ANTARA AKU,
SUAMIKU,
IBU MERTUAKU
---------------
Semoga Jadi Renungan Buat Kita Semua.

Aku Milik Suamiku,
Sedang Suamiku Milik Ibunya.
●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●

● Seburuk apapun mertua, Aku selalu ingat bahwa dia, Adalah wanita yang mengandung suamiku dalam kepayahan selama 9 bulan.

● Dia, Adalah wanita yang air susunya menjadi makanan pertama bagi suamiku.

● Dia, Wanita yang mendidik dan membesarkan suamiku, Yang mengajarkan kepada suamiku akhlaq sehingga aku nyaman di sisi suamiku saat ini.

● Aku, Tidak pernah keluar uang sepeserpun untuk menyekolahkan suamiku, Hingga ia dapat ijazah, Pengetahuan dan pengalaman hidup, yang sekarang semua itu ia gunakan untuk mencari nafkah, Untuk menafkahi aku!

● Aku, Tidak sedikitpun mendidik suamiku hingga kini ia jadi lelaki yang penuh tanggungjawab, Dan aku merasakan bahagia menjadi istrinya.

● Setelah pengorbanannya yang bertubi tubi, Anak laki-lakinya menikah denganku, Dia bagi kasih sayang anaknya denganku.

● Cemburu?
Pasti dia cemburu. Aku wanita asing, Yang kini selalu disayang-sayang oleh anak laki lakinya.

● Harta anak laki-lakinya tercurah untuk kunikmati, Padahal ia yang melahirkan dengan bertaruh nyawa, Membesarkan dan mendidik suamiku.

● Aku memahami cemburu itu, Walau aku pun merasakan cemburu ketika suamiku lebih memihak mertuaku. Namun aku selalu ingat bahwa "Aku milik suamiku, sedang suamiku milik ibunya".

● Aku bukanlah malaikat yang tak pernah merasa kesal dengan mertuaku, Dan mertuaku pun bukan malaikat yang selalu kubela.

● Adakalanya aku marah, Cemburu dan sakit hati. Namun aku ingat mungkin mertuaku pun terkadang merasakan hal yang sama. Namun lagi-lagi aku pun ingat semua jasanya pada suamiku, Jasa yang sampai akhir hayat-pun aku tidak akan mampu membayarnya.

● Terlebih jika mertuaku adalah seorang yang baik serta memperlakukan aku seolah putri kandungnya sendiri.

● Terlebih jika aku ingat saat mertuaku selalu mengingatkan suamiku agar jangan memarahi apalagi membentak serta memperlakukan aku, istrinya ini, dengan sebaik-baik perlakuan dan akhlaq.

● Maka sangatlah tidak pantas jika aku menghadapkan suamiku pada kondisi yang mengharuskannya memilih antara aku dan ibunya.

● Pada ujung tangisku, terngiang nasehat ibundaku tercinta :
"Nak, dukunglah suamimu untuk berbakti pada ibunya. Jangan suruh ia memilih antara kau dan ibunya. Karena, Kelak kau akan merasakan bagaimana sakitnya diperlakukan seperti itu oleh anak laki lakimu. Apa yang kau lakukan pada mertuamu, Akan dilakukan pula oleh menantumu. Segala sesuatu pasti ada timbal baliknya.."

● Oh suamiku,
Bahagiakanlah orang tuamu semampumu, Insya Allah akan aku dukung dirimu dalam berbakti pada orang tuamu, Terlebih pada ibundamu.

● Semoga kelak anak-anak kita pun membahagiakan kita, Sebagai balasan baktimu pada orang tuamu. Selagi mereka masih hidup, belum tentu hari esok mereka tak ada.

● Duhai suamiku...
Bantulah aku untuk bersabar dan mencintai ibundamu tanpa kenal lelah. Seperti aku yang dengan tulus mencintaimu.

● Jangan sampai kita merasakan kerinduan pada mereka yang telah membuat hari-hari kita repot dan kadang mengeluh saat membantunya.

● Mereka tak akan lama, merepotkan kita... Bersabar adalah cara terbaik yang Allah berikan, Ikhlaslah karena balasannya surga bagi kita.

Aamiin Allahumma Aamiin
Artikel Diambil Dari :
/// Kabar.Makkah |□

Kajian quran dan hadits:

1. Ayat quran dan hadits berbakti kepada Ibu

وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ

“Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun . Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.” (Qs. Luqman : 14)

عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ :يَا رَسُوْلَ اللهِ، مَنْ أَحَقُّ النَّاسِ بِحُسْنِ صَحَابَتِي؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ، قَالَ أَبُوْكَ

Dari Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu, belia berkata, “Seseorang datang kepada Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam dan berkata, ‘Wahai Rasulullah, kepada siapakah aku harus berbakti pertama kali?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Ibumu!’ Dan orang tersebut kembali bertanya, ‘Kemudian siapa lagi?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Ibumu!’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi?’ Beliau menjawab, ‘Ibumu.’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi,’ Nabi shalallahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Kemudian ayahmu.'” (HR. Bukhari no. 5971 dan Muslim no. 2548)

الْجَنَّة تَحْت أَقْدَام الْأُمَّهَات قَالَ رَوَاهُ أَحْمَد وَالنَّسَائِيّ وَابْن مَاجَهْ وَالْحَاكِم

“Surga itu dibawah telapak kaki ibu.” (HR. Ahmad, an-Nasaai, Ibn Maajah dan al-Hakim)

( الجنة تحت أقدام الأمهات ) يعني لزوم طاعتهن سبب قريب لدخول الجنة

“Surga itu dibawah telapak kaki ibu; artinya selalu mentaatinya akan menjadikan sebab dekatnya seseorang untuk masuki surga. (At-Taysiir Bi Syarh al-Jaami’ as-Shaghiir I/996)

2. Hadits berbakti kepada suami bila sudah menikah

Sebagaimana dalam hadits dari Al Hushoin bin Mihshan menceritakan bahwa bibinya pernah datang ke tempat Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam karena satu keperluan. Selesainya dari keperluan tersebut, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bertanya kepadanya,

أَذَاتُ زَوْجٍ أَنْتِ؟ قَالَتْ: نَعَمْ. قَالَ: كَيْفَ أَنْتِ لَهُ؟ قَالَتْ: مَا آلُوْهُ إِلاَّ مَا عَجَزْتُ عَنْهُ. قَالَ: فَانْظُرِيْ أينَ أَنْتِ مِنْهُ، فَإنَّمَا هُوَ جَنَّتُكِ وَنَارُكِ

“Apakah engkau sudah bersuami?” Bibi Al-Hushain menjawab, “Sudah.” “Bagaimana (sikap) engkau terhadap suamimu?”, tanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam lagi. Ia menjawab, “Aku tidak pernah mengurangi haknya kecuali dalam perkara yang aku tidak mampu.” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Lihatlah di mana keberadaanmu dalam pergaulanmu dengan suamimu, karena suamimu adalah surga dan nerakamu.” (HR. Ahmad 4: 341 dan selainnya. Hadits ini shahih sebagaimana kata Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wa At Tarhib no. 1933)

Dengan demikian Jelaslah bahwa Ketaatan istri pada suami agar suaminya ridho adalah jaminan surganya, seperti dalam hadits Nabi Shalallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « أيما امرأة ماتت وزوجها عنها راض دخلت الجنة »
(رواه إبن ماجه والترمذي)

"Wanita mana saja yang meninggal dunia, kemudian suaminya merasa ridho terhadapnya, maka ia akan masuk surga".  (HR Ibnu Majah, dan di hasankan oleh Imam Tirmidzi).

*_CUBALAH SEMAK DOA DUDUK DIANTARA DUA SUJUD BILA KITA HAYATI MAKNANYA_*:

*_√ ROBIGHFIRLII_*,
*_√ WARHAMNII_*,
*_√ WAJBURNII_*,
*_√ WARFA’NII_*,
*_√ WARZUQNII_*,
*_√ WAHDINI_*,
*_√ WA’AAFINII_*,
*_√ WA’FUANNII_*

Ketika orang ditanya, “do’a apakah yang paling sering dibaca oleh seorang muslim ?”, 
Banyak yang menjawabnya dengan salah. Begitu seringnya do’a itu dibaca, sehingga ketika sedang membaca do’a banyak yang tidak merasa berdo’a.

Padahal do’a itu sangat dahsyat, mencakup keperluan kita di dunia dan akhirat. Dan dibaca minima 17 kali setiap hari.

Do’a itu adalah *_DO’A DIANTARA DUA SUJUD_*, marilah kita renungi maknanya :

*_√ ROBIGHFIRLII_*.
Wahai Tuhan ampunilah dosaku. 
Dosa adalah beban, yang menyebabkan kita berat melangkah menuju ke redho اللّهُ Dosa adalah kotoran hati yang membuat hati kelam sehingga hati kita merasa berat untuk melakukan kebaikan.

*_√ WARHAMNII_*.
Sayangilah diriku. 
Kalau kita disayangi اللّهُ hidup kita akan terasa bahagia, kerana dengan kasih Sayang akan dapat dicapai semua cita2. Dengan kasih Sayang اللّهُ, nafsu kita akan terbimbing.

*_√ WAJBURNII_*.
Tutuplah segala kekuranganku. 
Banyak sekali kekurangan kita, kurang syukur, kurang sabar, susah menerima kenyataan, mudah marah, pendendam dll. Kalau kekurangan kita ditutup/diperbaiki اللّهُ, maka kita akan menjadi manusia sebenarnya.

*_√ WARFA’NII_*.
Tinggikanlah darjatku. 
Kalau اللّهُ sudah meninggikan darjat kita, maka pasti tidak ada manusia yang ingin menghina kita.

*_√ WARZUQNII_*.
Berikanlah aku rizki, 
Sebagai hamba اللّهُ kita memerlukan rizki, اللّهُ mampu mendatangkan rizki dari arah yang tak terduga dan tanpa perhitungan.

*_√ WAHDINI_*.
Berikanlah aku petunjuk/bimbinglah aku ke jalan kebahagiaan. 
Kita tidak hanya minta petunjuk/hidayah yang berkaitan dengan akhirat, tetapi kita juga minta petunjuk agar terhindar dari mengambil keputusan yang salah utk kebahagiaan di dunia.

*_√ WA’AAFINII_*.
Berikanlah aku kesihatan.
Apabila kita sihat, kita mampu menambah kebaikan dan manfaat, serta tidak menjadi beban kepada orang lain.

*_√ WA’FUANNII_*.
Aku mohon agar kesalahanku dihapuskan dari catatan. 

Dari do'a tersebut diawali do’a dengan mohon ampun, dan kita akhiri dengan permohonan keampunan utk menghapus dosa. Sehingga kita berharap benar-benar bersih dari dosa.

ALLAH SWT memerintahkan kita untuk membaca do’a itu, Rasulullah SAW mencontohkan kepada kita.

*_TERKADANG YG JADI PERSOALAN DI MANA HATI DAN  FIKIRAN KITA KETIKA KITA MEMBACA DO’A ITU ?_*
*_DAN BANYAK DIANTARA KITA TIDAK MENGERTI MAKNANNYA_*.

Padahal dahsyat  doa tersebut, dan masih banyak orang, entah dia imam atau pun makmum..., sering tergesa-gesa membacanya. Seharusnya  toma'ninah dgn menghayati, dan benar2 meminta kepada ALLAH SWT

Assalamualaikum..

Menulis ketika nak tunggu masa utk balik..letih sangat rasanya..puasa plus mgajar dlm cuaca yg sangat panas..tengok budak2 minum air pon boleh rasa dahaga sgt2..
Back to the point..

Hmmm sedar xsedar dah 13 hari jadi tunang orang..bertunang tanpa sengaja..kikiki..dan time tengah dok berperang dengan emosi.banyak benda nk urus..siyesly..duit nk pakai banyak..tapi cuba untuk meminimumkan serendah boleh.sebab kehidupan lepas kawen tu lebih penting..nak sewa rumah.nk beli itu.nak beli ini..al maklumlah nk mula hidup baru kan..

So far..duit dlm simpanan ade 5k..so nk try kumpul 3k lg b4 kenduri..InsyaAllah gaji bln 7 dan bln 8..kena buat saving sikit la..kurangkan pembelian on9 before kenduri ni..no jubah.no shawl.no blause..no handbag..perfume boleh la yg below 100..hihi..demi cintaku padamu..akan ku kawal nafsu membeli on9 ni..xmo guna duit ayh umi..wlupun keje bru setahun kan..but trying to not burden family..biar sikit.simple..tp berkat guna hasil usaha kita..

