Telah kupilih jalanMu
Jalan yang mendekatkan aku padaMu
Jalan orang-orang yang beriman dan beramal soleh
Dan aku yakin sebenar-benarnya
Cintaku padaMu takkan pernah dikecewakan

Namun Tuhan,
Ampuni aku,
Fitrah hati ini terlalu berat untuk kubuang
Terlalu pahit untuk ditelan
Tapi terus-terusan aku gagahkan
Demi menggapai cintaMu Yang Esa

Bantulah aku Tuhan
Jika rinduku ini imaginasi syaitan
Dan kuminta ia dilenyapkan
Andai kasihku berlandaskan nafsu
Kumohon matikanlah rasa cinta yang belum tentu jadi milikku

Tolonglah aku Tuhan
Untuk mengisi bejana cintaku untukMu
Agar aku takkan pernah dahagakan
Cinta dari insan yang tak halal bagiku
Teguhkan kasihku untukMu
Agar aku tak kecundang dijajah cinta yang dusta
Yang menjadi hijab di antara kita
Tetapkan langkahku
di jalan ini

Gagahkan aku Tuhan
Untuk menenggelamkan kapal cinta manusia
Walau ia se'gah' bahtera 'Titanic'
Tetapku pinta ia karam
Jika belayar ia di lautan dosa

Dan kumohon Tuhan
Damaikanlah ombak di hati
Walaupun ribut datang mengundang
Kasihku diikat di dasar Rabbi
Kerana ianya lumrah ujian..
Dan akan kuterus tekadkan janji
Kerana telah kupilih jalanMu.



Wahai zaujku,
Aku mengerti kau sedang menungguku,
Aku mengerti kau merinduiku,
Namun segalanya kau tundukkan kerna kau tidak mengenal siapa aku.

Aku tau kau sedang berjuang,
Kau sedang lelah berdakwah,
Ke sana sini dengan pelbagai program dakwah,
Sehingga kadang kala kau merasa lemah.

Namun sabarlah,
Aku sedang menunggumu,
Aku juga sedang letih seperti kamu,
Kerana setianya padaku,
Aku menolak untuk terlibat dengan mana-mana aktiviti yang mengundang maksiat hati,
Aku menolak bicara dan pelawaan mana-mana yang bukan mahramku,
Kerana perasaanku telah aku simpankan untukmu,
Walaupun aku tidak tahu siapakah kamu.

Zaujku,
Persiapkanlah dirimu dengan ilmu,
Kerna, aku mendambakan seorang zauj yang mampu mendidikku dan anak-anak kita nanti, Bukan paras rupa semata-mata.
Didiklah aku agar sentiasa tegar dalam mujahadahmu.



"Ya Allah, kami saling merindui, namun kami tidak pernah mengenal antara satu sama lain, oleh kerana Kau telah menutup pandangan kami dengan hijab yang sangat tebal. Namun, kami yakin Engkau menghijab kami agar kami sentiasa melengkapkan diri dengan segala bekal yang diperlukan. Kami memohon agar hijab di antara kami segera terbuka bila mana kami benar-benar bersedia. Pernikahan kami adalah marhalah dakwah dan kasih sayang antara kami hanyalah satu..Menuju redhaMu"



Tundukku malu
didepanMu
kernaku insan berdosa
kuadukan sesalanku
apakah kan Kau terima
kesunyian ini sedarkan
diriku yang lena

tinggalkan semalam yang nanah
lantas meratap hina kan ku pada sempurnaMu
terpaut aku tak berpaling
bersyukur hanya padaMu tuhan
kau temukan laluan bermula

Dan cintaMu bagai air di tandus sahara
yang melepas dahaga
suburkan cahaya
menerangi langkahku
semaikan segala hiasan indah cintaMu
bersyukur hanya padaMu tuhan
kau tunjukkan laluan ku pulang

Dan cintaMu bagai air di tandus sahara
yang melepaskan dahaga
mohon kau tenangkan
gusar hatiku yang rawan
bimbang Kau singkirkan taubatku
kurayu Kau hulurkan
keampunanMu padaku
kelakku zalimi diriku

Janjiku padaMu abdikan seluruh jiwas
ehingga masanya
kau seru hujung nyawaku
ku bersyukur hanya padaMu tuhan
kau tunjukkan laluan ku pulang
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara
yang melepaskan dahaga
Tak jemu dimanakah hentinya rayuan taubatku padaMu....



SEKADAR PRKONGSIAN...

