lebih baik tidak bertudung. Mereka rasa lebih bebas lagi. Orang-orang bukan Islam pula tawar hati untuk masuk Islam kerana sikap umat Islam yang tidak menjaga kemuliaan hukum-hakam Islam. 

Walaupun bertudung, perangai mereka sama sahaja dengan orang-orang bukan Islam. Mereka tidak nampak perbezaan agama Islam dengan agama mereka. Lihatlah betapa besarnya peranan tudung untuk dakwah orang lain. Selama ini kita tidak sedar diri kitalah agen bagi Islam. Kita sebenarnya pendakwah Islam. Dakwah kita bukan seperti pendakwah lain tapi hanya melalui pakaian. 

Kalau kita menutup aurat, tetapi tidak terus memperbaiki diri zahir dan batin dari masa ke semasa, kitalah punca gagalnya mesej Islam untuk disampaikan. Jangan lihat orang lain. Islam itu bermula dari diri kita sendiri. Ini tidak bermakna kalau akhlak belum boleh jadi baik tidak boleh pakai tudung. Aurat, wajib ditutup tapi dalam masa yang sama, perbaikilah kesilapan diri dari masa ke semasa. Tudung di luar tudung di dalam (hati). 

Buang perangai suka mengumpat, berdengki, berbangga, ego, riak dan lain-lain penyakit hati. Walau apapun, kewajipan bertudung tidak terlepas dari tanggungjawab setiap wanita Muslim. Samada baik atau tidak akhlak mereka, itu adalah antara mereka dengan Allah. Amat tidak wajar jika kita mengatakan si polanah itu walaupun bertudung, namun tetap berbuat kemungkaran. 

Berbuat kemungkaran adalah satu dosa, manakala tidak menutup aurat dengan menutup aurat adalah satu dosa lain. Kalau sudah mula menutup aurat, elak-elaklah diri dari suka bertengkar. Hiasi diri dengan sifat tolak ansur. Sentiasa bermanis muka. Elakkan pergaulan bebas lelaki perempuan. Jangan lagi berjalan ke hulu ke hilir dengan teman lelaki. 

Serahkan pada Allah tentang jodoh. Memang Allah sudah tetapkan jodoh masing-masing. Yakinlah pada ketentuan qada' dan qadar dari Allah. Apabila sudah menutup aurat, cuba kita tingkatkan amalan lain. Cuba jangan tinggal sembahyang lagi terutama dalam waktu bekerja. Cuba didik diri menjadi orang yang lemah-lembut. Buang sifat kasar dan sifat suka bercakap dengan suara meninggi. Buang sikap suka mengumpat, suka mengeji dan mengata hal orang lain. jaga tertib sebagai seorang wanita. 

Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam. Barulah nampak Islam itu indah dan cantik kerana indah dan cantiknya akhlak yang menghiasi peribadi wanita muslimah. Barulah orang terpikat untuk mengamalkan Islam. Dengan ini, orang bukan Islam akan mula hormat dan mengakui "Islam is really beautiful." Semuanya bila individu Islam itu sudah cantik peribadinya. 

Oleh itu wahai wanita-wanita Islam sekalian, anda mesti mengorak langkah sekarang sebagai agen pengembang agama melalui pakaian.


Sedar tidak sedar, sudah 3 tahun saya mengenali awak. Tak pernah saya terfikir peristiwa memalukan saya terjatuh ke dalam longkang membuat hati kita bertaut. Terima kasih kepada Allah kerana mentakdirkan saya terjatuh dan terima kasih juga kerana Allah menggerakkan awak untuk mentertawakan saya. Jika tidak, hubungan kita tidak mungkin sampai sejauh ini. Siapa pernah menyangka peristiwa sekecil itu mampu mengikat hati dua insan. Walaupun saya dan awak masing-masing berjauhan, teknologi benar-benar mengikat kita. 

Saya sedar, hari demi hari saya semakin menyenangi kehadiran awak dalam hidup saya. Saya bersyukur atas hubungan ini. Bersyukur kerana kita bukanlah seperti pasangan kekasih lain. Awak tidak pernah mengucap kata rindu, apatah lagi kata sayang. Seingat saya sepanjang 3 tahun ini, tidak sampai 5 kali kita bersua muka. Itupun tatkala awak dan keluarga datang beraya ke rumah saya. Saya juga bersyukur ibu bapa kita saling meredhai persahabatan kita. Hari demi hari, kita semakin matang. Saya semakin mengenali dunia, semakin mendalami ajaran Islam sebenar. Dulu, saya fikir hubungan kita tidak salah. Ya, memang tidak salah dari pandangan mata luar. Namun jujur jauh di sudut hati saya, saya sering merindui awak biarpun tiada siapa antara kita yang pernah melafazkannya. Pernah saya angankan awak menjadi pembimbing keluarga saya kelak. MasyaAllah, begitu jauh saya lalai. Kata-kata seorang teman suatu waktu dulu benar-benar mendorong saya berfikir panjang. “Zina hati sememangnya kelihatan kecil, namun dosanya tetap sama”.

Astaghfirullah…saya beristighfar panjang. Dengan segala kekuatan yang ada, saya katakan kepada awak. “Jangan hubungi saya lagi melainkan awak bersedia mengahwini saya”. Saya sendiri tidak pasti dengan apa yang saya lakukan. Saya sedar awak pasti kebingungan dengan kata-kata saya kerana antara kita sememangnya tiada yang istimewa. Saya juga sedar hakikatnya, awak juga punya perasaan terhadap saya biarpun awak mebisu seribu bahasa. Hubungan kita terputus begitu sahaja. Enam bulan berlalu dengan amat sukar bagi saya. Setiap hari saya berdoa semoga Allah permudahkan segala yang terbaik untuk saya, semoga Allah permudahkan jika apa yang saya lakukan benar-benar keranaNya. Ingin saya katakan, betapa sukar melupakan awak. Dalam kesibukan saya melupakan awak, tiba-tiba saya dikejutkan dengan rombongan peminangan. Andai awak dapat melihat hati saya, pastinya awak tahu betapa terkejutnya saya. Ya, awak tunaikan permintaan saya. Awak datang lagi ke rumah saya, tapi kali ini dengan sebentuk cincin. Sekarang saya sudah sah menjadi permaisuri hidup awak. Sekarang saya bebas merindui awak tanpa rasa berdosa, saya bebas berbicara dengan awak tanpa rasa bersalah dan saya bebas menyayangi awak kerana awaklah pembimbing hidup saya. Terima kasih Allah ikatkan kita dengan tali perkahwinan biarpun pada usia muda remaja.