So, tips bila nak kenduri..first sekali..yg paling penting..BUAT BAJET..bajet tu kena tally la ngn apa yg ada..jgn duit ade 5k nak buat majlis grand2 ala2 syatilla melvin..memang xdapat den nk menolong nya..macam aku aku buat bajet around 8k..melalui bajet tu buat partition2 tertentu..macam;
1)makanan
Benda ni paling penting..kenduri boh..xmakan memang xsah..so bajet sgt byak part ni..aku bg rm3500 utk sini..sbb kami masak gotong royong..pakat2 tlg..so cut dah bajet situ..tambah pulak InsyaAllah majlis raya haji..cik tiey nk sponsor lembu..maknanya 1/3 dh ada dging..tambah siket ja lauk2..oh ye.plus jugak ngn lokcing dan ais krim..stkt ni 11 menu..tp kita tgok la..klo musim buah kita buat pulut durian..
2)baju
Baju ni kalau ikotkan 3 pasang..so lps bincang ngn si dia..kami nak reuse ja..yg utk mlm akad guna balik belah dia..tema ala2 garden gittewww..ntah jd garden ka tukang kebun nt aku update balik..hahaha..wait and see..stkt ni 2 jela..1 dress putih..1 set baju kaler mint..family pulak belah pompuan grey belah laki mint..tudung grey..ni around 1k..
3)hantaran
Part ni pon kena pandai bajet..xboleh nk main letak je..paham la bnda ni sekali seumur hidup tp jgn main beli sesuka hati..biar pada2..aku ngn si dia bincang nk 7 dulang hntran..aku beli brg aku..dia beli barang dia.then nt kami exchange la mlm akad tu..stkt ni apa yg aku draf nk beli kain solat, kain pasang, handbag&kasut,perfume,kek,pulut,buah2..bajet kt sini dlm rm1200..mahai la brg2 sekarang..
4)goodies
Ni adat je.tp klo korang biat kompem akan dikutuk 7 keturunan..sbb adat dh kenduri mesti bg goodies..buat kngan2..kali ni yang ni bahagi pada 3..
A)orang awam
B)family,sain sobat
C)oghe belarok.
Total sini 1k..tp si kembar nk try kasi bio boleh jimat lg..boleh guna untuk to4 bnda2 lain..
5)pelamin
Yeayyy..part wajib bg kenduri..bkn nk buat majlis sanding pon..just utk bergambar kngan2..tp rm600 pling murah..usha kt bandar tu..meme xda la below 200..nt nk try pujuk lgi..nk buat sendiri pikir letih..bru sampai dr sabah..nk panjat2..aku pulak bukan ramai adik bradik..so baik order org mai pasang..boleh aku buat keje lain sambil tu..total rm600..harap2 puas hati la..
6)katil
Katil ni sebenarnya no need pon.tp aku ni selama ni dok katil single..so kawen xkan nk tido single kot..mau jatuh katil malam pertama tu..hahaha..tu yg kena masuk bajet..rm 1000
7)khemah dan meja dan kerusi
Settled awal lg yg ni.kwan ayah punya kedai..so boleh tick dah ni..sbb dh siap tempah..rm300 weii
8)cincin
This is for u..untuk awak..nt sy pilih ye..tp sini hodoh2..tgok la balik semenanjung sy pilih ye...
9)orakaoraki
Ni sebenarnya singkatan orang kanan dan orang kiri..sapa lagi klo bukan si kembar...kena hulur la..org buat baik..jgn nk kedekut dan berkira..

So,tamat la bajet kawen ai.dlm 8k..nk mintak kalendar sbb nk tanda cpt2..wajib dtg ok..hihi..doakan bia majlis lancar k..

#terima 1 berita..speechless..semoga Allah buka hati..terima seadanya..sis xkuat awakkkk

Pada satu masa dulu…
Ada sorang lelaki tua ni, di zaman Nabi Musa AS. Dia sentiasa sibuk berzikir kepada Allah tetapi mcm terganggu sikit sebab setiap hari dia asyik fikir risau pasal rezeki dia. Hari2 memang rezeki dia ada sebuku roti je.

Then satu hari ni, Nabi Musa lalu tempat orang tua tu. Orang tua tu pun fikir ni lah peluang yang terbaik utk dia tanya Nabi Musa untuk tanya Allah SWT tentang rezeki dia.

Dia pun tegur dan beri salam kepada Sayyidina Musa A.S, dan dgn teragak2 dia tanya.

"Oh Nabi Musa, apabila tuan bercakap kepada Allah, bolehkah tuan memohon Allah meningkatkan Rizq saya (rezeki) .. Dari dulu sampai sekarang, saya dapat sebuku roti setiap hari. Saya berhajat untuk dapat lebih. Bolehkah saya dapat lebih daripada tu? Jika tuan bertanya kepada-Nya, sesungguhnya pasti Allah akan menjawab permintaan tuan dan memberikan saya lebih"

Nabi Musa pun setuju dan kemudian selepas bertanya, Nabi Musa mendapat jawapan bahawa rezeki yang telah ditetapkan dan ditakdirkan kepada org tua ni memang sebuku roti setiap hari sepanjang hayat dia.
Nabi Musa pun sampaikan kepada orang tua tu apa yang dia diberitahu.

Orang tua itu berasa sungguh gembira. Dia bertepuk tangan dengan gembira. Terkejut dengan tindak balas ini Sayyidina Musa A.S. bertanya kepadanya sebab kegembiraannya. Lelaki itu menjawab, "Jika dah ditakdirkan, maka saya tidak mempunyai apa-apa yang perlu dibimbangkan. Sekurang-kurangnya saya akan sentiasa menerima satu buku roti untuk sepanjang hidup saya!" dan dengan itu dia kembali untuk solat dan ibadat dia.

Setelah beberapa bulan berlalu, ketenangan lelaki itu meningkat dengan pengetahuan bahawa dia tidak perlu risau bimbang tentang rezekinya.

Ini membolehkan beliau memberi tumpuan lebih kepada ibadat dia terhadap Allah, yang menyebabkan dia mempunyai masa yang kurang tumpuan kepada makanan, dan juga kurang masa untuk makan.

Jadi, dari dia memakan satu buku roti sehari, dia hampir tidak berjaya makan separuh roti.

Baki roti tu kemudian diletakkan di satu sudut. Tidak lama kemudian, longgokan di sudut tu mula meningkat, sehingga ia menjadi satu timbunan besar.

Pada satu pagi, ada penggembala yang berjalan melalui kampung tersebut dan berhenti untuk bercakap dengan lelaki tua itu. Dia sedang mencari rumput kering untuk ternakan beliau tetapi tidak berjaya menjumpai apa2 makanan.

Orang tua itu berkata kepadanya: "apa kata kalau kamu bawak roti2 yang terletak dalam timbunan itu, lembutkan semuanya dengan air dan berilah makan kepada haiwan anda!" penggembala tu pun lakukan seperti apa yg dicadangkan orang tua tu dan haiwan ternakan dia pun makan semua roti tu sampai habis.

Untuk tanda berterima kasih kepada org tua tu, pengembala tu memberikan seekor kambing ternakan dan meneruskan perjalanan dia.

Masa berlalu setelah berbulan2 dan bertahun2, dan apabila Sayyidina Musa A.S. melalui lagi kawasan orang tua tu.

Dengan kagum beliau mendapati bahawa tempat orang tua itu tinggal, telah bertukar menjadi sebuah taman.

Ada pokok-pokok buah-buahan tumbuh berhampiran, dan haiwan2 ternakan meragut tidak jauh dari situ.
Terdapat sebuah ladang gandum, dan suasana kesejahteraan. Sayyidina Musa A.S. mendapat tahu bahawa semua ini adalah milik orang tua yang sama.

Nabi Musa pun menjadi hairan, kerana dia tahu apa yang ditulis dalam takdir orang tua itu - sebuku roti sehari - Sayyidina Musa A.S. pergi untuk mengetahui apa yang terjadi.

"Bagaimana ini boleh berlaku? Sebuku roti sehari adalah apa yang tertulis .. namun dia memiliki begitu banyak lagi .."

Jawapannya, sesuatu yang kita semua perlu mengambil iktibar:

Satu buku roti adalah Rizq (rezeki) yang telah ditulis untuk orang tua tu.

Pokok-pokok buah-buahan, binatang ternakan dan ladang tanaman adalah BARAKAH yang datang dari penerimaan apa yang telah tertulis untuk kehidupan dia.

Semua tu adalah ganjaran atas kepercayaan sempurna pada Allah SWT.

Barakah adalah hasil daripada peralihan dalam tumpuan dari apa yang dia mahu, kepada mensyukuri dan menikmati apa yang dia ada sehinggakan walaupun selepas makan seberapa banyak yang dia mahu, dia tetap mempunyai baki. Keperluannya telah menjadi sangat kecil.

Kelimpahan barakah ini diberikan dalam kehidupan orang tua itu disebabkan kemurahan hati dan kesediaan untuk berkongsi apa yang dia ada.

Jadi Rezeki memang ditakdirkan...

Tetapi ..

BARAKAH datang apabila kita bertaqwa kepada Allah SWT, apabila kita bermurah hati dengan apa yang kita ada, apabila kita bersyukur dan apabila kita meletakkan Ibadah & Zikir Allah SWT di atas segala-galanya.

Semoga Allah SWT menjadikan kita dalam kalangan hambaNya yang bersyukur, taat dan murah & besar hati..

*KITA TAHU, TAPI SAYANG …*

✏Ust Zainal Abidin, ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ

Imam Ibnul Qayyim rahimahullah pernah mengisahkan :
“Seorang anak perempuan meninggal krn Tho’un, kemudian ayahnya melihatnya di dlm mimpi, maka ayahnya berkata kpdnya : “Wahai anakku kabarkan kpdku tentang akhirat!”
Anak perempuan itu menjawab :
_“Kami telah melewati perkara yg sangat besar & *sesungguhnya kita telah mengetahui, tapi kita tdk mengamalkannya.* Demi Allah, sesungguhnya 1 ucapan tasbih atau 1 raka’at sholat yg tertulis dlm lembaran amalku lebih aku sukai daripada dunia & seluruh isinya”.._

Berkata Ibnul Qayyim :
_“Anak perempuan itu telah mengatakan perkataan yg dlm maknanya (sesungguhnya kami mengetahui, tapi kita tdk mengamalkan),
*akan tetapi banyak diantara kita yg tdk memahami maknanya..”*_

# Kita mengetahui, bahwa ucapan *“Subhaanallaahi wa bihamdihi”* sebanyak 100x dlm sehari akan menghapuskan dosa2 kita, walaupun dosa kita sebanyak buih di lautan. Akan tetapi sayang, Berapa banyak dari kita yg berlalu tanpa kita mengucapkannya sedikitpun.

��Kita mengetahui, bahwa pahala *2 raka’at Dhuha* setara dg pahala 360 shodaqah, akan tetapi sayang, Hari berganti hari tanpa kita melakukan sholat Dhuha.

��Kita mengetahui, bahwa orang yg *berpuasa sunnah* krn Allah 1 hari saja, akan dijauhkan wajahnya dari api neraka sejauh 70 musim atau 70 tahun perjalanan. Tapi sayang, kita tdk mau menahan lapar.

��Kita mengetahui, bahwa siapa yg *menjenguk orang sakit* akan diikuti oleh 70 ribu malaikat yg memintakan ampun untuknya. Tapi sayang, kita belum juga menjenguk 1 orang sakit pun pekan ini.

��Kita mengetahui, bahwa siapa yg *membantu membangun masjid* krn Allah walaupun hanya sebesar sarang burung, akan dibangunkan sebuah rumah di surga. Tapi sayang, kita tdk tergerak utk membantu pembangunan masjid
walaupun hanya dg beberapa puluh ribu.

��Kita mengetahui, bahwa siapa yg *membantu janda & anak yatimnya,* pahalanya seperti berjihad di jalan Allah, atau seperti orang yg berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka, atau orang yg sholat sepanjang malam tanpa tidur. Tapi sayang, sampai saat ini kita tdk berniat membantu seorang pun janda & anak yatim.

��Kita mengetahui, bahwa orang yg *membaca 1 huruf dari Al Qur’an*, baginya 10 kebaikan & 1 kebaikan akan dilipatgandakan 10x. Tapi sayang, kita tdk pernah meluangkan waktu membaca Al-Qur’an dlm jadwal harian kita.

��Kita mengetahui, bahwa *haji yg mabrur,* tdk ada pahala baginya kecuali surga & akan diampuni dosa2nya sehingga kembali suci seperti saat dilahirkan oleh ibunya. Tapi sayang, kita tdk bersemangat utk melaksanakannya,
padahal kita mampu melaksanakannya.

��Kita mengetahui, bahwa orang mukmin yg paling mulia adalah yg paling banyak *sholat malam* & bahwasanya Rasulullah shalallaahu ‘alaihi wa sallaam & para shahabatnya tdk pernah meremehkan sholat malam di tengah segala kesibukan & jihad mrk. Tapi sayang kita terlalu meremehkan sholat malam.

��Kita mengetahui, bahwa *hari kiamat pasti terjadi,* tanpa ada keraguan & pada hari itu Allah akan membangkitkan semua yg ada di dlm kubur. Tetapi sayang, kita *tdk pernah mempersiapkan diri utk hari itu.*

��Kita sering menyaksikan orang2 yg meninggal
mendahului kita tetapi sayang, kita selalu *larut dg senda gurau & permainan dunia* seakan kita mendapat jaminan
hidup selamanya & tdk akan akan menyusul mrk .