Apa itu cinta? Kenapa kita menyintai? Syukur Alhamdulillah jika kita menyintai seseorang itu kerana Allah, ini cinta yang suci dan agung. Cinta semata-mata kerana inginkan keredhaan dariNya. Cinta kerana ingin mendekatkan diri kepadaNya. Cinta kepada dia kerana yakin dia boleh membangkitkan semangat kita untuk berjuang mendapatkan keredhaan dari Allah. Cinta kepada dia kerana dia yang mendorong rasa rindu kepada Allah. Cinta kepada dia kerana dia yang mampu menjamin kenikmatan dan kebahagiaan dunia dan akhirat. Cinta kepada dia kerana dia yang sanggup bersusah payah, suka dan duka bersama kita berjihad menuju jalan Allah. Cinta kepada dia kerana dialah insan yang berkemampuan untuk menyambung zuriat kita, melahirkan anak-anak yang soleh dan solehah. Cinta kepada dia kerana dia juga mencintai Allah. Alhamdulillah..Jika kita di kurniakan cinta yang sebegini, maka rugilah kita jika kita menolak cinta ini.

Namun, sebanyak mana orang yang mampu menyintai kita kerana sebab-sebab itu semata? Puji-pujian kepada Allah, syukur hanya kepada Dia jika kita di anugerahkan rasa cinta dan di cintai seindah ini. Alhamdulillah. Bagaimana kalau  si dia cintakan kita kerana sebab-sebab berikut:

Dia mungkin cintakan kita kerana kita ni cantik, tubuh kita ramping yang menggiurkan atau kacak yang mempesona, dia mungkin cintakan kita kerana pertuturan kita yang lemah lembut, kerana suara kita yang merdu menggoda. Dia mungkin mencintai kita kerana mata kita yang indah, bak kata pepatah, dari mata turun ke hati. Dia mencintai kita mungkin kerana kelincahan kita, kerana kecekapan kita. Dia mungkin mencintai kita kerana kebijaksanaan kita berdebat meluah pendapat. Dia menyintai kita mungkin kerana wang kita dan harta kita, atau kerana karier , status dan ‘siapa’ kita yang membanggakan atau macam-macam lagi sebab. 

Namun, mari kita soroti dengan lebih mendalam. Bagaimana andai secara mengejut Allah takdirkan kita bisu. Adakah dia yang menyintai kita kerana kemerduan dan kepetahan kita akan masih menyintai kita? Bagaimana kalau Tuhan takdirkan kita buta..adakah dia yang menyintai kita kerana tajamnya panahan mata kita akan masih menyintai kita? Bagaimana kalau Tuhan takdirkan kaki kita kudung, lumpuh tidak mampu bergerak, adakah dia yang menyintai kita kerana kelincahan kita akan tetap menyintai kita? Bagaimana kalau tiba-tiba muka kita cacat, tidak lagi secantik dulu atau berkedut sana sini, adakah dia masih menyintai kita? Bagaimana pula kalau kiranya kita ditakdirkan tidak dapat melahirkan anak? Adakah dia yang mencintai kita kerana kita melahirkan zuriat untuknya akan terus menyintai kita?

Mungkin juga tidak kerana cinta kepada sesuatu yang ada pada kita, bermakna cintakan suatu yang tidak kekal, yang bermaksud, boleh diambil kembali olehNya yang Maha Berhak ke atas hamba-Nya pada bila-bila masa sahaja. Semua itu hanyalah pinjaman. Malahan, cinta itu sendiri juga suatu pinjaman. Suatu nikmat yang boleh ditarik bila-bila masa sahaja.

Maka. InsyaAllah, aku tidak akan sekali-kali menerima cinta kerana suatu yang tidak pasti. Aku pasti akan menyintai, dan dicintai..tapi Tuhan, jika Kau takdirkan aku jatuh cinta, Kau jatuhkanlah cintaku ini kepada dia yang mencintaiku kerana Mu.”

#just kopi n pes..=)



Tiada yang lebih indah daripada mendapat keredahaan Illahi..
seindah manapun gubahan pertama tu, selagi tak mendapat keredahaanNya, 
tetap tiada gunanya..


Assalamualaikum..
new post..nak kongsi pasal menuju gerbang perkahwinan..bukan bermakna da nak kawen..menggatal..tp juast nak kongsi siket..kisah saya ngn seorang lelaki ni..mungkin xde la sesuit lisa ngn yusry...apex ngn luieny..tp..insyaALLAH akan mnjadi memori terindah diri ini n____________..jeng jeng jeng..