Terima kasih Allah menghadirkan awak sekali lagi dalam hidup saya.




Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Kecewa sekali. Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai harapan.
Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa, masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran. Masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki menuju majlis-majlis ilmu, majlis-majlis dzikir yang akan mengantarkan pada ketenteraman jiwa.
Hidup ini ibarat belantara. Tempat kita mengejar berbagai keinginan. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak, mempunyai keinginan. Tetapi tidak setiap yang kita inginkan bisa terbukti, tidak setiap yang kita mahu bisa tercapai.Dan tidak mudah menyedari bahwa apa yang bukan menjadi hak kita tak perlu kita tangisi. Banyak orang yang tidak sedar bahwa hidup ini tidak punya satu hukum: harus berjaya, harus bahagia atau harus-harus yang lain.
Betapa banyak orang yang berjaya tetapi lupa bahwa sejatinya itu semua pemberian Allah hingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenang. Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan benar. Padahal dimensi tauhid dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita. Padahal hakikat kegagalan adalah tidak terengkuhnya apa yang memang bukan hak kita.
Apa yang memang menjadi jatah kita di dunia, entah itu rezeki, jawatan atau kedudukan, pasti akan Allah sampaikan. Tetapi apa yang memang bukan milik kita, ia tidak akan kita bisa miliki. Meski ia nyaris menghampiri kita, meski kita mati-matian mengusahakannya.
"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.." (al-Hadiid: 22-23)
Demikian juga bagi yang sedang galau terhadap jodoh. Kadang kita tak sedar ketentuan Allah tentang jodoh kita, bukannya meminta yang terbaik dalam istikharah kita tetapi benar-benar ketentuan Allah: "yang pentingnya harus dia Ya Allah! Harus dia, kerana aku sangat mencintainya." Seakan kita jadi yang menentukan segalanya, kita meminta dengan paksa. Dan akhirnya kalau pun Allah memberikannya maka tak selalu itu yang terbaik. Boleh jadi Allah tak mengulurkannya tidak dengan kelembutan, tapi melemparkannya dengan marah kerana niat kita yang terkotor.
Maka wahai jiwa yang sedang gundah, dengarkan ini :
Maka setelah ini wahai jiwa, jangan kau hanyut dalam nestapa jiwa berkepanjangan terhadap apa-apa yang luput darimu. Setelah ini harus benar-benar difikirkan bahwa apa-apa yang kita rasa perlu di dunia ini harus benar-benar perlu, bila ada relevansinya dengan harapan kita akan bahagia di akhirat. Kerana seorang Mu'min tidak hidup untuk dunia, tetapi menjadikan dunia untuk mencari hidup yang sesungguhnya: hidup di akhirat kelak.
Maka sudahlah, jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!


Mak....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ......
kengkadang siaran indonesia ...
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu.. 


Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter
warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...
ampon kan kiter....
Mak.....
Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. ...
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan .....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
iter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil







Thursday, October 11, 2012

aku yang berdosa-shahir

Posted by Nadira Aisya at 10:11 PM 0 comments

salam alaik..

esaiment oh esaiment..pas hntaq sume..portfolio pulak..memang xabes la..nk jadik student kn..so,relaks jap..poning jgk aku nk wt portfolio ni..

let's mnconteng blog nieh..hehehe..
sekarangkan musim cite2 diadaptasi dr novel kn..mcm bicara hati..adam hawa..byak lagi la..sampai aku xigt..hehe..lani mungkin para hawa tgah menggilai cite adam hawa yg ditayangkan kt astro tu..tp mcm aku plak memandangkan dok kt mktab ni..susahla nk mndptkan astro..so tersangat la berterima kasih kpada Perekacerita..sbb dr situ aku donlot then aku tonton cite ni..stakat ni..so far cite ni ok la..nice sangat2..scene kt Mekah yg wt aku memang teruja..hati terdetik nk p sangat2..Ya ALLAH,bg la ksempatan aku p jejak kaki kt tanah suci MU..nak sgt2 p..tenang je kn..jeles tgok ade dh kwn2 aku berkesempatan p sana..nk jugak!!!!!.umo2 muda dh boleh p..rezeki depa..

hmm ade 1 scene tu yg time Am sedih kn..dye pandang ja kt Kaabah tu..sebak kot..smpai mata aku pon menitis..huhu..pulak ade lagu si Shahir tu..punyalah sedap lirik dye..so..ape lagi aku trus p kat pak cik gugel tu..donlot lgu mamat ni...sedeh2...so jom kita hayati lirik lagu ni..



Sejauh mana
Langkah ku di sana
Aku melupakan Mu


Seluas mana
Kau beri padaku
Masih ku angkuh pada-Mu


Segalanya dusta
Gelap mengaburi ku


Ya Allah
Apa yang bisa
Ku tebus kepada-Mu
Atas dosaku


Ya Allah
Ku hina terasa
Biar ku bersujud
Untuk ke syurga-Mu


sayang 'UMI"...

Posted by Nadira Aisya at 9:41 PM 0 comments

mak kata JANGAN!

mak kata jangan main air..
kita main air sampai kecut tangan dibuatnya..

mak kata jangan main api..
main juga api sampai hitam legam kuali buat masak2..

mak kata jangan kayuh basikal laju2..
tapi kayuh juga sampai masuk longkang logi...

mak kata jangan nakal2 kat sekolah..
tapi hyperactive jga sampai semua cikgu kenal kita..

mak kata jangan bercinta time2 sekolah..
tp brcinta juga sampai patah hati..patah lagi..patah lagi...masalah2..

mak kata jangan gaduh dengan adik beradik..
tapi gaduh juga sampai gugur2 rambut kita sbb kalah brtarung..

mak kata jangan berkawan dengan budak nakal..
tapi kawan juga sampai lebam2 muka konon nk jadi hero malaya..

mak kata jangan jadi budak malas...
tapi malas juga sampai kita ni jadi seorang yg kuat tido,obesiti dan hmm susah nak cakap...

mak kata jangan menipu..
tapi kita menipu juga sampai bila time cikgu tanya homework kita pura2 tk bawak padahal belum siap...hrp semua cikgu take note...haha..

mak kata jangan tinggal solat..
tapi kita selalu tinggal bila mak tkda kt rumah...

mak kata jangan keluar malam...
tapi kita kluar malam juga duduk berdua2an smpai kna tangkap kering..

mak kata jangan marah-marah...
tapi kita jenis kuat melenting smpai orang tk bersalah pun kena marah..

mak kata jangan menangis ..
tapi kita menangis macam hilang kluarga walhal cuma hilang phone je..

mak kata suruh gi masjid solat berjemaah...
tapi kita melencong prgi pasar malam,prgi Ciber cafe dnn bleh tmbh sndri klu nak..