Wahai Saudaraku yg dirahmati Allah..
Smg kita segera
mengubah keadaan kita mulai detik ini & mempersiapkan
datangnya hari perhitungan yg pasti akan kita hadapi..
Hari dimana kita mempertanggung jawabkan setiap perbuatan kita di dunia..

*_Hari ketika lisan kita dikunci, sedangkan mata, kaki & tangan kita yg menjadi saksi..Dan pada hari itu,_*
*setiap orang akan lari* dari saudaranya, ibu & bapaknya, teman2 & anaknya, krn pada hari itu setiap orang akan *disibukkan dg urusannya masing2*.

*Agama itu Nasihat*

07072016

Tarikh yang InsyaAllah akan jadi 1 tarikh yang penting dalam diri ini..tarikh di mana family kita berbincang..tarikh di mana kita  berjumpa..borak2..sembang kat dapur tu..even kalo awak nak tau masa tu saya malu sangat2..tapi xtau dari mana saya dapat kekuatan tu...saya tengok awak..jeling + intai..mau juling mata ni..haha

Subhanallah...cantik sungguh ciptaan dia..malu nak tatap lama2..saya tunduk js..sopan gila awak makan..haha..saya g amikkan air koktel untuk awak..siyes ketaq weiii masa nak passing gelas tu..

Raya haji yang ke2..kata putus dari kedua2 pihak..Allah Allah Allah..benar jodoh itu datang tepat pada masa dia..bagi yang tengah mencari,persiapkan diri..dengan ilmu..besar tanggungjawab tu nak jadi isteri orang..

Allahuakbar..tiada apa yang saya nak cakap melainkan ucapan syukur..benar..apa yang berlaku ni ada hikmahnya..Allah itu hebat mengatur..dia turun kan hujan di saat saya seronok dengan cuaca yang baik tu..saya sedih..tapi rupa2 nya dia hadirkan pelangi...sungguh cantik..sungguh indah..

Raya tahun ni paling banyak kenangan...raya ke2 malam saya g makan satay kan..1 family kot g jalan rumah awak..Baik family awak..layan kitaorang bagus sekali..lps tu, esoknya awak datang rumah saya..bwak family awak jugak..hari tu hubungan kita officially dapat restu keluarga..depan2 awak ayah tanya pasal hubungan ni.dan awak dengan rilek + cool jawab..setuju..masyaAllah..

Zaaaappp..1 perasaan yang xdapat nak cakap tp dapat rasa..tenang sangat..bahagia ja..saya tau saya dah mula suka awk.saya dah mula satang awak..saya dah mula cintakan awak..tapi saya xpernah cakap..sebab saya tggu saat lafaz sakinah tu..Semoga Allah redha hubungan ni..izinkan kami bercinta hingga jannah..sakit sangat menanggung perasaan ni. Rasa macam nak pecah dada saya..

Petang raya ke3..kita jumpa lagi..kat rumah pok teh man..klo awk nk tau time tu saya nak je sembang dan borak2 ngn awak..tp saya malu..saya dengar jah sembang ngn ayah..saya intai awak puas2 ..senyum awak..mata..hidung..perfect ! Saya skodeng sebab nati dah xboleh..bulan 9 baru jumpa balik..InsyaAllah kita jumpa untuk disatukan..sebagai suami isteri..bercinta dengan cinta halal..2 bulan lagi..semoga Allah permudahkan..izinkan saya jadi isteri awak..pendamping awak..kawan awak..ibu untuk anak2 awak..amin amin amin...

Terima kasih Allah..saya doa biar dapat jodoh yang soleh..Allah bagi bonus..rupa yang hensem..akhlak bagus turut dia bagi..

Terima kasih Allah
Terima kasih Allah
Terima kasih Allah

*time saya tulis ni awah tengah dalam perjalanan nak ke kl..naik flight esok..semoga selamat perjalanan awak..

Miss u :*


Berkali plan 'akad nikah' tapi 'tak jadi'.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bismillahirahmannirahim 'sebelum bertunang' baru-baru ini, saya kerap kali plan akad nikah tapi asyik tak jadi.

1. Adik lelaki saya pernah kenalkan saya kepada seorang ustaz dari negeri kelantan yang mengajar adik nasyid, yang mana ustaz tersebut mendapat tawaran untuk berkhidmat di negeri Sabah sebagai seorang guru. Punya main happy sebab ada ustaz nak masuk minang lepas SPM. Yelah, bonus kot kalau wanita tak ada agama tapi ada 'orang agama' yang sudi terima. Tapi tiba-tiba cancel. Beliau beritahu ibunya telah memilih calon pilihan dari negeri kelantan juga.

2. Time (lower 6), Seorang naqibah pernah menjadi orang tengah buat saya dengan seorang adik kandungnya merangkap satu-satunya anak lelaki dalam adik-beradiknya yang menuntut pengajian di Azhar, Mesir. Siap dah rancang keluarga lelaki akan beli tiket ke Sabah melihat saya. Tiba-tiba kata tak boleh balik Malaysia ada urusan rasmi di Azhar dan tunggu tunggu dan tunggu until lost contact.

3. Time (Upper 6), senior saya berkenan dengan seorang juniornya di UMS Sabah, dan berkenan untuk 'menyatukan' saya dan juniornya. Kali ini saya nekad, saya kata kalau kali ini juga tak jadi. Saya akan stop untuk menerima mana-mana yang datang. Dan masa tu, entah macam mana adik boleh main buka galeri hp sebelah mama dan mama nampak lah pic budak UMS ni. Mama panggil dan soal kenal bagaimana ? Siap selidik nama si ibu ayah budak lelaki ni. Rupanya budak lelaki ni ada kaitan darah sebelah nenek. Ya, memang bukan sepupu dekat tapi mama tak restu sebab ada pertalian dengan ahli keluarga. Fuh! Kecilnya dunia. Lepas tu pun ada budak pondok nak nikah, tapi saya dah malas fikir.

Sampai satu saat saya menangis sungguh-sungguh masa solat. Saya doa, Ya Allah. .Kalau aku ni ditakdirkan untuk solo yang 'berpanjangan', jangan biarkan solo ini, solo yang Kau murkai.

Direct to the point, dulu saya ada satu angan-angan. Saya tertarik dengan satu penyataan, yang mana wanita terbaik dalam islam ini adalah yang awal nikahnya, yang murah maharnya, dan yang ramai zuriatnya. Kelebihan demi kelebihan membuatkan saya berfikir sejenak.

Mama selalu cakap, " Belajarlah lagi. "

Dulu saya tertanya-apa apa maksud mama belajar lagi ? Adakah maksud mama saya kena tamat spm ? Stpm ? Atau diploma ? Degree ? Master ? Etc.. Then baru kahwin ?

Tapi saya silap. Rupanya di sebalik perkataan belajarlah lagi ada maksud yang tersirat. Mama rungkaikan perkataan " belajarlah lagi " dengan maksud yang begitu luas. Pendek kata, belajar menjadi seseorang sebelum menjadi seseorang. Bagaimana ? Belajar menjadi kakak yang baik sebelum menjadi isteri yang baik. Belajar menjadi anak yang baik sebelum menjadi ibu yang baik. Paling penting belajar menjadi hamba Allah yang baik, di dunia dan di akhirat.

Mak saya selalu pesan, bersediakah untuk mentaati seorang lelaki yang baru hadir dalam hidup? Bersediakah menanggung jerit perih alahan mengandung? Sakit bersalin berpantang? Bersediakah siang malam tanpa malas dan culas menjadi pembantu paling setia buat si suami ? Dari segi makan minumnya, pakaiannnya, kewangannya dan segala hal. Realiti, anak yang akan lahir dari rahim wanita nanti mahu berjam-jam di pangkuan kita sampai badan menggigil lapar, dan lesu yang amat. Kadang tak cukup tidur. Bersediakah ? Ya, mungkin saya belum cukup bersedia dalam hal ini.

Remember, you are giving your life for your children. Kata mak saya, JANGAN MIMPI hendak makan, mandi dan tidur dengan aman selagi anak masih kecil. Sebab itu yang bujang-bujang, jangan memberontak kalau mak ayah tak izin lagi untuk nikah. Mereka tahu tahap mana 'kemampuan' anak-anak mereka, mereka tahu kita belum siap sedia menjadi yang terbaik untuk suami dan anak-anak. Bukan kerana mereka tak sayang kita. No. But kerana mereka sayang lah mereka berbuat demikian. Mereka risau dan risau kita menjadi isteri yang derhaka, yang mengabaikan hak dan tanggungjawab kepada suami dan anak-anak. Yang akhirnya meletakkan amanah di tepi jalanan semata-mata lalu dipersoalkan di akhirat kelak kenapa kau ini dan itu ?

Ingat, semua itu hanyalah kerana mak ayah ingin MENDIDIK KITA bahawa kehidupan selepas kahwin itu BUKAN MUDAH, sebab itu mereka mahu kita berdikari sekurang-kurangnya cuba untuk hadapi susahnya liku kehidupan tanpa harapkan orang lain.

Kita yang masih bujang,
Kalau kita lihat semua yang indah-indah belaka. Itu hanyalah apa yang mereka perlihatkan kepada dunia. Hakikatnya, susah payah, perit air mata yang disembunyikan hanya Allah sahaja yang tahu. Kita hidup di alam realiti bukan fantasi. Realiti bukan mimpi atau ilusi. Jangan hanya berangan-angan yang indah belaka tanpa mahu MEMIKIRKAN amanah dan tanggungjawab yang bakal dipersoalkan.

Alasan, sudah kenal lama atau elak maksiat tidak cukup untuk kahwin tergesa-gesa. Sebab jika gunakan alasan masa bujang kahwin awal untuk pelihara maruah, bagaimana kamu yakin akan menjaga maruah selepas nikah ?

Sebab itu untuk kahwin, perlu ilmu. Bukan nafsu melulu. Saya pesan untuk diri sendiri. Kahwin itu perlu ilmu.

Kalau kita ingat kisah Imam Nawawi, beliau tidak sempat menikah kerana sibuk dengan ilmu. Beliau meninggal pada usia muda. Namun sumbangannya kepada dunia islam amat besar dan terlalu besar. Terutamanya dalam mazhab syafie, beliau juga merupakan seorang ulama mujtahid Tarjih. Maka lelaki dan perempuan perlu ilmu. Bukan ilmu yang perlu kamu.

Saya tak kata jangan menikah sampai bila-bila. Tak. Tapi saya ingin ingatkan diri sendiri juga rakan-rakan di luar sana. Pentingnya peranan ilmu itu. Saya juga tak kata tuntut ilmu sampai tak ingat nikah. Tak. Sebab saya pun manusia biasa. Manusia mana yang tak punya fitrah ? Hanya manusia yang mati sahaja.

Tapi kerana kesyumulan islamlah, lahirlah adab dan hikmah yang sepatutnya kita pandang secara terperinci. Ada orang dia wajib tuntut ilmu dulu baru dia rasa best nak nikah. Ada orang dia wajib nikah dulu baru dia rasa best tuntut ilmu. Kedua-dua boleh diterima pakai selagi ia membawa manfaat kepada agama. Maka pilihlah. Satu hal yang bujang-bujangan selalu lupa adalah 'berpuasa'. Padahal Islam dah bagitahu siap-siap, sesiapa yang tak mampu maka berpuasalah.

Bujang mana yang tak sedih ? Bila melihat pasangan di luar sana ? Tapi cuba terapkan sangkaan baik dengan Allah. Mungkin waktu bujang ni, Allah nak aku jaga kedua orang tua yang sakit atau yang sudah tua. Mungkin Allah nak aku berubah dulu perbaiki akhlak dan sikap, mungkin Allah nak aku belajar bersabar banyak-banyak, mungkin Allah nak aku luangkan usia bujang pada jalan dakwah atau tarbiah, mungkin Allah nak aku sibukkan diri perbaiki ahli keluargaku, mak ayah ku, kakak dan abangku, kerna mereka semakin jauh dari landasan islam. Mungkin Allah nak aku khatam kitab muhimmah at least, mungkin Allah nak aku boleh mengaji untuk didik zuriatku esok, Mungkin ada mudharat yang ingin Allah selamatkan aku. Cuba. .

Cuba sangka baik-baik. Cuba melihat semua takdir Allah dengan penuh cinta. Dan laluilah hidup ini dengan penuh cinta. Cuba belajar berkata, " Ya Allah cukuplah KAU buat aku. Ya Allah cukuplah kasih sayang-Mu buat aku. Ya Allah jangan biar aku jauh dari-Mu Ya Allah. Aku takut 'ada jarak' antara kita Ya Allah. Aku mahu KAU Ya Allah, kasih sayang-Mu dan redha-Mu. "

Berkata seorang ilmuan,
"Pungutlah hikmah dimana pun engkau menemukannya. Kerna, hikmah adalah perkara yang hilang daripada orang-orang mukmin. Jika engkau mendapatinya, Maka genggamlah ia sekuat-kuatnya."

