**********************
Semua insan pasti menginginkan pasangan hidup dan sebuah keluarga yang bahagia. Itu fitrah manusia. Menyayangi dan disayangi. 

Sekarang umo dh 25..klo ikot planning skrg dh anak sorang..hingga ke hari ini, saat ni, sering tertanya- tanya siapakah jodoh ai. Di manakah dia berada?.. Semua kawan-kawan ai dah dirikan rumah tangga. Tapi ai masih sendiri. Masih melayan runningman sedangkan ketika umo sebegini sepatotnya ai dah bizi dgn nk kemas rumah, masak utk suami..


Macam mana kita nak tahu dia adalah jodoh kita. Risau bila dilepaskan, tapi dia sebenarnya jodoh kita. Usah risau. Allah telah menetapkan jodoh kita sejak azali lagi, sejak berusia 3 bulan dalam kandungan ibu. Jika dia jodoh kita, dia akan tetap bersama dengan kita walau apa pun rintangan dan dugaan yang datang.


Orang cakap jodoh itulah merupakan cinta pertama. Walaupun sebelum ni kau orang dah pernah bercinta 5,6 kali pun tapi tak kahwin jugak, itu bukan cinta pertama. Tetapi cinta yang tak kesampaian. Itu bermaksud dia bukan jodoh kau orang.


Ada juga orang kata jodoh itu bila kita serasi dengan dia. Tapi akhirnya bukan dengan dia jodoh kita. Janganlah kita sedih dan duka. Perancangan Allah lagi hebat. Dia akan berikan sesorang yang kita perlu bukannya sesorang yang kita mahu.


Putus cinta itu biasa. Lumrah pencintaan. Ia membuktikan kita bukannya sempurna untuk tahu siapakah jodoh kita sebenarnya. Kenali diri sendiri. Baiki kelemahan diri sendiri daripada masa ke semasa. Ai diuji dengan putus tunang..Allah tau kn ai mampu..sbb tulah dia asyik cari je..hmmm wlpun ai xkuat.ai rasa mcm 1 beban bila terima berita tu..Astagfirullahalazim..ai sepatutnya xboleh mcm ni..sebagai seorang yg mengamalkan apa yg diajar oleh Rasulullah, ai sepatutnya redha dengan ketentuan ini..yes ! Redha..susah nk buat tp indah jika diamalkan..1 kemanisan dlam hati ini.


Selalunya bila dia jodoh kita, kita akan rasa sejuk dan gembira memandangnya. Dia sentiasa nampak cantik/kacak di mata kita walaupun orang lain cakap dia tak cantik atau kacak.


Walau bagaimanapun dia, kita akan dapat menerima dia seadanya. Begitu juga dengan dia. Kita akan sentiasa senang, tenang dan gembira jika bersama dengannya. Kelebihannya disyukuri dan kekurangannya diredhai.
Jika kita diuji dengan sesuatu dalam perhubungan tersebut, kita tetap bisa bertahan dan bersabar. Gaduh sekejap je pastu baik. Setiap kali berlaku konflik,  dengan kuasa Allah, hubungan itu kembali bertaut dan semakin kuat rasa kasih dan sayang. Itu adalah salah satu tanda jodoh kau orang kuat bersama dia.


Jika keluarga merestui hubungan kita dan dia, itu juga merupakan salah satu tanda dia jodoh kita. Terutamanya apabila ibu dan ayah senang dan kasih dengan dia, In Sha Allah dia lah jodoh yang ditetapkan Allah buat kita.
Sesi ta'aruf itu juga penting untuk mengetahui dia jodoh kita atau tak. Tapi, kalau kau orang dah ada yang berkenan di hati, tak payah la nak berta'aruf dengan orang lain pulak.

Jika proses ta'aruf itu dipermudahkan Allah, In Sha Allah dia lah jodoh yang terbaik. Jika sebaliknya, bersabarlah. Mungkin belum masanya untuk Allah temukan kau orang dengan jodoh yang terbaik untuk kau orang.


Apapun, berdoalah dan beristikharahlah. Mohon petunjuk Allah. Sesungguhnya hanya Allah tahu siapa jodoh yang terbaik untuk kita.


Jika sudah mendapat petunjuk, teruskan langkah. Jika dia jodoh yang Allah tetapkan untuk kita, pasti Allah akan mempermudahkan segalanya. 


Apabila Allah menginginkan dua hati bertemu, Dia akan menggerakkan keduanya. Tidak hanya salah satu.
Tapi jangan cuba nak try jodoh orang lain pulak ye. Dah kau orang tahu dia dah berpunya, tak payah la nak cuba juga.


Jodoh ini kalau benar-benar kita sudah sedia ia akan berlaku sekejap sahaja. Contohnya berkenalan bulan satu, bertunang bulan lima dan kahwin bulan tujuh. Ataupun lebih pantas daripada itu. Kenal kejap terus akad nikah. 