Tahu marahh pula bila....
kene rotan sampai lebam2 kaki..
kene bebel sampai naik nanah telinge..
kene cubit sampai lebam2 peha..
kene tarik duit belanje skolah sampai xleh nak beli jambu feberet..nangis!
kene hantar pindah skolah lain sampai kene tekanan perasaan hdup mcm dalm penjara..
kene tazkirah xkire subuh,zohor,asar,maghrib or isya' sampai naik migrain..


itu xboleh..ini xboleh..
mak pilih kasih!
mak x adil!
mak xsayang aku!
mak xfaham aku!
mak kedekut!

Semuanya......
bersebab knpa mak buat macam tu..
bersebab knpa mak selalu marah2..
bersebab knpa mak garang serta tegas trhdp anak2nya...
itu tanda dia sayang dan peduli pada kita...

sekali ketuk..sekali jalan..
dua kali ketuk masih tk jalan2...loading pula tu..
dah kena tengking,dah kena bingit tahu pula salahkan orang lain..
masih tk sedar2 lagi..?

tepuk dada tanya hati...
apa yang pernah kita buat pada mak kita selama ini...

pernah tak berterima kasih pemberian dia?
pernah tak tolong urut kaki dia bila dia penat kerja..?
pernah tak ada disamping dia bila dia sedang sedih..?
pernah?
alhmdulillah andai pernah...

setiap ibu pasti nak yang terbaik untuk anak2nya..
sedikit zarah pun dia tdak akan membenci kita walaupun kita sering melakukan kesalahan..
mak kita sanggup bela 10 anak2nya...tapi sanggupkah 10 anak2nya bela seorang mak?


#hargailah mak sementara dia masih ada dan masih disisi...bila dah jauh dari mak tahu pula berbuak2 rindu....heee......

saya sayang umi saya... Aishah Bt Muhd Yusof..terima kasih sebab sudi jaga,belai,bagi kasih sayang n segala2 la untuk kak long ngn adik2..rindu kamu sangat2..rindu nk bergosip n paling penting makan masakan umi yg ummmphhh tu..memang terbaik la..smoga dirahmati n sentiasa ceria bersama ayah..husband awak yg pling awak syg tu..wlopun kadang2 bila tyme ayah start membebel  dlm erti kata memberi nasihat..kita akan sama2 wt muka pling comel kn??..hehe..


k.la..saja ja menconteng blog ni setelah sekian lama xupdate..:D

Thursday, May 10, 2012

Bila terdengar...terus teringat...

Posted by Nadira Aisya at 10:54 AM 0 comments

Tiada Lagi Aku
Kita bersama menempuh semua
Dugaan melanda tidak kupinta
Pahit dan manis duka menghiris
Kita mengharungi dengan berani
Gurau dan senda pun turut mengisi
Ruang dan ketika di masa sepi
Kepercayaan dan keikhlasan
Makin menguatkan persahabatan
Entah mengapa engkau
Cepat benar berubah
Kerana kejayaan
Kau merasa megah
Jangan engkau mudah terlupa
Setiap benda yang ada
Takkan kekal selama-lamanya
Diriku akhirnya kau singkir jua
Oh… biarku pergi membawa sekeping hati
Tidak sanggup lagi aku menyaksi
Wajah yang pernah menyakitkan hati…..
salam..
tgh2 study tadi.. terdengar lagu ni suria fm..yela tgah2 mlm2 mcm ni memang radio2 pon maen lagu2 yang tangkap leleh punya..mananye x..manusia2 zmn skrg memng kompem la hafal lagu yang mcm2 gini..kalo lagu nasyeed ni susah sket nk masuk qalbu..termasuk lah aku ni..tp ape p0n jiwa aku da mula minat2 ngn nasyed ni..tq to maher zain dgn lagu2 yg memang osem la..simple tp tersirat banyak kot..opppsss melalut dah..aku ni nk share sket pasai lagu neh.. memang ini lagu cinta.. tapi sekiranya diteliti rangkap2 lagu ni.. ada yg menarik untuk direnungkan..sbb tu lagu2 ni jgn dok minat sesuka hti ja..kena pandai cr apa yg tersirat..tkot sat lg menyimpang aqidah tu..=)..
jom2 layan....
Kita bersama menempuh semua
Dugaan melanda tidak kupinta
Pahit dan manis duka menghiris
Kita mengharungi dengan berani
memang time2 dulu awak ngn saya..kita dok share2 masalah kn..ape ape je yg berlaku memang mampu la dok harungi tapi....bila awak mula berjaya..ramai pandang awak..awk dah mula lupa..padahal dulu awak jugak ckp yg manusia ni dipegang dengan janji..so...mane jnji awak dulu..mungkin dah lupa kot..sebab sy tau manusia itu mudah lupa....
lirik bawah ni lagi la saya teringat kt awak...
Entah mengapa engkau
Cepat benar berubah
Kerana kejayaan
Kau merasa megah
saya tertanya2… adakah dgn kejayaan dan peluang yang awk dapat..awak jd mcm ni..berubah..semakin jauh..jauh..jauh.. tp nk sangat2 awak jauh dr merasa megah, bongkak atau ego.. entah la.. hanya tuhan yang tahu.. saya  berharap sesangat2 awak..saya tidak akan lupa tentang asal usul kita dan tahu menunjukkan sikap merendah diri.. insyallah
Jangan engkau mudah terlupa
Setiap benda yang ada
Takkan kekal selama-lamanya
Diriku akhirnya kau singkir jua
so,lirik yang ni memang sedeh pedih kot..."diriku akhirnya kau singkir jua"...
fuhhh ayat yg memang kasi gua nanges la kot...kalo tersingkir AF..mentor boleh than lg,..ni tersingkir macam neh..memang menyayat la... hehe..xpe2 asl awak bhgia sebab mencintai xseharusnya memiliki...saya tau tu sume...
Alamak!!!!!!!!!!..terlebeh sudah..k la..nk p tidoq..da xleh nk study bile dah terkenang kisah2 ni..
tp utk awak...semoga jawk bahagia ngn si dia..wlopun sy pasti awk xkn punye baca entry blog2 sy tp entry ni memang utk awak....ok then..tata...