Kawan-kawan,
Tak kira anda sudah berpunya atau belum berpunya atau bakal berpunya. Tidak semua perkara akan membahagiakan kita. Kerna kesakitan sememangnya hadir dahulu barulah kebahagiaan menjelma. Kalau semua benda boleh diputar balik ke belakang, tak ada lah yang namanya hikmah.

Adakah selama ini kita salah pilih ? Tak.
Tapi sebab jalan cerita takdir telah tertulis sedemikian. Bukan juga bermaksud menyalahkan takdir tapi 'merenung hikmah' di sebalik takdir. Cara Tuhan bekerja ni lain. Penuh dengan 'rahsia'. Supaya kita belajar dengan sesuatu pilihan.

Just don't die before the time come. Jangan mati sebelum ajal tiba. Maksudnya jangan mengalah selagi ada nafas. Kecewa, sakit, terluka, menangis, pedih, there's so much to live in this life and it's all worth it.

You can't make people like, love, understand, accept or be nice to you. You can't control them either.

Letih, penat, sakit, stress, tekanan, give up, futur, tersungkur, and everything we can feel it.

But, it will change everything ?
No.

Sebab semua itu terpulang ke atas individu.
Kita yang 'bergantung' pada manusia kenapa ?

Angkuh, ego, sombong.
Yup ! That's us.

Kita jauh dari Tuhan.
Yup that's us !

Kita buat Tuhan macam 'barang mainan'
Yup that's us !

Kita rasa satu dunia tak memahami kita. Tak ada seorang pun yang sudi pandang kita. Kita hilang kekuatan. Kita tak tenang. Kita gelisah. Kita rasakan dunia ini kejam.

Yup that's us !

Walhal kita lupa,
Masih ada yang sudi pandang.
Masih ada yang sudi dengar.
Masih ada yang sudi lihat.
Masih ada yang sudi bersama.
Bahkan masih ada yang sudi 'menerima'.

Dia, tidak lain tidak bukan.
Allah Tuhan sekalian alam.

Kita lupa Allah sebaik-baik tempat mengadu.
Kita lupa Allah sebaik-baik tempat meluahkan segala isi hati juga rahsia-rahsia yang selama ini kita pendam sorang-sorang.

Luahlah berjam-jam sekalipun dalam doa nescaya Allah takkan 'bosan' untuk mendengarkan berbanding dengan manusia.

No one knows our pain more than Allah.
No matter how much someone knows, no one cares as much as Him.

Untuk menjadi hamba terbaik di sisi Allah pula kenalah abaikan mulut manusia yang 'tak mengerti'. Life isn't about finding yourself. Life is about creating yourself. Jadilah 'hamba bertakwa' tak kira anda sudah bernikah atau masih bujangan. Kerana Islam ada sebut, sebaik-baik manusia itu adalah yang bertakwa.

Pilihlah.
Kerna cuma orang mati yang tak ada pilihan dah. Semoga jadi bujang yang 'diredhai' Allah.

#kopipes

Bismillah..
Sambil menunggu berbuka..
Teringin nak menulis..untuk dikongsi..
Mana tau dlm juta2 org..ada yg sama  kisahnya pulak dgn perjalanan hidup aku..

Sabtu, 25 jun 2016..
Aku bergerak ke tawau..nk shopping siket..utk bwa pulang buah tangan..nak raya kan..so, mood tu ceria gembira ja..even bulan ramadhan..berhenti jap kt bazar tepi jalan tu..

Beli mknn utk buat bukak posa kjp lagi..so, kitaorg decide nk mkn kepsi utk sahur..semua stuju dan beratur la nk order..mcm biasa..aku ni jnis xpandai nk order benda2 mcm ni..jd aku volunteer nk jaga barang..sambil dok scroll fb tetiba ayah kol..

Jeng jeng jeng..
Pelik terus aku..sbb ayah ni jarang kol melainkan ada benda penting..biasanya aku akn kol uming utk story ke..mntak izin ke..gossip ke..

Ayah memulakan bicaranya..dengan tenang dia cerita semuanya..keluarga si dia nk mntak sambung balik..katanya anak dia dah setuju..Allah3..

Terus terkelu,terkejut,terkedu..
Xtau nak jawab apa..family dia mntak nk kawen tahun ni jugak..kira nk kasi jugak mcm mna pon..so, aku mntak kasi 2 hr..untuk pikir.mintak petunjuk..

Ku kirimkan doa kpd sahabat yg dok mekah..utk dipermudahkan urusan..yela..soal kawen ni bukan bulih wt main2..bukannya mcm belu baju..xpadan..xcantik..xselesa bulih g tukaq..bulih g jahit lain..bulih kasi kt orang..

Bangun tahajjud dan solat hajat..solat istikharah xjuga lupa..aku berdoa sampai sebak..sampai menitis air mata..biar Allah tau betapa bersungguhnya aku ni..aku xnak dah buat keputusan yg salah..ye..itu adalah ujian..tapi sakit.pedih tu masih ada..

Keputusan aku bagi..ya.aku setuju untuk sambung balik..cuba melupakan kisah lalu..Alhamdulillah..setakat ni hubungan baik..dapat restu keluarga..dia pon boleh dh terima..dah makin sweet pulak ye..hahaha..siap bagi kek serawak..bila jumpa depan langsung xtengok muka tu..dah la sesedap oren nk uji orang..tumbuk kang baru tau..tp tu la moment yg mesti kita akn gelak sama2 bila kita ingat balik..terima kasih awak sebab hadir dalam hidup saya..

Betul la apa yg Allah cakap..rezeki.ajal.jodoh tu rahsia..xkan lewat dan xkan cepat walaupun sesaat..doakan kami ye..

Ya Allah, seandainya dia baik untukku..baik untuk agamaku..baik untuk masa depanku..maka Kau permudahkanlah..percepatkan lah urusan jodoh kami..agar kami dapat bersama hingga ke jannahMu Ya Mujib..ya Allah ya Wadud, Kau campakkanlah rasa cinta, rasa suka,rasa rindu dan kasih sayang di antara kami agar kami dapat membina baitul muslim yg sakinah wa mawaddah..bersama zuriat yg soleh dan solehah..ya Rahman ya Rahim..amin ya rabbal alamin..

Tanda pada diri apabila bertemu malam al qadar

Penulisan yang indah.
Bacalah sampai habis.
Moga kita terpilih untuk bertemu dengan malam Al-Qadar.

====

*Malam Al Qadar*
Sayangnya, kita lebih terfokus melihat tanda2 mendapat Al Qadar pada alam, pada pokok, air dan lain2 yg berada di luar diri.

Sedangkan tanda mendapat Al Qadar itu ada pada diri sendiri.

Bukankah mereka yg bertemu dgn malam Al Qadar amat bertuah kerana doa, taubat dan hajatnya “diangkat” oleh para Malaikat lalu dimakbulkan ALLAH?

Jadi, jika seseorang mendapat Al Qadar tentu jiwanya lebih tenang, akhlaknya menjadi lebih baik dan ibadahnya (sama ada habluminallah dan habluminannas) bertambah lebat dan hebat.

Malam Al Qadar ialah malam yg paling sibuk laluan ke langit dunia (umpama trafik jam) kerana turunnya pelbagai Malaikat yg tidak kira banyaknya. Meriah sungguh sampai terbit fajar.

Malaikat turun secara luar biasa banyaknya itu termasuklah yg paling tinggi pangkatnya di kalangan mereka – Malaikat Jibrail.

Masing2 ada tugasnya. Pelbagai urusan dilaksanakan oleh mereka.

Salah satu urusan ialah “bertamu dlm hati” orang Islam yg bersih hatinya. Sekali bertamu tetapi kesannya berpanjangan. Impaknya, hati orang yg pernah menjadi tempat singgah Malaikat akan berubah.

Bisikan para Malaikat mula mengambil tempat yg khusus dan menjadi begitu dominan dlm kehidupan seseorang itu.

Mulai detik itu bisikan kebaikan (dari Malaikat) akan mengatasi bisikan kejahatan (dari syaitan) dlm hati orang tersebut.

Ya, hidup ini sebenarnya kita lalui antara dua bisikan. Pertama, bisikan “hati kecil” yg suci dan baik. Kedua, bisikan “hati besar” yg kotor dan jahat.

Bisikan ini sentiasa berperang dlm hati. Justeru, hati hakikatnya adalah wadah rebutan antara Malaikat dan syaitan. Antara ilham dan waswas.

Siapa yg menang, dialah yg akan menakluki hati dan terarahlah hati itu ke arah yg dikehendaki oleh “penakluknya”.

Firman ALLAH: “Dan beruntunglah orang yg membersihkan dan merugilah orang yg mengotorinya.” (Surah al-Syams 91: 9-10)

Orang yg mendapat malam Al Qadar sungguh bertuah. Hasil mujahadah, doa, taubatnya pada malam berkenaan, Malaikat terus bertamu dan mendominasi hatinya.

Sejak malam itu suara hati kecilnya akan sentiasa mengatasi hati besarnya.

Mujahadahnya akan terbantu.

Perjalanannya menuju ALLAH akan lebih terpimpin dan terjamin.

Hatinya menjadi pusat kesucian dan kebaikan… maka lahirlah yg baik2 sahaja pada tindakan dan percakapan.

Mahmudahnya menenggelamkan mazmumah.

Itulah hati orang yg telah mendapat malam Al Qadar.

Orang lain mungkin tidak perasan pada awalnya. Ia hanya dapat dirasai oleh orang yg mengalaminya.

Rasa tenang, bahagia, lapang dan sejuk.

Kemudian sedikit demi sedikit orang lain mula ketara… Ah, dia sudah berubah. Ah, indahnya perilakunya.

Subhanallah, dia telah berubah. Apa yg ada dalam hatinya mula terserlah.

Dan itulah tanda2 malam Al Qadar tahun itu yg paling ketara dan terasa, bukan pada alam dan jagat raya tetapi pada diri manusia makhluk yg sempurna.

Semoga malam2 berbaki ini, kita akan menambah pecutan amal. Tidak kiralah sama ada Al Qadar telah berlalu atau masih menanti detik untuk bertamu.

Kita tidak akan menunggu tetapi kita akan memburu.

Kita akan terus memburu sekalipun malam ganjil telah tamat dan Ramadhan sudah berakhir.

Sampai bila? Sampai bila2. Kerana bagi Mukmin yg cintakan ALLAH, seolah-olah setiap malam adalah ‘malam Al Qadar’.

Al Qadar boleh datang, boleh pergi… tetapi Penciptanya sentiasa ada… sampai bila2. Semoga kita mati, setelah bertemu malam Al Qadar ini (1437 H) atau dalam perjalanan menuju malam Al Qadar nanti…

Persediaan menemuinya bukan dibuat  semalaman, seharian, mingguan atau bulanan.

Tetapi seluruh hayat kita adalah persediaan untuk “menemuinya”. Mengapa?

Kerana perjuangan membersihkan hati adalah perjuangan sepanjang hayat.

Qalbun Salim (hati sejahtera) itu adalah cita2 abadi kita!

Ya ALLAH, aku hanya insan lemah, yg sedang jatuh bangun di jalan berliku menuju-Mu. Bantulah aku, kesihanilah aku, sayangilah aku… Dlm mencari keampunan dan RedhaMu dan anugerahkan aku Qalbu

Monday, July 25, 2016

#muhasabah 009 : duhai suamiku =)

Posted by Nadira Aisya at 2:03 PM 0 comments

ANTARA AKU,
SUAMIKU,
IBU MERTUAKU
---------------
Semoga Jadi Renungan Buat Kita Semua.

Aku Milik Suamiku,
Sedang Suamiku Milik Ibunya.
●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●○●

● Seburuk apapun mertua, Aku selalu ingat bahwa dia, Adalah wanita yang mengandung suamiku dalam kepayahan selama 9 bulan.

● Dia, Adalah wanita yang air susunya menjadi makanan pertama bagi suamiku.

● Dia, Wanita yang mendidik dan membesarkan suamiku, Yang mengajarkan kepada suamiku akhlaq sehingga aku nyaman di sisi suamiku saat ini.

● Aku, Tidak pernah keluar uang sepeserpun untuk menyekolahkan suamiku, Hingga ia dapat ijazah, Pengetahuan dan pengalaman hidup, yang sekarang semua itu ia gunakan untuk mencari nafkah, Untuk menafkahi aku!

● Aku, Tidak sedikitpun mendidik suamiku hingga kini ia jadi lelaki yang penuh tanggungjawab, Dan aku merasakan bahagia menjadi istrinya.

● Setelah pengorbanannya yang bertubi tubi, Anak laki-lakinya menikah denganku, Dia bagi kasih sayang anaknya denganku.

● Cemburu?
Pasti dia cemburu. Aku wanita asing, Yang kini selalu disayang-sayang oleh anak laki lakinya.