Awak!
saya tahu, dulu saya cakap, kalau ada jodoh, insya-Allah akan bertemu juga. Awak datang menjentik hati ini..tapi sy sentiasa brpegang dgn prinsip saya..sory eh awak..saya akan cite kt kekasih UTAMA saya..pasal awak..mntak ptunjuk..n Alhmdulillah..dia sentiasa bagi jalan jika saya perlukan..Saya pernah kata..Mungkin kita ni ade jodoh..Tapi saya taknak awak tunggu. Lupakan saya. Biar Allah yang menentukan..Saya paksa awak blja agama..blja bc Al-quran spya awak mmpu jd ketua keluarga yang baik..saya xpandang harta awak..wlpun tu penting tp bukan tiket sbnr kebahagiann..saya teringin sgt nak..mcm awak ngn saya..kita sama2 p dengar kuliah..awak jadik imam..saya jadik makmum..kita saling tukar pndapat tntang agama..kalo awak xbersama sy pon..pling kurang awak akn jadi seorang lelaki yang hebat untuk isteri awak..akhlak awak bg saya ok la..muka pon da hensem wlopun xmacam Aaron aziz tp cantikkan subjektif..hehe..tapi siyes sy cakap..awak buat sy kecewa..awak janji nak solat jemaah kt masjid..tp awak xwt pon kn..hmm kalo urusan utama awak ngn ALLAH awak xleh jaga..mcm mna awk nak jaga saya??..kalo ayat2 ALLAH awak xleh baca..mcm mna awak nak mengayat saya??..
___________________________________
..satu tempat kosog yang saya harap awak isi suatu hari nnti..
saya redha kalo kita xde jodoh..semoga awak terbuka hati untuk mencari ilmu agama..

Lagi satu,

Jangan cari cinta manusia,
ia penuh dengan penipuan,
kekecewaan,
dan tak kekal..

Tapi carilah cinta Allah..
tiada penipuan,
tidakkan pernah mengecewakan
itulah cinta abadi..
Cinta yang diredahai..

Thursday, January 31, 2013

Telah kupilih jalanMu

Posted by Nadira Aisya at 2:36 PM 0 comments


Telah kupilih jalanMu
Jalan yang mendekatkan aku padaMu
Jalan orang-orang yang beriman dan beramal soleh
Dan aku yakin sebenar-benarnya
Cintaku padaMu takkan pernah dikecewakan

Namun Tuhan,
Ampuni aku,
Fitrah hati ini terlalu berat untuk kubuang
Terlalu pahit untuk ditelan
Tapi terus-terusan aku gagahkan
Demi menggapai cintaMu Yang Esa

Bantulah aku Tuhan
Jika rinduku ini imaginasi syaitan
Dan kuminta ia dilenyapkan
Andai kasihku berlandaskan nafsu
Kumohon matikanlah rasa cinta yang belum tentu jadi milikku

Tolonglah aku Tuhan
Untuk mengisi bejana cintaku untukMu
Agar aku takkan pernah dahagakan
Cinta dari insan yang tak halal bagiku
Teguhkan kasihku untukMu
Agar aku tak kecundang dijajah cinta yang dusta
Yang menjadi hijab di antara kita
Tetapkan langkahku
di jalan ini

Gagahkan aku Tuhan
Untuk menenggelamkan kapal cinta manusia
Walau ia se'gah' bahtera 'Titanic'
Tetapku pinta ia karam
Jika belayar ia di lautan dosa

Dan kumohon Tuhan
Damaikanlah ombak di hati
Walaupun ribut datang mengundang
Kasihku diikat di dasar Rabbi
Kerana ianya lumrah ujian..
Dan akan kuterus tekadkan janji
Kerana telah kupilih jalanMu.

BUAT ZAUJKU..

Posted by Nadira Aisya at 2:32 PM 0 comments


Wahai zaujku,
Aku mengerti kau sedang menungguku,
Aku mengerti kau merinduiku,
Namun segalanya kau tundukkan kerna kau tidak mengenal siapa aku.

Aku tau kau sedang berjuang,
Kau sedang lelah berdakwah,
Ke sana sini dengan pelbagai program dakwah,
Sehingga kadang kala kau merasa lemah.

Namun sabarlah,
Aku sedang menunggumu,
Aku juga sedang letih seperti kamu,
Kerana setianya padaku,
Aku menolak untuk terlibat dengan mana-mana aktiviti yang mengundang maksiat hati,
Aku menolak bicara dan pelawaan mana-mana yang bukan mahramku,
Kerana perasaanku telah aku simpankan untukmu,
Walaupun aku tidak tahu siapakah kamu.