Tuesday, May 1, 2012

Kerana Kasihmu

Posted by Nadira Aisya at 3:57 PM 0 comments
Tetiba best bila dengar lagu ni..lirik dia syahdu dan tersentuh kot bagi sape2 yang ade kisah di sebalik hidup mereka...


Lirik lagu Kerana Kasihmu ni pun membawa makna yang sangat romantik. Ni kalau korang nak usha gegurl korang memang boleh cair gak la. Lagi-lagi kalau korang nyanyi sendiri. Cuma make sure suara korang tu ada macam ahli GX4 ni la. Kalau tak sedap tu, bagi mp3 Kerana Kasihmu ni pun jadi la.

GX4 ni atau name penuh nya Generasi X-4 adalah gabungan kumpulan Shades, Kool, Nico dan AtoZ. Ni semua otai-otai R&B, Dance Pop, Ethnic Pop Fusion dan rentak-rentak sewaktu dengannnya la. Zaman-zaman 60-an, 70-an tu dulu. Kalau orang lama ni nyanyi memang lirik lagunya berisi. Kena pulak rentak lagu yang memang sedap, memang syok la dengar. Sebenarnya lagu Kerana Kasihmu ni  first dengar pun masa cerita Vanila Coklat tu. Terus je  terpikat. Pandai Tv3 cari lagu untuk OST cerita Vanila Coklat ni. Jom kita layan sama-sama lirik Kerana Kasihmu GX4. LayanZZZ!!!!!

Lirik GX4 – Kerana Kasihmu (OST Vanila Coklat)
Terkadang bicara hati mula berbisik
Kehadiranmu anugerah yang terindah
Mengapa rindu ini semakin hebat ku rasakan
Sekalung cinta mu takkan ku persia
Andai dapat ku genggam erat jari-jemarimu
Mengharungi nista hidup yang penuh berliku
Harapanku kau mengerti dan cuba memujuk hati
Terima diri ku seadanya
Cahaya pesona kasihku terindah untukmu
Terukir di hati hanya untukmu
Sambutlah tangan bawa ku terbang ke awan biru
Dengarlah kasihku
Dengarlah sayangku
Roda berputar laju
Ku merindu pada mu
Setiap saat waktu
Ku merindu belaianmu dan manjamu kasihku
Ku merindu padamu
Setiap saat waktu
Ku merindu belaianmu dan manjamu kasihku
Terlebih rindu. Terlebih manja
Terlebih sayang kepadamu
Bagaikan dunia jadi milik kita
Selama-lamanya
Semusim telah berlalu menggamit jiwaku
Di saat kuperlukan wajahmu menjelma
Andai sedetik saat ku hidup tanpa dirimu kasih
Tak terdaya ku meluahkannya
Andai dapat ku genggam erat jari-jemarimu
Mengharungi nista hidup yang penuh berliku
Harapanku kau mengerti dan cuba memujuk hati
Terimalah diri ku seadanya
Cahaya pesona kasihku terindah untukmu
Terukir di hati hanya untukmu
Sambutlah tangan bawa ku terbang ke awan biru
Dengarlah kasihku
Dengarlah sayangku
Cahaya pesona kasihku terindah untukmu
Terukir di hati hanya untukmu
Sambutlah tangan bawa ku terbang ke awan biru
Dengarlah kasihku
Dengarlah sayangku
Sayang dengarkanlah secebis ukiran buatmu
Harap kau terima cintaku seadanya


=RinTiHan HatI=

Posted by Nadira Aisya at 3:52 PM 0 comments

Bismillahhirahmanirrahim….
Ya ALLAH….
Kini baru kusedar dan kurasa terpukul di atas segala sesuatu yg Kau takdirkan kepadaku Ya Rab..
Terima kasih di atas fursoh yg Kau berikan kepadaku…
Untuk menyedari segala kekhilafan diriku ini…
Yang secara tidak langsung telah menunjukkan betapa hinanya dan lemahnya diriku ini…

Ya ALLAH…
Hulurkanlah maghfirah kepada diriku ini…
Seandainya diri ini layak diampuni…
Aku tahu Ya ALLAH…
Sekiranya Kau menakdirkan mati kepada diriku ini…
Tika saat ini..
Tika detik ini…
Aku tahu yang mana satu gerbang pintu bakal kulangkahi…
SyurgaMu???

Oh..
Sudah tentu tidak…
Tingginya angan-angan hambaMu yang perasan ini..
Mengharap pada sesuatu yang tidak pasti…
Sedangkan ada alim ulama’ tidak dapat memasuki tempat ini…
Apatah lagi diriku ini…
NerakaMu????
Tidak perlu dipersoalkan lagi…
Mungkin itu yang lebih baik bagi diriku…
Tapi takkan terbayang olehku Ya ALLAH…
Betapa dahsyatnya seksaanMu di sana…
Panas di dunia ini tak tertanggung rasanya…

Apatah lagi….
Bagaimana pula dengan azab dan derita yang bakal kulalui di alam barzakh nanti…
Menghadapi saatnya bersama malaikat-malaikatMu..
Detik-detik disoal oleh mereka…
Masih ada lagikah peluang untuk diriku???
Aaaarrrggghhh!!!!!
Peningnya kepalaku ini…
Memikirkan hal  ini…
Robbana zolamna anfusana wa illam taghfirlana wa tarhamna lanakuuna minal khosirin…

Nilai Tudung Seorang Wanita

Posted by Nadira Aisya at 3:51 PM 0 comments


www.iLuvislam.com
 

Bila wanita menjaga auratnya dari pandangan lelaki bukan muhram, bukan sahaja dia menjaga maruah dirinya, malah maruah wanita mukmin keseluruhannya. Harga diri wanita terlalu mahal. Ini kerana syariat telah menetapkan supaya wanita berpakaian longgar dengan warna yang tidak menarik serta menutup seluruh badannya dari kepala hingga ke kaki. 