● Harta anak laki-lakinya tercurah untuk kunikmati, Padahal ia yang melahirkan dengan bertaruh nyawa, Membesarkan dan mendidik suamiku.

● Aku memahami cemburu itu, Walau aku pun merasakan cemburu ketika suamiku lebih memihak mertuaku. Namun aku selalu ingat bahwa "Aku milik suamiku, sedang suamiku milik ibunya".

● Aku bukanlah malaikat yang tak pernah merasa kesal dengan mertuaku, Dan mertuaku pun bukan malaikat yang selalu kubela.

● Adakalanya aku marah, Cemburu dan sakit hati. Namun aku ingat mungkin mertuaku pun terkadang merasakan hal yang sama. Namun lagi-lagi aku pun ingat semua jasanya pada suamiku, Jasa yang sampai akhir hayat-pun aku tidak akan mampu membayarnya.

● Terlebih jika mertuaku adalah seorang yang baik serta memperlakukan aku seolah putri kandungnya sendiri.

● Terlebih jika aku ingat saat mertuaku selalu mengingatkan suamiku agar jangan memarahi apalagi membentak serta memperlakukan aku, istrinya ini, dengan sebaik-baik perlakuan dan akhlaq.

● Maka sangatlah tidak pantas jika aku menghadapkan suamiku pada kondisi yang mengharuskannya memilih antara aku dan ibunya.

● Pada ujung tangisku, terngiang nasehat ibundaku tercinta :
"Nak, dukunglah suamimu untuk berbakti pada ibunya. Jangan suruh ia memilih antara kau dan ibunya. Karena, Kelak kau akan merasakan bagaimana sakitnya diperlakukan seperti itu oleh anak laki lakimu. Apa yang kau lakukan pada mertuamu, Akan dilakukan pula oleh menantumu. Segala sesuatu pasti ada timbal baliknya.."

● Oh suamiku,
Bahagiakanlah orang tuamu semampumu, Insya Allah akan aku dukung dirimu dalam berbakti pada orang tuamu, Terlebih pada ibundamu.

● Semoga kelak anak-anak kita pun membahagiakan kita, Sebagai balasan baktimu pada orang tuamu. Selagi mereka masih hidup, belum tentu hari esok mereka tak ada.

● Duhai suamiku...
Bantulah aku untuk bersabar dan mencintai ibundamu tanpa kenal lelah. Seperti aku yang dengan tulus mencintaimu.

● Jangan sampai kita merasakan kerinduan pada mereka yang telah membuat hari-hari kita repot dan kadang mengeluh saat membantunya.

● Mereka tak akan lama, merepotkan kita... Bersabar adalah cara terbaik yang Allah berikan, Ikhlaslah karena balasannya surga bagi kita.

Aamiin Allahumma Aamiin
Artikel Diambil Dari :
/// Kabar.Makkah |□

Kajian quran dan hadits:

1. Ayat quran dan hadits berbakti kepada Ibu

وَوَصَّيْنَا الْإِنسَانَ بِوَالِدَيْهِ حَمَلَتْهُ أُمُّهُ وَهْناً عَلَى وَهْنٍ وَفِصَالُهُ فِي عَامَيْنِ أَنِ اشْكُرْ لِي وَلِوَالِدَيْكَ إِلَيَّ الْمَصِيرُ

“Dan Kami perintahkan kepada manusia (berbuat baik) kepada dua orang ibu-bapanya; ibunya telah mengandungnya dalam keadaan lemah yang bertambah-tambah, dan menyapihnya dalam dua tahun . Bersyukurlah kepadaKu dan kepada dua orang ibu bapakmu, hanya kepada-Kulah kembalimu.” (Qs. Luqman : 14)

عَنْ أَبِيْ هُرَيْرَةَ رَضِيَ اللهُ عَنْهُ قَالَ جَاءَ رَجُلٌ إِلَى رَسُوْلِ اللهِ صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ :يَا رَسُوْلَ اللهِ، مَنْ أَحَقُّ النَّاسِ بِحُسْنِ صَحَابَتِي؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ؟ قَالَ أُمُّكَ، قَالَ ثُمَّ مَنْ، قَالَ أَبُوْكَ

Dari Abu Hurairah radhiyallaahu ‘anhu, belia berkata, “Seseorang datang kepada Rasulullah shalallahu ‘alaihi wasallam dan berkata, ‘Wahai Rasulullah, kepada siapakah aku harus berbakti pertama kali?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Ibumu!’ Dan orang tersebut kembali bertanya, ‘Kemudian siapa lagi?’ Nabi shalallaahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Ibumu!’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi?’ Beliau menjawab, ‘Ibumu.’ Orang tersebut bertanya kembali, ‘Kemudian siapa lagi,’ Nabi shalallahu ‘alaihi wasallam menjawab, ‘Kemudian ayahmu.'” (HR. Bukhari no. 5971 dan Muslim no. 2548)

الْجَنَّة تَحْت أَقْدَام الْأُمَّهَات قَالَ رَوَاهُ أَحْمَد وَالنَّسَائِيّ وَابْن مَاجَهْ وَالْحَاكِم

“Surga itu dibawah telapak kaki ibu.” (HR. Ahmad, an-Nasaai, Ibn Maajah dan al-Hakim)

( الجنة تحت أقدام الأمهات ) يعني لزوم طاعتهن سبب قريب لدخول الجنة

“Surga itu dibawah telapak kaki ibu; artinya selalu mentaatinya akan menjadikan sebab dekatnya seseorang untuk masuki surga. (At-Taysiir Bi Syarh al-Jaami’ as-Shaghiir I/996)

2. Hadits berbakti kepada suami bila sudah menikah

Sebagaimana dalam hadits dari Al Hushoin bin Mihshan menceritakan bahwa bibinya pernah datang ke tempat Nabi shallallahu ‘alaihi wa sallam karena satu keperluan. Selesainya dari keperluan tersebut, Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bertanya kepadanya,

أَذَاتُ زَوْجٍ أَنْتِ؟ قَالَتْ: نَعَمْ. قَالَ: كَيْفَ أَنْتِ لَهُ؟ قَالَتْ: مَا آلُوْهُ إِلاَّ مَا عَجَزْتُ عَنْهُ. قَالَ: فَانْظُرِيْ أينَ أَنْتِ مِنْهُ، فَإنَّمَا هُوَ جَنَّتُكِ وَنَارُكِ

“Apakah engkau sudah bersuami?” Bibi Al-Hushain menjawab, “Sudah.” “Bagaimana (sikap) engkau terhadap suamimu?”, tanya Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam lagi. Ia menjawab, “Aku tidak pernah mengurangi haknya kecuali dalam perkara yang aku tidak mampu.” Rasulullah shallallahu ‘alaihi wa sallam bersabda, “Lihatlah di mana keberadaanmu dalam pergaulanmu dengan suamimu, karena suamimu adalah surga dan nerakamu.” (HR. Ahmad 4: 341 dan selainnya. Hadits ini shahih sebagaimana kata Syaikh Al Albani dalam Shahih At Targhib wa At Tarhib no. 1933)

Dengan demikian Jelaslah bahwa Ketaatan istri pada suami agar suaminya ridho adalah jaminan surganya, seperti dalam hadits Nabi Shalallahu 'alaihi wa sallam bersabda:

قال رسول الله صلى الله عليه وسلم : « أيما امرأة ماتت وزوجها عنها راض دخلت الجنة »
(رواه إبن ماجه والترمذي)

"Wanita mana saja yang meninggal dunia, kemudian suaminya merasa ridho terhadapnya, maka ia akan masuk surga".  (HR Ibnu Majah, dan di hasankan oleh Imam Tirmidzi).

Thursday, July 21, 2016

#muhasabah 008 : bacaan solat

Posted by Nadira Aisya at 11:51 AM 0 comments

*_CUBALAH SEMAK DOA DUDUK DIANTARA DUA SUJUD BILA KITA HAYATI MAKNANYA_*:

*_√ ROBIGHFIRLII_*,
*_√ WARHAMNII_*,
*_√ WAJBURNII_*,
*_√ WARFA’NII_*,
*_√ WARZUQNII_*,
*_√ WAHDINI_*,
*_√ WA’AAFINII_*,
*_√ WA’FUANNII_*

Ketika orang ditanya, “do’a apakah yang paling sering dibaca oleh seorang muslim ?”, 
Banyak yang menjawabnya dengan salah. Begitu seringnya do’a itu dibaca, sehingga ketika sedang membaca do’a banyak yang tidak merasa berdo’a.

Padahal do’a itu sangat dahsyat, mencakup keperluan kita di dunia dan akhirat. Dan dibaca minima 17 kali setiap hari.

Do’a itu adalah *_DO’A DIANTARA DUA SUJUD_*, marilah kita renungi maknanya :

*_√ ROBIGHFIRLII_*.
Wahai Tuhan ampunilah dosaku. 
Dosa adalah beban, yang menyebabkan kita berat melangkah menuju ke redho اللّهُ Dosa adalah kotoran hati yang membuat hati kelam sehingga hati kita merasa berat untuk melakukan kebaikan.

*_√ WARHAMNII_*.
Sayangilah diriku. 
Kalau kita disayangi اللّهُ hidup kita akan terasa bahagia, kerana dengan kasih Sayang akan dapat dicapai semua cita2. Dengan kasih Sayang اللّهُ, nafsu kita akan terbimbing.

*_√ WAJBURNII_*.
Tutuplah segala kekuranganku. 
Banyak sekali kekurangan kita, kurang syukur, kurang sabar, susah menerima kenyataan, mudah marah, pendendam dll. Kalau kekurangan kita ditutup/diperbaiki اللّهُ, maka kita akan menjadi manusia sebenarnya.

*_√ WARFA’NII_*.
Tinggikanlah darjatku. 
Kalau اللّهُ sudah meninggikan darjat kita, maka pasti tidak ada manusia yang ingin menghina kita.

*_√ WARZUQNII_*.
Berikanlah aku rizki, 
Sebagai hamba اللّهُ kita memerlukan rizki, اللّهُ mampu mendatangkan rizki dari arah yang tak terduga dan tanpa perhitungan.

*_√ WAHDINI_*.
Berikanlah aku petunjuk/bimbinglah aku ke jalan kebahagiaan. 
Kita tidak hanya minta petunjuk/hidayah yang berkaitan dengan akhirat, tetapi kita juga minta petunjuk agar terhindar dari mengambil keputusan yang salah utk kebahagiaan di dunia.

*_√ WA’AAFINII_*.
Berikanlah aku kesihatan.
Apabila kita sihat, kita mampu menambah kebaikan dan manfaat, serta tidak menjadi beban kepada orang lain.

*_√ WA’FUANNII_*.
Aku mohon agar kesalahanku dihapuskan dari catatan. 

Dari do'a tersebut diawali do’a dengan mohon ampun, dan kita akhiri dengan permohonan keampunan utk menghapus dosa. Sehingga kita berharap benar-benar bersih dari dosa.

ALLAH SWT memerintahkan kita untuk membaca do’a itu, Rasulullah SAW mencontohkan kepada kita.

*_TERKADANG YG JADI PERSOALAN DI MANA HATI DAN  FIKIRAN KITA KETIKA KITA MEMBACA DO’A ITU ?_*
*_DAN BANYAK DIANTARA KITA TIDAK MENGERTI MAKNANNYA_*.

Padahal dahsyat  doa tersebut, dan masih banyak orang, entah dia imam atau pun makmum..., sering tergesa-gesa membacanya. Seharusnya  toma'ninah dgn menghayati, dan benar2 meminta kepada ALLAH SWT

Wednesday, July 20, 2016

#CINTA : Bajet kawen

Posted by Nadira Aisya at 3:41 PM 0 comments

Assalamualaikum..

Menulis ketika nak tunggu masa utk balik..letih sangat rasanya..puasa plus mgajar dlm cuaca yg sangat panas..tengok budak2 minum air pon boleh rasa dahaga sgt2..
Back to the point..

Hmmm sedar xsedar dah 13 hari jadi tunang orang..bertunang tanpa sengaja..kikiki..dan time tengah dok berperang dengan emosi.banyak benda nk urus..siyesly..duit nk pakai banyak..tapi cuba untuk meminimumkan serendah boleh.sebab kehidupan lepas kawen tu lebih penting..nak sewa rumah.nk beli itu.nak beli ini..al maklumlah nk mula hidup baru kan..

So far..duit dlm simpanan ade 5k..so nk try kumpul 3k lg b4 kenduri..InsyaAllah gaji bln 7 dan bln 8..kena buat saving sikit la..kurangkan pembelian on9 before kenduri ni..no jubah.no shawl.no blause..no handbag..perfume boleh la yg below 100..hihi..demi cintaku padamu..akan ku kawal nafsu membeli on9 ni..xmo guna duit ayh umi..wlupun keje bru setahun kan..but trying to not burden family..biar sikit.simple..tp berkat guna hasil usaha kita..