Zaujku,
Persiapkanlah dirimu dengan ilmu,
Kerna, aku mendambakan seorang zauj yang mampu mendidikku dan anak-anak kita nanti, Bukan paras rupa semata-mata.
Didiklah aku agar sentiasa tegar dalam mujahadahmu.



"Ya Allah, kami saling merindui, namun kami tidak pernah mengenal antara satu sama lain, oleh kerana Kau telah menutup pandangan kami dengan hijab yang sangat tebal. Namun, kami yakin Engkau menghijab kami agar kami sentiasa melengkapkan diri dengan segala bekal yang diperlukan. Kami memohon agar hijab di antara kami segera terbuka bila mana kami benar-benar bersedia. Pernikahan kami adalah marhalah dakwah dan kasih sayang antara kami hanyalah satu..Menuju redhaMu"

Dan cintaMu bagai air di tandus sahara

Posted by Nadira Aisya at 2:26 PM 0 comments


Tundukku malu
didepanMu
kernaku insan berdosa
kuadukan sesalanku
apakah kan Kau terima
kesunyian ini sedarkan
diriku yang lena

tinggalkan semalam yang nanah
lantas meratap hina kan ku pada sempurnaMu
terpaut aku tak berpaling
bersyukur hanya padaMu tuhan
kau temukan laluan bermula

Dan cintaMu bagai air di tandus sahara
yang melepas dahaga
suburkan cahaya
menerangi langkahku
semaikan segala hiasan indah cintaMu
bersyukur hanya padaMu tuhan
kau tunjukkan laluan ku pulang

Dan cintaMu bagai air di tandus sahara
yang melepaskan dahaga
mohon kau tenangkan
gusar hatiku yang rawan
bimbang Kau singkirkan taubatku
kurayu Kau hulurkan
keampunanMu padaku
kelakku zalimi diriku

Janjiku padaMu abdikan seluruh jiwas
ehingga masanya
kau seru hujung nyawaku
ku bersyukur hanya padaMu tuhan
kau tunjukkan laluan ku pulang
Dan cintaMu bagai air di tandus sahara
yang melepaskan dahaga
Tak jemu dimanakah hentinya rayuan taubatku padaMu....

..CHENTA..

Posted by Nadira Aisya at 2:22 PM 0 comments


SEKADAR PRKONGSIAN...

Apa itu cinta? Kenapa kita menyintai? Syukur Alhamdulillah jika kita menyintai seseorang itu kerana Allah, ini cinta yang suci dan agung. Cinta semata-mata kerana inginkan keredhaan dariNya. Cinta kerana ingin mendekatkan diri kepadaNya. Cinta kepada dia kerana yakin dia boleh membangkitkan semangat kita untuk berjuang mendapatkan keredhaan dari Allah. Cinta kepada dia kerana dia yang mendorong rasa rindu kepada Allah. Cinta kepada dia kerana dia yang mampu menjamin kenikmatan dan kebahagiaan dunia dan akhirat. Cinta kepada dia kerana dia yang sanggup bersusah payah, suka dan duka bersama kita berjihad menuju jalan Allah. Cinta kepada dia kerana dialah insan yang berkemampuan untuk menyambung zuriat kita, melahirkan anak-anak yang soleh dan solehah. Cinta kepada dia kerana dia juga mencintai Allah. Alhamdulillah..Jika kita di kurniakan cinta yang sebegini, maka rugilah kita jika kita menolak cinta ini.

Namun, sebanyak mana orang yang mampu menyintai kita kerana sebab-sebab itu semata? Puji-pujian kepada Allah, syukur hanya kepada Dia jika kita di anugerahkan rasa cinta dan di cintai seindah ini. Alhamdulillah. Bagaimana kalau  si dia cintakan kita kerana sebab-sebab berikut:

Dia mungkin cintakan kita kerana kita ni cantik, tubuh kita ramping yang menggiurkan atau kacak yang mempesona, dia mungkin cintakan kita kerana pertuturan kita yang lemah lembut, kerana suara kita yang merdu menggoda. Dia mungkin mencintai kita kerana mata kita yang indah, bak kata pepatah, dari mata turun ke hati. Dia mencintai kita mungkin kerana kelincahan kita, kerana kecekapan kita. Dia mungkin mencintai kita kerana kebijaksanaan kita berdebat meluah pendapat. Dia menyintai kita mungkin kerana wang kita dan harta kita, atau kerana karier , status dan ‘siapa’ kita yang membanggakan atau macam-macam lagi sebab. 