Kalau dibuat perbandingan dari segi harta dunia seperti intan dan berlian, ianya dibungkus dengan rapi dan disimpan pula di dalam peti besi yang berkunci. Begitu juga diumpamakan dengan wanita, Kerana wanita yang bermaruah tidak akan mempamerkan tubuh badan di khalayak umum. Mereka masih boleh tampil di hadapan masyarakat bersesuaian dengan garisan syarak. Wanita tidak sepatutnya mengorbankan maruah dan dirinya semata-mata untuk mengejar pangkat, darjat, nama, harta dan kemewahan dunia.
 

Menyentuh berkenaan pakaian wanita, alhamdulillah sekarang telah ramai wanita yang menjaga auratnya, sekurang-kurangnya dengan memakai tudung. Dapat kita saksikan di sana sini wanita mula memakai tudung. Pemakaian tudung penutup aurat sudah melanda dari peringkat bawahan hingga kepada peringkat atasan. Samada dari golongan pelajar-pelajar sekolah hinggalah kepada pekerja-pekerja pejabat-pejabat. 

Walaupun pelbagai gaya tudung diperaga dan dipakai, namun pemakaiannya masih tidak lengkap dan sempurna. Masih lagi menampakkan batang leher, dada dan sebagainya. Ada yang memakai tudung, tetapi pada masa yang sama memakai kain belah bawah atau berseluar ketat dan sebagainya. 

Pelbagai warna dan pelbagai fesyen tudung turut direka untuk wanita-wanita Islam kini. Ada rekaan tudung yang dipakai dengan songkok di dalamnya, dihias pula dengan kerongsang (broach) yang menarik. Labuci warna-warni dijahit pula di atasnya. Dan berbagai-bagai gaya lagi yang dipaparkan dalam majalah dan suratkhabar fesyen untuk tudung. 

Rekaan itu kesemuanya bukan bertujuan untuk mengelakkan fitnah, sebaliknya menambahkan fitnah ke atas wanita. Walhal sepatutnya pakaian bagi seorang wanita mukmin itu adalah bukan sahaja menutup auratnya, malah sekaligus menutup maruahnya sebagai seorang wanita. Iaitu pakaian dan tudung yang tidak menampakkan bentuk tubuh badan wanita, dan tidak berhias-hias yang mana akan menjadikan daya tarikan kepada lelaki bukan muhramnya. 

Sekaligus pakaian boleh melindungi wanita dari menjadi bahan gangguan lelaki yang tidak bertanggungjawab. Bilamana wanita bertudung tetapi masih berhias-hias, maka terjadilah pakaian wanita Islam sekarang walaupun bertudung, tetapi semakin membesarkan riak dan bangga dalam diri. Sombong makin bertambah. Jalan mendabik dada. Terasa tudung kitalah yang paling cantik, up-to-date, sofistikated, bergaya, ada kelas dan sebagainya. Bertudung, tapi masih ingin bergaya. 

Kesimpulannya, tudung yang kita pakai tidak membuahkan rasa kehambaan. Kita tidak merasakan diri ini hina, banyak berdosa dengan Tuhan mahupun dengan manusia. Kita tidak terasa bahawa menegakkan syariat dengan bertudung ini hanya satu amalan yang kecil yang mampu kita laksanakan. Kenapa hati mesti berbunga dan berbangga bila boleh memakai tudung? 

Ada orang bertudung tetapi lalai atau tidak bersembahyang. Ada orang yang bertudung tapi masih lagi berkepit dan keluar dengan teman lelaki . Ada orang bertudung yang masih terlibat dengan pergaulan bebas. Ada orang bertudung yang masih menyentuh tangan-tangan lelaki yang bukan muhramnya. Dan bermacam-macam lagi maksiat yang dibuat oleh orang-orang bertudung termasuk kes-kes besar seperti zina, khalwat dan sebagainya. 

Jadi, nilai tudung sudah dicemari oleh orang-orang yang sebegini. Orang Islam lain yang ingin ikut jejak orang-orang bertudung pun tersekat melihat sikap orang-orang yang mencemari hukum Islam. Mereka rasakan bertudung atau menutup aurat sama sahaja dengan tidak bertudung. Lebih baik tidak bertudung. Mereka rasa lebih bebas lagi. Orang-orang bukan Islam pula tawar hati untuk masuk Islam kerana sikap umat Islam yang tidak menjaga kemuliaan hukum-hakam Islam. 

Walaupun bertudung, perangai mereka sama sahaja dengan orang-orang bukan Islam. Mereka tidak nampak perbezaan agama Islam dengan agama mereka. Lihatlah betapa besarnya peranan tudung untuk dakwah orang lain. Selama ini kita tidak sedar diri kitalah agen bagi Islam. Kita sebenarnya pendakwah Islam. Dakwah kita bukan seperti pendakwah lain tapi hanya melalui pakaian. 

Kalau kita menutup aurat, tetapi tidak terus memperbaiki diri zahir dan batin dari masa ke semasa, kitalah punca gagalnya mesej Islam untuk disampaikan. Jangan lihat orang lain. Islam itu bermula dari diri kita sendiri. Ini tidak bermakna kalau akhlak belum boleh jadi baik tidak boleh pakai tudung. Aurat, wajib ditutup tapi dalam masa yang sama, perbaikilah kesilapan diri dari masa ke semasa. Tudung di luar tudung di dalam (hati). 

Buang perangai suka mengumpat, berdengki, berbangga, ego, riak dan lain-lain penyakit hati. Walau apapun, kewajipan bertudung tidak terlepas dari tanggungjawab setiap wanita Muslim. Samada baik atau tidak akhlak mereka, itu adalah antara mereka dengan Allah. Amat tidak wajar jika kita mengatakan si polanah itu walaupun bertudung, namun tetap berbuat kemungkaran. 

Berbuat kemungkaran adalah satu dosa, manakala tidak menutup aurat dengan menutup aurat adalah satu dosa lain. Kalau sudah mula menutup aurat, elak-elaklah diri dari suka bertengkar. Hiasi diri dengan sifat tolak ansur. Sentiasa bermanis muka. Elakkan pergaulan bebas lelaki perempuan. Jangan lagi berjalan ke hulu ke hilir dengan teman lelaki. 