So, tips bila nak kenduri..first sekali..yg paling penting..BUAT BAJET..bajet tu kena tally la ngn apa yg ada..jgn duit ade 5k nak buat majlis grand2 ala2 syatilla melvin..memang xdapat den nk menolong nya..macam aku aku buat bajet around 8k..melalui bajet tu buat partition2 tertentu..macam;
1)makanan
Benda ni paling penting..kenduri boh..xmakan memang xsah..so bajet sgt byak part ni..aku bg rm3500 utk sini..sbb kami masak gotong royong..pakat2 tlg..so cut dah bajet situ..tambah pulak InsyaAllah majlis raya haji..cik tiey nk sponsor lembu..maknanya 1/3 dh ada dging..tambah siket ja lauk2..oh ye.plus jugak ngn lokcing dan ais krim..stkt ni 11 menu..tp kita tgok la..klo musim buah kita buat pulut durian..
2)baju
Baju ni kalau ikotkan 3 pasang..so lps bincang ngn si dia..kami nak reuse ja..yg utk mlm akad guna balik belah dia..tema ala2 garden gittewww..ntah jd garden ka tukang kebun nt aku update balik..hahaha..wait and see..stkt ni 2 jela..1 dress putih..1 set baju kaler mint..family pulak belah pompuan grey belah laki mint..tudung grey..ni around 1k..
3)hantaran
Part ni pon kena pandai bajet..xboleh nk main letak je..paham la bnda ni sekali seumur hidup tp jgn main beli sesuka hati..biar pada2..aku ngn si dia bincang nk 7 dulang hntran..aku beli brg aku..dia beli barang dia.then nt kami exchange la mlm akad tu..stkt ni apa yg aku draf nk beli kain solat, kain pasang, handbag&kasut,perfume,kek,pulut,buah2..bajet kt sini dlm rm1200..mahai la brg2 sekarang..
4)goodies
Ni adat je.tp klo korang biat kompem akan dikutuk 7 keturunan..sbb adat dh kenduri mesti bg goodies..buat kngan2..kali ni yang ni bahagi pada 3..
A)orang awam
B)family,sain sobat
C)oghe belarok.
Total sini 1k..tp si kembar nk try kasi bio boleh jimat lg..boleh guna untuk to4 bnda2 lain..
5)pelamin
Yeayyy..part wajib bg kenduri..bkn nk buat majlis sanding pon..just utk bergambar kngan2..tp rm600 pling murah..usha kt bandar tu..meme xda la below 200..nt nk try pujuk lgi..nk buat sendiri pikir letih..bru sampai dr sabah..nk panjat2..aku pulak bukan ramai adik bradik..so baik order org mai pasang..boleh aku buat keje lain sambil tu..total rm600..harap2 puas hati la..
6)katil
Katil ni sebenarnya no need pon.tp aku ni selama ni dok katil single..so kawen xkan nk tido single kot..mau jatuh katil malam pertama tu..hahaha..tu yg kena masuk bajet..rm 1000
7)khemah dan meja dan kerusi
Settled awal lg yg ni.kwan ayah punya kedai..so boleh tick dah ni..sbb dh siap tempah..rm300 weii
8)cincin
This is for u..untuk awak..nt sy pilih ye..tp sini hodoh2..tgok la balik semenanjung sy pilih ye...
9)orakaoraki
Ni sebenarnya singkatan orang kanan dan orang kiri..sapa lagi klo bukan si kembar...kena hulur la..org buat baik..jgn nk kedekut dan berkira..

So,tamat la bajet kawen ai.dlm 8k..nk mintak kalendar sbb nk tanda cpt2..wajib dtg ok..hihi..doakan bia majlis lancar k..

#terima 1 berita..speechless..semoga Allah buka hati..terima seadanya..sis xkuat awakkkk

Friday, July 15, 2016

#muhasabah 007 : barakah rezeki

Posted by Nadira Aisya at 5:01 PM 0 comments

Pada satu masa dulu…
Ada sorang lelaki tua ni, di zaman Nabi Musa AS. Dia sentiasa sibuk berzikir kepada Allah tetapi mcm terganggu sikit sebab setiap hari dia asyik fikir risau pasal rezeki dia. Hari2 memang rezeki dia ada sebuku roti je.

Then satu hari ni, Nabi Musa lalu tempat orang tua tu. Orang tua tu pun fikir ni lah peluang yang terbaik utk dia tanya Nabi Musa untuk tanya Allah SWT tentang rezeki dia.

Dia pun tegur dan beri salam kepada Sayyidina Musa A.S, dan dgn teragak2 dia tanya.

"Oh Nabi Musa, apabila tuan bercakap kepada Allah, bolehkah tuan memohon Allah meningkatkan Rizq saya (rezeki) .. Dari dulu sampai sekarang, saya dapat sebuku roti setiap hari. Saya berhajat untuk dapat lebih. Bolehkah saya dapat lebih daripada tu? Jika tuan bertanya kepada-Nya, sesungguhnya pasti Allah akan menjawab permintaan tuan dan memberikan saya lebih"

Nabi Musa pun setuju dan kemudian selepas bertanya, Nabi Musa mendapat jawapan bahawa rezeki yang telah ditetapkan dan ditakdirkan kepada org tua ni memang sebuku roti setiap hari sepanjang hayat dia.
Nabi Musa pun sampaikan kepada orang tua tu apa yang dia diberitahu.

Orang tua itu berasa sungguh gembira. Dia bertepuk tangan dengan gembira. Terkejut dengan tindak balas ini Sayyidina Musa A.S. bertanya kepadanya sebab kegembiraannya. Lelaki itu menjawab, "Jika dah ditakdirkan, maka saya tidak mempunyai apa-apa yang perlu dibimbangkan. Sekurang-kurangnya saya akan sentiasa menerima satu buku roti untuk sepanjang hidup saya!" dan dengan itu dia kembali untuk solat dan ibadat dia.

Setelah beberapa bulan berlalu, ketenangan lelaki itu meningkat dengan pengetahuan bahawa dia tidak perlu risau bimbang tentang rezekinya.

Ini membolehkan beliau memberi tumpuan lebih kepada ibadat dia terhadap Allah, yang menyebabkan dia mempunyai masa yang kurang tumpuan kepada makanan, dan juga kurang masa untuk makan.

Jadi, dari dia memakan satu buku roti sehari, dia hampir tidak berjaya makan separuh roti.

Baki roti tu kemudian diletakkan di satu sudut. Tidak lama kemudian, longgokan di sudut tu mula meningkat, sehingga ia menjadi satu timbunan besar.

Pada satu pagi, ada penggembala yang berjalan melalui kampung tersebut dan berhenti untuk bercakap dengan lelaki tua itu. Dia sedang mencari rumput kering untuk ternakan beliau tetapi tidak berjaya menjumpai apa2 makanan.

Orang tua itu berkata kepadanya: "apa kata kalau kamu bawak roti2 yang terletak dalam timbunan itu, lembutkan semuanya dengan air dan berilah makan kepada haiwan anda!" penggembala tu pun lakukan seperti apa yg dicadangkan orang tua tu dan haiwan ternakan dia pun makan semua roti tu sampai habis.

Untuk tanda berterima kasih kepada org tua tu, pengembala tu memberikan seekor kambing ternakan dan meneruskan perjalanan dia.

Masa berlalu setelah berbulan2 dan bertahun2, dan apabila Sayyidina Musa A.S. melalui lagi kawasan orang tua tu.

Dengan kagum beliau mendapati bahawa tempat orang tua itu tinggal, telah bertukar menjadi sebuah taman.

Ada pokok-pokok buah-buahan tumbuh berhampiran, dan haiwan2 ternakan meragut tidak jauh dari situ.
Terdapat sebuah ladang gandum, dan suasana kesejahteraan. Sayyidina Musa A.S. mendapat tahu bahawa semua ini adalah milik orang tua yang sama.

Nabi Musa pun menjadi hairan, kerana dia tahu apa yang ditulis dalam takdir orang tua itu - sebuku roti sehari - Sayyidina Musa A.S. pergi untuk mengetahui apa yang terjadi.

"Bagaimana ini boleh berlaku? Sebuku roti sehari adalah apa yang tertulis .. namun dia memiliki begitu banyak lagi .."

Jawapannya, sesuatu yang kita semua perlu mengambil iktibar:

Satu buku roti adalah Rizq (rezeki) yang telah ditulis untuk orang tua tu.

Pokok-pokok buah-buahan, binatang ternakan dan ladang tanaman adalah BARAKAH yang datang dari penerimaan apa yang telah tertulis untuk kehidupan dia.

Semua tu adalah ganjaran atas kepercayaan sempurna pada Allah SWT.

Barakah adalah hasil daripada peralihan dalam tumpuan dari apa yang dia mahu, kepada mensyukuri dan menikmati apa yang dia ada sehinggakan walaupun selepas makan seberapa banyak yang dia mahu, dia tetap mempunyai baki. Keperluannya telah menjadi sangat kecil.

Kelimpahan barakah ini diberikan dalam kehidupan orang tua itu disebabkan kemurahan hati dan kesediaan untuk berkongsi apa yang dia ada.

Jadi Rezeki memang ditakdirkan...

Tetapi ..

BARAKAH datang apabila kita bertaqwa kepada Allah SWT, apabila kita bermurah hati dengan apa yang kita ada, apabila kita bersyukur dan apabila kita meletakkan Ibadah & Zikir Allah SWT di atas segala-galanya.

Semoga Allah SWT menjadikan kita dalam kalangan hambaNya yang bersyukur, taat dan murah & besar hati..

Wednesday, July 13, 2016

#muhasabah 006 : kita tahu tapi kita ....

Posted by Nadira Aisya at 12:15 AM 0 comments

*KITA TAHU, TAPI SAYANG …*

✏Ust Zainal Abidin, ﺣﻔﻈﻪ ﺍﻟﻠﻪ ﺗﻌﺎﻟﻰ

Imam Ibnul Qayyim rahimahullah pernah mengisahkan :
“Seorang anak perempuan meninggal krn Tho’un, kemudian ayahnya melihatnya di dlm mimpi, maka ayahnya berkata kpdnya : “Wahai anakku kabarkan kpdku tentang akhirat!”
Anak perempuan itu menjawab :
_“Kami telah melewati perkara yg sangat besar & *sesungguhnya kita telah mengetahui, tapi kita tdk mengamalkannya.* Demi Allah, sesungguhnya 1 ucapan tasbih atau 1 raka’at sholat yg tertulis dlm lembaran amalku lebih aku sukai daripada dunia & seluruh isinya”.._

Berkata Ibnul Qayyim :
_“Anak perempuan itu telah mengatakan perkataan yg dlm maknanya (sesungguhnya kami mengetahui, tapi kita tdk mengamalkan),
*akan tetapi banyak diantara kita yg tdk memahami maknanya..”*_

# Kita mengetahui, bahwa ucapan *“Subhaanallaahi wa bihamdihi”* sebanyak 100x dlm sehari akan menghapuskan dosa2 kita, walaupun dosa kita sebanyak buih di lautan. Akan tetapi sayang, Berapa banyak dari kita yg berlalu tanpa kita mengucapkannya sedikitpun.

��Kita mengetahui, bahwa pahala *2 raka’at Dhuha* setara dg pahala 360 shodaqah, akan tetapi sayang, Hari berganti hari tanpa kita melakukan sholat Dhuha.

��Kita mengetahui, bahwa orang yg *berpuasa sunnah* krn Allah 1 hari saja, akan dijauhkan wajahnya dari api neraka sejauh 70 musim atau 70 tahun perjalanan. Tapi sayang, kita tdk mau menahan lapar.

��Kita mengetahui, bahwa siapa yg *menjenguk orang sakit* akan diikuti oleh 70 ribu malaikat yg memintakan ampun untuknya. Tapi sayang, kita belum juga menjenguk 1 orang sakit pun pekan ini.

��Kita mengetahui, bahwa siapa yg *membantu membangun masjid* krn Allah walaupun hanya sebesar sarang burung, akan dibangunkan sebuah rumah di surga. Tapi sayang, kita tdk tergerak utk membantu pembangunan masjid
walaupun hanya dg beberapa puluh ribu.

��Kita mengetahui, bahwa siapa yg *membantu janda & anak yatimnya,* pahalanya seperti berjihad di jalan Allah, atau seperti orang yg berpuasa sepanjang hari tanpa berbuka, atau orang yg sholat sepanjang malam tanpa tidur. Tapi sayang, sampai saat ini kita tdk berniat membantu seorang pun janda & anak yatim.

��Kita mengetahui, bahwa orang yg *membaca 1 huruf dari Al Qur’an*, baginya 10 kebaikan & 1 kebaikan akan dilipatgandakan 10x. Tapi sayang, kita tdk pernah meluangkan waktu membaca Al-Qur’an dlm jadwal harian kita.

��Kita mengetahui, bahwa *haji yg mabrur,* tdk ada pahala baginya kecuali surga & akan diampuni dosa2nya sehingga kembali suci seperti saat dilahirkan oleh ibunya. Tapi sayang, kita tdk bersemangat utk melaksanakannya,
padahal kita mampu melaksanakannya.