Namun, mari kita soroti dengan lebih mendalam. Bagaimana andai secara mengejut Allah takdirkan kita bisu. Adakah dia yang menyintai kita kerana kemerduan dan kepetahan kita akan masih menyintai kita? Bagaimana kalau Tuhan takdirkan kita buta..adakah dia yang menyintai kita kerana tajamnya panahan mata kita akan masih menyintai kita? Bagaimana kalau Tuhan takdirkan kaki kita kudung, lumpuh tidak mampu bergerak, adakah dia yang menyintai kita kerana kelincahan kita akan tetap menyintai kita? Bagaimana kalau tiba-tiba muka kita cacat, tidak lagi secantik dulu atau berkedut sana sini, adakah dia masih menyintai kita? Bagaimana pula kalau kiranya kita ditakdirkan tidak dapat melahirkan anak? Adakah dia yang mencintai kita kerana kita melahirkan zuriat untuknya akan terus menyintai kita?

Mungkin juga tidak kerana cinta kepada sesuatu yang ada pada kita, bermakna cintakan suatu yang tidak kekal, yang bermaksud, boleh diambil kembali olehNya yang Maha Berhak ke atas hamba-Nya pada bila-bila masa sahaja. Semua itu hanyalah pinjaman. Malahan, cinta itu sendiri juga suatu pinjaman. Suatu nikmat yang boleh ditarik bila-bila masa sahaja.

Maka. InsyaAllah, aku tidak akan sekali-kali menerima cinta kerana suatu yang tidak pasti. Aku pasti akan menyintai, dan dicintai..tapi Tuhan, jika Kau takdirkan aku jatuh cinta, Kau jatuhkanlah cintaku ini kepada dia yang mencintaiku kerana Mu.”

#just kopi n pes..=)

AWAK!

Posted by Nadira Aisya at 2:12 PM 0 comments


Tiada yang lebih indah daripada mendapat keredahaan Illahi..
seindah manapun gubahan pertama tu, selagi tak mendapat keredahaanNya, 
tetap tiada gunanya..


Assalamualaikum..
new post..nak kongsi pasal menuju gerbang perkahwinan..bukan bermakna da nak kawen..menggatal..tp juast nak kongsi siket..kisah saya ngn seorang lelaki ni..mungkin xde la sesuit lisa ngn yusry...apex ngn luieny..tp..insyaALLAH akan mnjadi memori terindah diri ini n____________..jeng jeng jeng..

Awak!
saya tahu, dulu saya cakap, kalau ada jodoh, insya-Allah akan bertemu juga. Awak datang menjentik hati ini..tapi sy sentiasa brpegang dgn prinsip saya..sory eh awak..saya akan cite kt kekasih UTAMA saya..pasal awak..mntak ptunjuk..n Alhmdulillah..dia sentiasa bagi jalan jika saya perlukan..Saya pernah kata..Mungkin kita ni ade jodoh..Tapi saya taknak awak tunggu. Lupakan saya. Biar Allah yang menentukan..Saya paksa awak blja agama..blja bc Al-quran spya awak mmpu jd ketua keluarga yang baik..saya xpandang harta awak..wlpun tu penting tp bukan tiket sbnr kebahagiann..saya teringin sgt nak..mcm awak ngn saya..kita sama2 p dengar kuliah..awak jadik imam..saya jadik makmum..kita saling tukar pndapat tntang agama..kalo awak xbersama sy pon..pling kurang awak akn jadi seorang lelaki yang hebat untuk isteri awak..akhlak awak bg saya ok la..muka pon da hensem wlopun xmacam Aaron aziz tp cantikkan subjektif..hehe..tapi siyes sy cakap..awak buat sy kecewa..awak janji nak solat jemaah kt masjid..tp awak xwt pon kn..hmm kalo urusan utama awak ngn ALLAH awak xleh jaga..mcm mna awk nak jaga saya??..kalo ayat2 ALLAH awak xleh baca..mcm mna awak nak mengayat saya??..
___________________________________
..satu tempat kosog yang saya harap awak isi suatu hari nnti..
saya redha kalo kita xde jodoh..semoga awak terbuka hati untuk mencari ilmu agama..

Lagi satu,

Jangan cari cinta manusia,
ia penuh dengan penipuan,
kekecewaan,
dan tak kekal..

Tapi carilah cinta Allah..
tiada penipuan,
tidakkan pernah mengecewakan
itulah cinta abadi..
Cinta yang diredahai..

About Me

My Photo
Nadira Aisya
aku insan biasa,yang menyanjung setiap hikmah kalimah se0rang daie..Lantaran itu ku kan terus berdiri mendukung risalah ini..
View my complete profile
Powered by Blogger.

Followers

j0m gege


ShoutMix chat widget

d0a se0rang kekasih

About this blog