Serahkan pada Allah tentang jodoh. Memang Allah sudah tetapkan jodoh masing-masing. Yakinlah pada ketentuan qada' dan qadar dari Allah. Apabila sudah menutup aurat, cuba kita tingkatkan amalan lain. Cuba jangan tinggal sembahyang lagi terutama dalam waktu bekerja. Cuba didik diri menjadi orang yang lemah-lembut. Buang sifat kasar dan sifat suka bercakap dengan suara meninggi. Buang sikap suka mengumpat, suka mengeji dan mengata hal orang lain. jaga tertib sebagai seorang wanita. 

Jaga diri dan maruah sebagai wanita Islam. Barulah nampak Islam itu indah dan cantik kerana indah dan cantiknya akhlak yang menghiasi peribadi wanita muslimah. Barulah orang terpikat untuk mengamalkan Islam. Dengan ini, orang bukan Islam akan mula hormat dan mengakui "Islam is really beautiful." Semuanya bila individu Islam itu sudah cantik peribadinya. 

Oleh itu wahai wanita-wanita Islam sekalian, anda mesti mengorak langkah sekarang sebagai agen pengembang agama melalui pakaian.

Kisah Saya Dan Awak

Posted by Nadira Aisya at 3:47 PM 0 comments

Sedar tidak sedar, sudah 3 tahun saya mengenali awak. Tak pernah saya terfikir peristiwa memalukan saya terjatuh ke dalam longkang membuat hati kita bertaut. Terima kasih kepada Allah kerana mentakdirkan saya terjatuh dan terima kasih juga kerana Allah menggerakkan awak untuk mentertawakan saya. Jika tidak, hubungan kita tidak mungkin sampai sejauh ini. Siapa pernah menyangka peristiwa sekecil itu mampu mengikat hati dua insan. Walaupun saya dan awak masing-masing berjauhan, teknologi benar-benar mengikat kita. 

Saya sedar, hari demi hari saya semakin menyenangi kehadiran awak dalam hidup saya. Saya bersyukur atas hubungan ini. Bersyukur kerana kita bukanlah seperti pasangan kekasih lain. Awak tidak pernah mengucap kata rindu, apatah lagi kata sayang. Seingat saya sepanjang 3 tahun ini, tidak sampai 5 kali kita bersua muka. Itupun tatkala awak dan keluarga datang beraya ke rumah saya. Saya juga bersyukur ibu bapa kita saling meredhai persahabatan kita. Hari demi hari, kita semakin matang. Saya semakin mengenali dunia, semakin mendalami ajaran Islam sebenar. Dulu, saya fikir hubungan kita tidak salah. Ya, memang tidak salah dari pandangan mata luar. Namun jujur jauh di sudut hati saya, saya sering merindui awak biarpun tiada siapa antara kita yang pernah melafazkannya. Pernah saya angankan awak menjadi pembimbing keluarga saya kelak. MasyaAllah, begitu jauh saya lalai. Kata-kata seorang teman suatu waktu dulu benar-benar mendorong saya berfikir panjang. “Zina hati sememangnya kelihatan kecil, namun dosanya tetap sama”.

Astaghfirullah…saya beristighfar panjang. Dengan segala kekuatan yang ada, saya katakan kepada awak. “Jangan hubungi saya lagi melainkan awak bersedia mengahwini saya”. Saya sendiri tidak pasti dengan apa yang saya lakukan. Saya sedar awak pasti kebingungan dengan kata-kata saya kerana antara kita sememangnya tiada yang istimewa. Saya juga sedar hakikatnya, awak juga punya perasaan terhadap saya biarpun awak mebisu seribu bahasa. Hubungan kita terputus begitu sahaja. Enam bulan berlalu dengan amat sukar bagi saya. Setiap hari saya berdoa semoga Allah permudahkan segala yang terbaik untuk saya, semoga Allah permudahkan jika apa yang saya lakukan benar-benar keranaNya. Ingin saya katakan, betapa sukar melupakan awak. Dalam kesibukan saya melupakan awak, tiba-tiba saya dikejutkan dengan rombongan peminangan. Andai awak dapat melihat hati saya, pastinya awak tahu betapa terkejutnya saya. Ya, awak tunaikan permintaan saya. Awak datang lagi ke rumah saya, tapi kali ini dengan sebentuk cincin. Sekarang saya sudah sah menjadi permaisuri hidup awak. Sekarang saya bebas merindui awak tanpa rasa berdosa, saya bebas berbicara dengan awak tanpa rasa bersalah dan saya bebas menyayangi awak kerana awaklah pembimbing hidup saya. Terima kasih Allah ikatkan kita dengan tali perkahwinan biarpun pada usia muda remaja.

Terima kasih Allah menghadirkan awak sekali lagi dalam hidup saya.


Jangan Ditangisi Apa yang Bukan Milikmu!!!!