��Kita mengetahui, bahwa orang mukmin yg paling mulia adalah yg paling banyak *sholat malam* & bahwasanya Rasulullah shalallaahu ‘alaihi wa sallaam & para shahabatnya tdk pernah meremehkan sholat malam di tengah segala kesibukan & jihad mrk. Tapi sayang kita terlalu meremehkan sholat malam.

��Kita mengetahui, bahwa *hari kiamat pasti terjadi,* tanpa ada keraguan & pada hari itu Allah akan membangkitkan semua yg ada di dlm kubur. Tetapi sayang, kita *tdk pernah mempersiapkan diri utk hari itu.*

��Kita sering menyaksikan orang2 yg meninggal
mendahului kita tetapi sayang, kita selalu *larut dg senda gurau & permainan dunia* seakan kita mendapat jaminan
hidup selamanya & tdk akan akan menyusul mrk .

Wahai Saudaraku yg dirahmati Allah..
Smg kita segera
mengubah keadaan kita mulai detik ini & mempersiapkan
datangnya hari perhitungan yg pasti akan kita hadapi..
Hari dimana kita mempertanggung jawabkan setiap perbuatan kita di dunia..

*_Hari ketika lisan kita dikunci, sedangkan mata, kaki & tangan kita yg menjadi saksi..Dan pada hari itu,_*
*setiap orang akan lari* dari saudaranya, ibu & bapaknya, teman2 & anaknya, krn pada hari itu setiap orang akan *disibukkan dg urusannya masing2*.

*Agama itu Nasihat*

Saturday, July 9, 2016

#CINTA : Terima kasih Allah

Posted by Nadira Aisya at 10:58 PM 0 comments

07072016

Tarikh yang InsyaAllah akan jadi 1 tarikh yang penting dalam diri ini..tarikh di mana family kita berbincang..tarikh di mana kita  berjumpa..borak2..sembang kat dapur tu..even kalo awak nak tau masa tu saya malu sangat2..tapi xtau dari mana saya dapat kekuatan tu...saya tengok awak..jeling + intai..mau juling mata ni..haha

Subhanallah...cantik sungguh ciptaan dia..malu nak tatap lama2..saya tunduk js..sopan gila awak makan..haha..saya g amikkan air koktel untuk awak..siyes ketaq weiii masa nak passing gelas tu..

Raya haji yang ke2..kata putus dari kedua2 pihak..Allah Allah Allah..benar jodoh itu datang tepat pada masa dia..bagi yang tengah mencari,persiapkan diri..dengan ilmu..besar tanggungjawab tu nak jadi isteri orang..

Allahuakbar..tiada apa yang saya nak cakap melainkan ucapan syukur..benar..apa yang berlaku ni ada hikmahnya..Allah itu hebat mengatur..dia turun kan hujan di saat saya seronok dengan cuaca yang baik tu..saya sedih..tapi rupa2 nya dia hadirkan pelangi...sungguh cantik..sungguh indah..

Raya tahun ni paling banyak kenangan...raya ke2 malam saya g makan satay kan..1 family kot g jalan rumah awak..Baik family awak..layan kitaorang bagus sekali..lps tu, esoknya awak datang rumah saya..bwak family awak jugak..hari tu hubungan kita officially dapat restu keluarga..depan2 awak ayah tanya pasal hubungan ni.dan awak dengan rilek + cool jawab..setuju..masyaAllah..

Zaaaappp..1 perasaan yang xdapat nak cakap tp dapat rasa..tenang sangat..bahagia ja..saya tau saya dah mula suka awk.saya dah mula satang awak..saya dah mula cintakan awak..tapi saya xpernah cakap..sebab saya tggu saat lafaz sakinah tu..Semoga Allah redha hubungan ni..izinkan kami bercinta hingga jannah..sakit sangat menanggung perasaan ni. Rasa macam nak pecah dada saya..

Petang raya ke3..kita jumpa lagi..kat rumah pok teh man..klo awk nk tau time tu saya nak je sembang dan borak2 ngn awak..tp saya malu..saya dengar jah sembang ngn ayah..saya intai awak puas2 ..senyum awak..mata..hidung..perfect ! Saya skodeng sebab nati dah xboleh..bulan 9 baru jumpa balik..InsyaAllah kita jumpa untuk disatukan..sebagai suami isteri..bercinta dengan cinta halal..2 bulan lagi..semoga Allah permudahkan..izinkan saya jadi isteri awak..pendamping awak..kawan awak..ibu untuk anak2 awak..amin amin amin...

Terima kasih Allah..saya doa biar dapat jodoh yang soleh..Allah bagi bonus..rupa yang hensem..akhlak bagus turut dia bagi..

Terima kasih Allah
Terima kasih Allah
Terima kasih Allah

*time saya tulis ni awah tengah dalam perjalanan nak ke kl..naik flight esok..semoga selamat perjalanan awak..

Miss u :*

#muhasabah 005: Hikmah yang tersirat

Posted by Nadira Aisya at 10:56 PM 0 comments


Berkali plan 'akad nikah' tapi 'tak jadi'.
- - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - -

Bismillahirahmannirahim 'sebelum bertunang' baru-baru ini, saya kerap kali plan akad nikah tapi asyik tak jadi.

1. Adik lelaki saya pernah kenalkan saya kepada seorang ustaz dari negeri kelantan yang mengajar adik nasyid, yang mana ustaz tersebut mendapat tawaran untuk berkhidmat di negeri Sabah sebagai seorang guru. Punya main happy sebab ada ustaz nak masuk minang lepas SPM. Yelah, bonus kot kalau wanita tak ada agama tapi ada 'orang agama' yang sudi terima. Tapi tiba-tiba cancel. Beliau beritahu ibunya telah memilih calon pilihan dari negeri kelantan juga.

2. Time (lower 6), Seorang naqibah pernah menjadi orang tengah buat saya dengan seorang adik kandungnya merangkap satu-satunya anak lelaki dalam adik-beradiknya yang menuntut pengajian di Azhar, Mesir. Siap dah rancang keluarga lelaki akan beli tiket ke Sabah melihat saya. Tiba-tiba kata tak boleh balik Malaysia ada urusan rasmi di Azhar dan tunggu tunggu dan tunggu until lost contact.

3. Time (Upper 6), senior saya berkenan dengan seorang juniornya di UMS Sabah, dan berkenan untuk 'menyatukan' saya dan juniornya. Kali ini saya nekad, saya kata kalau kali ini juga tak jadi. Saya akan stop untuk menerima mana-mana yang datang. Dan masa tu, entah macam mana adik boleh main buka galeri hp sebelah mama dan mama nampak lah pic budak UMS ni. Mama panggil dan soal kenal bagaimana ? Siap selidik nama si ibu ayah budak lelaki ni. Rupanya budak lelaki ni ada kaitan darah sebelah nenek. Ya, memang bukan sepupu dekat tapi mama tak restu sebab ada pertalian dengan ahli keluarga. Fuh! Kecilnya dunia. Lepas tu pun ada budak pondok nak nikah, tapi saya dah malas fikir.

Sampai satu saat saya menangis sungguh-sungguh masa solat. Saya doa, Ya Allah. .Kalau aku ni ditakdirkan untuk solo yang 'berpanjangan', jangan biarkan solo ini, solo yang Kau murkai.

Direct to the point, dulu saya ada satu angan-angan. Saya tertarik dengan satu penyataan, yang mana wanita terbaik dalam islam ini adalah yang awal nikahnya, yang murah maharnya, dan yang ramai zuriatnya. Kelebihan demi kelebihan membuatkan saya berfikir sejenak.

Mama selalu cakap, " Belajarlah lagi. "

Dulu saya tertanya-apa apa maksud mama belajar lagi ? Adakah maksud mama saya kena tamat spm ? Stpm ? Atau diploma ? Degree ? Master ? Etc.. Then baru kahwin ?

Tapi saya silap. Rupanya di sebalik perkataan belajarlah lagi ada maksud yang tersirat. Mama rungkaikan perkataan " belajarlah lagi " dengan maksud yang begitu luas. Pendek kata, belajar menjadi seseorang sebelum menjadi seseorang. Bagaimana ? Belajar menjadi kakak yang baik sebelum menjadi isteri yang baik. Belajar menjadi anak yang baik sebelum menjadi ibu yang baik. Paling penting belajar menjadi hamba Allah yang baik, di dunia dan di akhirat.

Mak saya selalu pesan, bersediakah untuk mentaati seorang lelaki yang baru hadir dalam hidup? Bersediakah menanggung jerit perih alahan mengandung? Sakit bersalin berpantang? Bersediakah siang malam tanpa malas dan culas menjadi pembantu paling setia buat si suami ? Dari segi makan minumnya, pakaiannnya, kewangannya dan segala hal. Realiti, anak yang akan lahir dari rahim wanita nanti mahu berjam-jam di pangkuan kita sampai badan menggigil lapar, dan lesu yang amat. Kadang tak cukup tidur. Bersediakah ? Ya, mungkin saya belum cukup bersedia dalam hal ini.

Remember, you are giving your life for your children. Kata mak saya, JANGAN MIMPI hendak makan, mandi dan tidur dengan aman selagi anak masih kecil. Sebab itu yang bujang-bujang, jangan memberontak kalau mak ayah tak izin lagi untuk nikah. Mereka tahu tahap mana 'kemampuan' anak-anak mereka, mereka tahu kita belum siap sedia menjadi yang terbaik untuk suami dan anak-anak. Bukan kerana mereka tak sayang kita. No. But kerana mereka sayang lah mereka berbuat demikian. Mereka risau dan risau kita menjadi isteri yang derhaka, yang mengabaikan hak dan tanggungjawab kepada suami dan anak-anak. Yang akhirnya meletakkan amanah di tepi jalanan semata-mata lalu dipersoalkan di akhirat kelak kenapa kau ini dan itu ?

Ingat, semua itu hanyalah kerana mak ayah ingin MENDIDIK KITA bahawa kehidupan selepas kahwin itu BUKAN MUDAH, sebab itu mereka mahu kita berdikari sekurang-kurangnya cuba untuk hadapi susahnya liku kehidupan tanpa harapkan orang lain.

Kita yang masih bujang,
Kalau kita lihat semua yang indah-indah belaka. Itu hanyalah apa yang mereka perlihatkan kepada dunia. Hakikatnya, susah payah, perit air mata yang disembunyikan hanya Allah sahaja yang tahu. Kita hidup di alam realiti bukan fantasi. Realiti bukan mimpi atau ilusi. Jangan hanya berangan-angan yang indah belaka tanpa mahu MEMIKIRKAN amanah dan tanggungjawab yang bakal dipersoalkan.

Alasan, sudah kenal lama atau elak maksiat tidak cukup untuk kahwin tergesa-gesa. Sebab jika gunakan alasan masa bujang kahwin awal untuk pelihara maruah, bagaimana kamu yakin akan menjaga maruah selepas nikah ?

Sebab itu untuk kahwin, perlu ilmu. Bukan nafsu melulu. Saya pesan untuk diri sendiri. Kahwin itu perlu ilmu.

Kalau kita ingat kisah Imam Nawawi, beliau tidak sempat menikah kerana sibuk dengan ilmu. Beliau meninggal pada usia muda. Namun sumbangannya kepada dunia islam amat besar dan terlalu besar. Terutamanya dalam mazhab syafie, beliau juga merupakan seorang ulama mujtahid Tarjih. Maka lelaki dan perempuan perlu ilmu. Bukan ilmu yang perlu kamu.

Saya tak kata jangan menikah sampai bila-bila. Tak. Tapi saya ingin ingatkan diri sendiri juga rakan-rakan di luar sana. Pentingnya peranan ilmu itu. Saya juga tak kata tuntut ilmu sampai tak ingat nikah. Tak. Sebab saya pun manusia biasa. Manusia mana yang tak punya fitrah ? Hanya manusia yang mati sahaja.

Tapi kerana kesyumulan islamlah, lahirlah adab dan hikmah yang sepatutnya kita pandang secara terperinci. Ada orang dia wajib tuntut ilmu dulu baru dia rasa best nak nikah. Ada orang dia wajib nikah dulu baru dia rasa best tuntut ilmu. Kedua-dua boleh diterima pakai selagi ia membawa manfaat kepada agama. Maka pilihlah. Satu hal yang bujang-bujangan selalu lupa adalah 'berpuasa'. Padahal Islam dah bagitahu siap-siap, sesiapa yang tak mampu maka berpuasalah.

Bujang mana yang tak sedih ? Bila melihat pasangan di luar sana ? Tapi cuba terapkan sangkaan baik dengan Allah. Mungkin waktu bujang ni, Allah nak aku jaga kedua orang tua yang sakit atau yang sudah tua. Mungkin Allah nak aku berubah dulu perbaiki akhlak dan sikap, mungkin Allah nak aku belajar bersabar banyak-banyak, mungkin Allah nak aku luangkan usia bujang pada jalan dakwah atau tarbiah, mungkin Allah nak aku sibukkan diri perbaiki ahli keluargaku, mak ayah ku, kakak dan abangku, kerna mereka semakin jauh dari landasan islam. Mungkin Allah nak aku khatam kitab muhimmah at least, mungkin Allah nak aku boleh mengaji untuk didik zuriatku esok, Mungkin ada mudharat yang ingin Allah selamatkan aku. Cuba. .