Posted by Nadira Aisya at 3:44 PM 0 comments


Dalam perjalanan hidup ini seringkali kita merasa kecewa. Kecewa sekali. Sesuatu yang luput dari genggaman, keinginan yang tidak tercapai, kenyataan yang tidak sesuai harapan.
Dan sungguh sangat beruntung andai dalam saat-saat tergoncangnya jiwa, masih ada setitik cahaya dalam kalbu untuk merenungi kebenaran. Masih ada kekuatan untuk melangkahkan kaki menuju majlis-majlis ilmu, majlis-majlis dzikir yang akan mengantarkan pada ketenteraman jiwa.
Hidup ini ibarat belantara. Tempat kita mengejar berbagai keinginan. Dan memang manusia diciptakan mempunyai kehendak, mempunyai keinginan. Tetapi tidak setiap yang kita inginkan bisa terbukti, tidak setiap yang kita mahu bisa tercapai.Dan tidak mudah menyedari bahwa apa yang bukan menjadi hak kita tak perlu kita tangisi. Banyak orang yang tidak sedar bahwa hidup ini tidak punya satu hukum: harus berjaya, harus bahagia atau harus-harus yang lain.
Betapa banyak orang yang berjaya tetapi lupa bahwa sejatinya itu semua pemberian Allah hingga membuatnya sombong dan bertindak sewenang-wenang. Begitu juga kegagalan sering tidak dihadapi dengan benar. Padahal dimensi tauhid dari kegagalan adalah tidak tercapainya apa yang memang bukan hak kita. Padahal hakikat kegagalan adalah tidak terengkuhnya apa yang memang bukan hak kita.
Apa yang memang menjadi jatah kita di dunia, entah itu rezeki, jawatan atau kedudukan, pasti akan Allah sampaikan. Tetapi apa yang memang bukan milik kita, ia tidak akan kita bisa miliki. Meski ia nyaris menghampiri kita, meski kita mati-matian mengusahakannya.
"Tiada suatu bencana pun yang menimpa di bumi dan (tidak pula) pada dirimu sendiri melainkan telah tertulis dalam kitab (Lauh Mahfuzh) sebelum Kami menciptakannya. Sesungguhnya yang demikian itu adalah mudah bagi Allah. (Kami jelaskan yang demikian itu) supaya kamu jangan berdukacita terhadap apa yang luput dari kamu, dan supaya kamu jangan terlalu gembira terhadap apa yang diberikan-Nya kepadamu. Dan Allah tidak menyukai setiap orang yang sombong lagi membanggakan diri.." (al-Hadiid: 22-23)
Demikian juga bagi yang sedang galau terhadap jodoh. Kadang kita tak sedar ketentuan Allah tentang jodoh kita, bukannya meminta yang terbaik dalam istikharah kita tetapi benar-benar ketentuan Allah: "yang pentingnya harus dia Ya Allah! Harus dia, kerana aku sangat mencintainya." Seakan kita jadi yang menentukan segalanya, kita meminta dengan paksa. Dan akhirnya kalau pun Allah memberikannya maka tak selalu itu yang terbaik. Boleh jadi Allah tak mengulurkannya tidak dengan kelembutan, tapi melemparkannya dengan marah kerana niat kita yang terkotor.
Maka wahai jiwa yang sedang gundah, dengarkan ini :
Maka setelah ini wahai jiwa, jangan kau hanyut dalam nestapa jiwa berkepanjangan terhadap apa-apa yang luput darimu. Setelah ini harus benar-benar difikirkan bahwa apa-apa yang kita rasa perlu di dunia ini harus benar-benar perlu, bila ada relevansinya dengan harapan kita akan bahagia di akhirat. Kerana seorang Mu'min tidak hidup untuk dunia, tetapi menjadikan dunia untuk mencari hidup yang sesungguhnya: hidup di akhirat kelak.
Maka sudahlah, jangan kau tangisi apa yang bukan milikmu!

Surat Dari Anak Mak yg Dah Tak Nakal

Posted by Nadira Aisya at 3:40 PM 0 comments

Mak....
Terlalu bosan rasanya duduk membilang hari.....
Dah hampir sepuluh bulan mak pergi,
Rasanya baru semalam mak peluk kiter kan sejuk syahdu masih terasa lagi nih....

Mak tau tak.....
itu lah pertama kali mak peluk anak mak yang nakal ni sejak kiter dewasa.....
dan itu juga terakhir kali nya.
Emmmm...rupanya mak dah tau mak nak pergi jauh.....
nak tinggal kan anak2 mak..... nak tinggal kan dunia fana ni.....

mak macam dah sedia.....
Seminggu sebelum tu.....
mak dah menganyam tikar mengkuang 3 helai.....
Akak kata sampai ke pagi mak anyam tikar tuu....
tanpa rasa mengantuk, tanpa rasa letih.....
kakak pun rasa hairan.....
mak tak penah buat gitu.....

pastu mak pasang radio kecil di sebelah mak.....
tapi mak seolah2 tak sedar bahawa rancangan radio tu siaran siam ......
kengkadang siaran indonesia ...
mak terus tekun menganyam...
Rupanya tikar yang telah mak siapkan tu di gunakan untuk mengiringi mak ke kuburan...

Pastu mak sapu sampah sekeliling rumah bersih2....
pastu mak jemur karpet-karpet. ..
pastu mak ubahkan sofa ke tempat lain..
mak biarkan ruang tu kosong..
rupanya kat situ jenazah mak diletakkan..

paling menarik sekali mak bgtau kat maner sume duit dan barang kemas mak..
ada kat dalam almari.....
ada kat dalam dalam beg.....
ada dalam ASB.....
ada kat dalam Tabung Haji..
mak cakap tak berapa cukup lagi....
ada kat dalam gulung tikar.....

masa tu mak perasan takk..??
kiter gelak sakan bila mak bgtau duit dalam gulung tikar...
kiter kata mak ni memang pesenn lama laaa...
mak cuma gelak jer...
eeemmm..bahagiaa nya saat ituu.. 


Mak.....
Hari tu hari sabtu 18/08/1999 pukul 3 petang mak tiba2 sakit perut.....
bila malam tu kiter sampai dari KL.....
mak dah dalam kesakitan.
Akak dan abang kat kampong semua dah pujuk.....
mak tetap takmau pi hospital.... .
dan cuma tinggal giliran kiter sahaja yang belum pujuk..
Mak kata mak takmau duduk dalam hospital.... .
tapi kiter berkeras juga pujukk..
nanti di hospital ada doktor...
ada ubat untuk mak..
kat rumah kami hanya mampu sapu minyak dan urut jer..

Mak tetap tak bersetuju... ..
mak memang degil..
tak salah, anak mak yang ni pon mengikut perangai mak tu..
Tapi akhirnya bila melihat keadaan mak makin teruk....
mak sakit perut sampai nak sentuh perut mak pon sakit
kami adik beradik sepakat hantar juga mak ke hospital.... ..

Mak.....
amponkan kami semua...
kami nak mak sehat...
kami sayang mak...
kami tak mau mak sakit...
kami terpaksa juga hantar mak ke hospital....
ampon kan kami yer mak....

Mak.....
Malam itu abang bawa mak ke hospital
dan itu lah pertama dan terakhir kali mak naik kereta kiter...
Masih terbayang betapa ceria dan gembiranya mak,
kiter kata nak beli kereta....
Mak asyik tanya ajer..
cukup ker duitt..
kiter jawab pula...
kalau tak cukup, mak kan banyak duit...
mak gelak ajerr.....

Lepas tu bila kereta kiter sampai....
mak buat kenduri kesyukuran.. ....
Dan kiter masih ingat lagi...
bila kiter eksiden terlanggar Ah-Chong naik motor.....
Punya la kiter takut...
kiter
warning kakak kiter jangan sesekali bgtau kat mak.....
Bila balik sahaja kampong....
kiter cepat-cepat simpan keta dalam garaj.....
Tapi mak perasan juga bumper depan kemek...
mak tanya kenapa...?
Selamba jerr kiter jawab terlangar pokok bunga.....