Cuba sangka baik-baik. Cuba melihat semua takdir Allah dengan penuh cinta. Dan laluilah hidup ini dengan penuh cinta. Cuba belajar berkata, " Ya Allah cukuplah KAU buat aku. Ya Allah cukuplah kasih sayang-Mu buat aku. Ya Allah jangan biar aku jauh dari-Mu Ya Allah. Aku takut 'ada jarak' antara kita Ya Allah. Aku mahu KAU Ya Allah, kasih sayang-Mu dan redha-Mu. "

Berkata seorang ilmuan,
"Pungutlah hikmah dimana pun engkau menemukannya. Kerna, hikmah adalah perkara yang hilang daripada orang-orang mukmin. Jika engkau mendapatinya, Maka genggamlah ia sekuat-kuatnya."

Kawan-kawan,
Tak kira anda sudah berpunya atau belum berpunya atau bakal berpunya. Tidak semua perkara akan membahagiakan kita. Kerna kesakitan sememangnya hadir dahulu barulah kebahagiaan menjelma. Kalau semua benda boleh diputar balik ke belakang, tak ada lah yang namanya hikmah.

Adakah selama ini kita salah pilih ? Tak.
Tapi sebab jalan cerita takdir telah tertulis sedemikian. Bukan juga bermaksud menyalahkan takdir tapi 'merenung hikmah' di sebalik takdir. Cara Tuhan bekerja ni lain. Penuh dengan 'rahsia'. Supaya kita belajar dengan sesuatu pilihan.

Just don't die before the time come. Jangan mati sebelum ajal tiba. Maksudnya jangan mengalah selagi ada nafas. Kecewa, sakit, terluka, menangis, pedih, there's so much to live in this life and it's all worth it.

You can't make people like, love, understand, accept or be nice to you. You can't control them either.

Letih, penat, sakit, stress, tekanan, give up, futur, tersungkur, and everything we can feel it.

But, it will change everything ?
No.

Sebab semua itu terpulang ke atas individu.
Kita yang 'bergantung' pada manusia kenapa ?

Angkuh, ego, sombong.
Yup ! That's us.

Kita jauh dari Tuhan.
Yup that's us !

Kita buat Tuhan macam 'barang mainan'
Yup that's us !

Kita rasa satu dunia tak memahami kita. Tak ada seorang pun yang sudi pandang kita. Kita hilang kekuatan. Kita tak tenang. Kita gelisah. Kita rasakan dunia ini kejam.

Yup that's us !

Walhal kita lupa,
Masih ada yang sudi pandang.
Masih ada yang sudi dengar.
Masih ada yang sudi lihat.
Masih ada yang sudi bersama.
Bahkan masih ada yang sudi 'menerima'.

Dia, tidak lain tidak bukan.
Allah Tuhan sekalian alam.

Kita lupa Allah sebaik-baik tempat mengadu.
Kita lupa Allah sebaik-baik tempat meluahkan segala isi hati juga rahsia-rahsia yang selama ini kita pendam sorang-sorang.

Luahlah berjam-jam sekalipun dalam doa nescaya Allah takkan 'bosan' untuk mendengarkan berbanding dengan manusia.

No one knows our pain more than Allah.
No matter how much someone knows, no one cares as much as Him.

Untuk menjadi hamba terbaik di sisi Allah pula kenalah abaikan mulut manusia yang 'tak mengerti'. Life isn't about finding yourself. Life is about creating yourself. Jadilah 'hamba bertakwa' tak kira anda sudah bernikah atau masih bujangan. Kerana Islam ada sebut, sebaik-baik manusia itu adalah yang bertakwa.

Pilihlah.
Kerna cuma orang mati yang tak ada pilihan dah. Semoga jadi bujang yang 'diredhai' Allah.

#kopipes

Monday, July 4, 2016

#CINTA : dia muncul kembali

Posted by Nadira Aisya at 3:00 PM 0 comments

Bismillah..
Sambil menunggu berbuka..
Teringin nak menulis..untuk dikongsi..
Mana tau dlm juta2 org..ada yg sama  kisahnya pulak dgn perjalanan hidup aku..

Sabtu, 25 jun 2016..
Aku bergerak ke tawau..nk shopping siket..utk bwa pulang buah tangan..nak raya kan..so, mood tu ceria gembira ja..even bulan ramadhan..berhenti jap kt bazar tepi jalan tu..

Beli mknn utk buat bukak posa kjp lagi..so, kitaorg decide nk mkn kepsi utk sahur..semua stuju dan beratur la nk order..mcm biasa..aku ni jnis xpandai nk order benda2 mcm ni..jd aku volunteer nk jaga barang..sambil dok scroll fb tetiba ayah kol..

Jeng jeng jeng..
Pelik terus aku..sbb ayah ni jarang kol melainkan ada benda penting..biasanya aku akn kol uming utk story ke..mntak izin ke..gossip ke..

Ayah memulakan bicaranya..dengan tenang dia cerita semuanya..keluarga si dia nk mntak sambung balik..katanya anak dia dah setuju..Allah3..

Terus terkelu,terkejut,terkedu..
Xtau nak jawab apa..family dia mntak nk kawen tahun ni jugak..kira nk kasi jugak mcm mna pon..so, aku mntak kasi 2 hr..untuk pikir.mintak petunjuk..

Ku kirimkan doa kpd sahabat yg dok mekah..utk dipermudahkan urusan..yela..soal kawen ni bukan bulih wt main2..bukannya mcm belu baju..xpadan..xcantik..xselesa bulih g tukaq..bulih g jahit lain..bulih kasi kt orang..

Bangun tahajjud dan solat hajat..solat istikharah xjuga lupa..aku berdoa sampai sebak..sampai menitis air mata..biar Allah tau betapa bersungguhnya aku ni..aku xnak dah buat keputusan yg salah..ye..itu adalah ujian..tapi sakit.pedih tu masih ada..

Keputusan aku bagi..ya.aku setuju untuk sambung balik..cuba melupakan kisah lalu..Alhamdulillah..setakat ni hubungan baik..dapat restu keluarga..dia pon boleh dh terima..dah makin sweet pulak ye..hahaha..siap bagi kek serawak..bila jumpa depan langsung xtengok muka tu..dah la sesedap oren nk uji orang..tumbuk kang baru tau..tp tu la moment yg mesti kita akn gelak sama2 bila kita ingat balik..terima kasih awak sebab hadir dalam hidup saya..

Betul la apa yg Allah cakap..rezeki.ajal.jodoh tu rahsia..xkan lewat dan xkan cepat walaupun sesaat..doakan kami ye..

Ya Allah, seandainya dia baik untukku..baik untuk agamaku..baik untuk masa depanku..maka Kau permudahkanlah..percepatkan lah urusan jodoh kami..agar kami dapat bersama hingga ke jannahMu Ya Mujib..ya Allah ya Wadud, Kau campakkanlah rasa cinta, rasa suka,rasa rindu dan kasih sayang di antara kami agar kami dapat membina baitul muslim yg sakinah wa mawaddah..bersama zuriat yg soleh dan solehah..ya Rahman ya Rahim..amin ya rabbal alamin..

Saturday, July 2, 2016

#muhasabah 004 : malam 1000 bulan

Posted by Nadira Aisya at 10:10 AM 0 comments

Tanda pada diri apabila bertemu malam al qadar

Penulisan yang indah.
Bacalah sampai habis.
Moga kita terpilih untuk bertemu dengan malam Al-Qadar.

====

*Malam Al Qadar*
Sayangnya, kita lebih terfokus melihat tanda2 mendapat Al Qadar pada alam, pada pokok, air dan lain2 yg berada di luar diri.

Sedangkan tanda mendapat Al Qadar itu ada pada diri sendiri.

Bukankah mereka yg bertemu dgn malam Al Qadar amat bertuah kerana doa, taubat dan hajatnya “diangkat” oleh para Malaikat lalu dimakbulkan ALLAH?

Jadi, jika seseorang mendapat Al Qadar tentu jiwanya lebih tenang, akhlaknya menjadi lebih baik dan ibadahnya (sama ada habluminallah dan habluminannas) bertambah lebat dan hebat.

Malam Al Qadar ialah malam yg paling sibuk laluan ke langit dunia (umpama trafik jam) kerana turunnya pelbagai Malaikat yg tidak kira banyaknya. Meriah sungguh sampai terbit fajar.

Malaikat turun secara luar biasa banyaknya itu termasuklah yg paling tinggi pangkatnya di kalangan mereka – Malaikat Jibrail.

Masing2 ada tugasnya. Pelbagai urusan dilaksanakan oleh mereka.

Salah satu urusan ialah “bertamu dlm hati” orang Islam yg bersih hatinya. Sekali bertamu tetapi kesannya berpanjangan. Impaknya, hati orang yg pernah menjadi tempat singgah Malaikat akan berubah.

Bisikan para Malaikat mula mengambil tempat yg khusus dan menjadi begitu dominan dlm kehidupan seseorang itu.

Mulai detik itu bisikan kebaikan (dari Malaikat) akan mengatasi bisikan kejahatan (dari syaitan) dlm hati orang tersebut.

Ya, hidup ini sebenarnya kita lalui antara dua bisikan. Pertama, bisikan “hati kecil” yg suci dan baik. Kedua, bisikan “hati besar” yg kotor dan jahat.

Bisikan ini sentiasa berperang dlm hati. Justeru, hati hakikatnya adalah wadah rebutan antara Malaikat dan syaitan. Antara ilham dan waswas.

Siapa yg menang, dialah yg akan menakluki hati dan terarahlah hati itu ke arah yg dikehendaki oleh “penakluknya”.

Firman ALLAH: “Dan beruntunglah orang yg membersihkan dan merugilah orang yg mengotorinya.” (Surah al-Syams 91: 9-10)

Orang yg mendapat malam Al Qadar sungguh bertuah. Hasil mujahadah, doa, taubatnya pada malam berkenaan, Malaikat terus bertamu dan mendominasi hatinya.

Sejak malam itu suara hati kecilnya akan sentiasa mengatasi hati besarnya.

Mujahadahnya akan terbantu.

Perjalanannya menuju ALLAH akan lebih terpimpin dan terjamin.

Hatinya menjadi pusat kesucian dan kebaikan… maka lahirlah yg baik2 sahaja pada tindakan dan percakapan.

Mahmudahnya menenggelamkan mazmumah.

Itulah hati orang yg telah mendapat malam Al Qadar.

Orang lain mungkin tidak perasan pada awalnya. Ia hanya dapat dirasai oleh orang yg mengalaminya.

Rasa tenang, bahagia, lapang dan sejuk.

Kemudian sedikit demi sedikit orang lain mula ketara… Ah, dia sudah berubah. Ah, indahnya perilakunya.

Subhanallah, dia telah berubah. Apa yg ada dalam hatinya mula terserlah.

Dan itulah tanda2 malam Al Qadar tahun itu yg paling ketara dan terasa, bukan pada alam dan jagat raya tetapi pada diri manusia makhluk yg sempurna.

Semoga malam2 berbaki ini, kita akan menambah pecutan amal. Tidak kiralah sama ada Al Qadar telah berlalu atau masih menanti detik untuk bertamu.

Kita tidak akan menunggu tetapi kita akan memburu.

Kita akan terus memburu sekalipun malam ganjil telah tamat dan Ramadhan sudah berakhir.

Sampai bila? Sampai bila2. Kerana bagi Mukmin yg cintakan ALLAH, seolah-olah setiap malam adalah ‘malam Al Qadar’.

Al Qadar boleh datang, boleh pergi… tetapi Penciptanya sentiasa ada… sampai bila2. Semoga kita mati, setelah bertemu malam Al Qadar ini (1437 H) atau dalam perjalanan menuju malam Al Qadar nanti…

Persediaan menemuinya bukan dibuat  semalaman, seharian, mingguan atau bulanan.

Tetapi seluruh hayat kita adalah persediaan untuk “menemuinya”. Mengapa?

Kerana perjuangan membersihkan hati adalah perjuangan sepanjang hayat.

Qalbun Salim (hati sejahtera) itu adalah cita2 abadi kita!

Ya ALLAH, aku hanya insan lemah, yg sedang jatuh bangun di jalan berliku menuju-Mu. Bantulah aku, kesihanilah aku, sayangilah aku… Dlm mencari keampunan dan RedhaMu dan anugerahkan aku Qalbu

About Me

My Photo
Nadira Aisya
aku insan biasa,yang menyanjung setiap hikmah kalimah se0rang daie..Lantaran itu ku kan terus berdiri mendukung risalah ini..
View my complete profile
Powered by Blogger.

Followers

j0m gege


ShoutMix chat widget

d0a se0rang kekasih

About this blog