Mak....
tujuan kiter menipu tu supaya mak tak risau...
Maafkan kiter kerana sampai mak pergi mak tak tau hal sebenar...
mak, kiter menipu mak kan ...
ampon kan kiter....
Mak.....
Jam 4.30 pa gi 19/08 /2006
Bila tiba aja kat hospital....
nurse tengah balut mak dengan kain putih.....
mak mesti nampak kiter jatuh terduduk di lantai hospital...
Mesti mak nampak abang cium dahi mak.....
Mesti mak nampak akak baca doa untuk mak....
Mesti mak nampak adik terduduk kat kerusi kat sudut itu...
mesti mak nampak semua tu kann...kann. .kannn

Mak tau tak....
Pagi tu balik dari hospital jam 5.20 pagi kiter mamandu dalam keadaan separuh sedar...
Adik kat sebelah diam melayan perasann...
Kenangan bersama mak berputar dalam kepala ini...
jalan di depan terasa makin kelam.....
airmata dah tak mampu di tahan....
Masa tu seandainya apa-apa terjadi di jalan itu kiter rela...
Namun alhamdulillah akhirnya kiter sampai juga...
di sebab kan pagi masih awal, jadi jalan tu lenggang..
kosong. ...sekosong hati ini.....
Sepanjang perjalanan terasa kedinginan subuh itu lain benar suasananya.. ...
terasa syahdu dan sayu...dinginnnn. ....

Mak.....
Kiter masih ingat lagi...
Kiter baca AlQuran kat tepi mak temankan mak...
Jam 11.00 pagi mak di mandi kan .....
Anak2 mak yang pangku masa mak mandi....
Mak mesti rasa betapa lembut nya kami mengosok seluruh tubuh mak.....
Kiter gosok kaki mak perlahan lahan.....
Mak perasan tak...?

Makcik yang mandikan mak tu pujuk kiter.....
Dia kata..." dikk...jangan nangis...kalau sayang mak jangan buat gitu...jangan nangis ya.."
Bila makcik tu kata gitu...
lagi laaaa laju airmata ni..
tapi kiter kawal supaya tak menitik atas mak....

Mak.....
Sampai takat ini surat ni kiter tulis.....
kiter nangis ni.....
Ni kat dlm bilik...baru pukul 4.00 pagi....
Takder orang yang bangun lagi.....
kiter dengar nasyid tajuk "anak soleh" kiter sedih...
kiter rindu kat mak..!
Takpa la....
nanti bila kita selesai sembanyang subuh,
kiter baca yassin untuk mak...
mak tunggu ya..!
Mak..
Sebelum muka mak di tutup buat selamanya... .
Semua anak2 mak mengelilingi mak...
menatap wajah mak buat kali terakhir....
Semua orang kata mak seolah2 senyum aja...
Mak rasa tak....
masa tu kiter sentuh dahi mak....
kiter rasa sejukkkk sangat dahi makk.....
Kiter tak mampu nak cium mak...
kiter tak daya....
kiter tuliskan kalimah tauhid kat dahi mak dengan air mawar...
Airmata kiter tak boleh tahan....
Mak mesti ingat kan yang anak mak ni jadi imam solat jenazah untuk mak...
tapi kite suruh tok imam bacakan doa sebab kite sebak....

Jam 12 tengahari mak diusung keluar dari rumah....
Akak pula dah terkulai dlm pelukan makcik...
badan akak terasa panas...
makk...
anak mak yang seorang tu demam....

Mak tauu...
cuma akak sorang saja anak mak yang tak mengiringi mak ke tanah perkuburan.. .
Mak.....
Hari2 ku lalui tanpa kewujudan mak lagi...
Begitu terasa kehilangan mak...
boleh kata setiap malam selepas maghrib anak mak ini berendam airmata...
Dan sampai satu tahap....
masa tu malam jumaat selepas maghrib...
Selepas kiter baca yassin ngan kawan-kawan. ....
entah kenapa biler kat bilik kiter keluarkan gambar2 mak pastu apa lagi...
semakin kiter tenung terasa semakin sayu...
tangisan tak dapat dibendung...

Mak tauu...
kiter cuba bertahan...
memujuk diri sendiri tapi tak juga reda...
Kiter rasa nak telefon mak...
nak cakap dengan mak....
anak mak yang ni dah tak betul kan ...????
Dan akhirnya dalam sedu sedan itu kiter telefon kampong...
Kiter cakap dengan kakak..kiter nangis lagi...
Puas la kakak memujuk kiter...
Akak kata..." tak baik laa nangis aje..doa lah untuk mak.."
Dan akhirnya akak juga nangis.....

Mak tau tak..
di saat itu kerinduan terasa menusuk sehingga ke hulu hati...
rasa nyilu sangat...
menusuk-nusuk sehingga terasa begitu sakit dalam dada ni....
Sampai sekarang bila kerinduan itu menjelma...
hanya sedekah al-fatihah kiter berikan.....

Mak....
cukup la sampai sini dulu....
kawan kiter dah ketuk pintu bilik tu....
kejap lagi kami nak pergi solat subuh kat masjid...
selalunya, kiter yang bawak mak naik motor kan ....
kali ni kiter jalan kaki dengan kawan pulak...
esok kiter ingat nak tulis surat kat ayah pula....
Mula2 kiter tak tau nak hantar mana surat nih...
pastu kawan kiter bgtau...
simpan je buat kenangan..
Kiter cuma tau alamat ni aje...
Takper yer mak...k
iter kasi orang lain baca...
Kiter stop dulu...
sebab kawan kiter dah lama tunggu tu...
akhir kata untuk mak,
I LOVE YOU SO MUCH
dan jutaan terima kasih kerana membesarkan kiter...
memberi seluruh kasih sayang dari kecil sampai masuk sekolah..
sampai masuk unibesiti..
sampai kiter boleh rase naik kapal terbang...
boleh rasa duduk kat negara orang... s
ampai akhir hayat ini jasa mak tak akan mampu kiter balas..
Sekian terima kasih,
Yang Benar Anak mak yang dah tak degil







About Me

My Photo
Nadira Aisya
aku insan biasa,yang menyanjung setiap hikmah kalimah se0rang daie..Lantaran itu ku kan terus berdiri mendukung risalah ini..
View my complete profile
Powered by Blogger.

Followers

j0m gege


ShoutMix chat widget

d0a se0rang kekasih

About this blog