InsyaAllah..itu pasti berlaku..
Suka ai nk kongsi kisah ai dengan korang..bukan niat nk bgga diri atau nk femes ke apa..tp ai nak bagi motivasi..mana tau kt luar sana yg ade kisah mcm ai..yg memerlukan semangat..here i'm..

"Assalamualaikum,awak sy dah sampai.."

Msg pertama yg ai terima..
Selepas dia dan kelurga dtg ziarah rumah..
itu kenangan ai dengan bekas tunang..yes! Kami berbeza namun kami dapat serasi..dia bukanlah seorang yg tggi ilmu agamanya..tetapi berkat keinginan dan kesungguhan dia ingin berubah..ai boleh terima..ai pon bukan perfect sgt..masih byk ilmu nk kena belajar..hubungan kami direstui keluarga..segalanya berjalan lancar..Allah permudahkan..istikharah dan istisyarah ai buat..Allah kasi jalan lagi..dimudahkan urusan kami..

Perkenalan pada 4 Ogos 2014 memberi satu perubahan dlm hidup ai..16 sept 2014 1 majlis pertunangan antara kami dibuat..simple dan berjalan lancar..family semua datang..sebelah umi,sebelah ayah..masing3 datang meraikan dan mendoakan majlis yg dibuat..namun, ku harap panas hingga ke petang rupanya hujan ditengah hari..hubungan kami diuji..10 dis 2014..sakit.pedih.itu yg ai rasa..berita tu pon ai yg terima sendiri..dia ingin memutuskan pertunangan ini.Allah.Allah.Allah..lembik rasa lutut..xmampu ai nk berdiri lg..namun ai gagah kan jugak..sebab ai xnak umi ayah risau..ai senyum wlpun hati ai terluka..ai ketawa walaupun hati ai tersiksa..sebab ai tau Allah ada dengan ai..

Penghujung tahun yg sangat menguji ai..2015 ai cuba bangkit dan Alhamdulillah luka itu kian sembuh..namun parut itu ada...sampai sekarang ai xtau..SEBAB dia berubah hati..ai percaya Allah mengatur semua ini dengan cinta..pasti ada rahmatnya..

Pada kaum lelaki persiapan diri dengan ilmu pengetahuan, agama, pengurusan kewangan dan motivasi diri. Kawal marah dan tingkatkan kesabaran. Jika kita sudah sedia, tentunya Allah akan tunjukkan jodoh kita. 


Pada kaum wanita, tak perlulah bersedih jika jodoh belum sampai walaupun sudah berusia. Ada hikmah disebaliknya. Perancangan Allah Maha Hebat. Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Senyumlah dan sabar menunggu jodoh. Berusaha dan berilah ruang dan peluang pada mereka mahu mengenali diri kau orang. Mana tahu jodoh kau orang sebenarnya ada depan mata.
***
Bila tibanya waktu, dua hati menjadi satu

x

0 comments:

Post a Comment

Sunday, May 15, 2016

#CINTA : Siapakah Jodoh Kita?

Posted by Nadira Aisya at 1:33 AM


**********************
Semua insan pasti menginginkan pasangan hidup dan sebuah keluarga yang bahagia. Itu fitrah manusia. Menyayangi dan disayangi. 

Sekarang umo dh 25..klo ikot planning skrg dh anak sorang..hingga ke hari ini, saat ni, sering tertanya- tanya siapakah jodoh ai. Di manakah dia berada?.. Semua kawan-kawan ai dah dirikan rumah tangga. Tapi ai masih sendiri. Masih melayan runningman sedangkan ketika umo sebegini sepatotnya ai dah bizi dgn nk kemas rumah, masak utk suami..


Macam mana kita nak tahu dia adalah jodoh kita. Risau bila dilepaskan, tapi dia sebenarnya jodoh kita. Usah risau. Allah telah menetapkan jodoh kita sejak azali lagi, sejak berusia 3 bulan dalam kandungan ibu. Jika dia jodoh kita, dia akan tetap bersama dengan kita walau apa pun rintangan dan dugaan yang datang.


Orang cakap jodoh itulah merupakan cinta pertama. Walaupun sebelum ni kau orang dah pernah bercinta 5,6 kali pun tapi tak kahwin jugak, itu bukan cinta pertama. Tetapi cinta yang tak kesampaian. Itu bermaksud dia bukan jodoh kau orang.


Ada juga orang kata jodoh itu bila kita serasi dengan dia. Tapi akhirnya bukan dengan dia jodoh kita. Janganlah kita sedih dan duka. Perancangan Allah lagi hebat. Dia akan berikan sesorang yang kita perlu bukannya sesorang yang kita mahu.


Putus cinta itu biasa. Lumrah pencintaan. Ia membuktikan kita bukannya sempurna untuk tahu siapakah jodoh kita sebenarnya. Kenali diri sendiri. Baiki kelemahan diri sendiri daripada masa ke semasa. Ai diuji dengan putus tunang..Allah tau kn ai mampu..sbb tulah dia asyik cari je..hmmm wlpun ai xkuat.ai rasa mcm 1 beban bila terima berita tu..Astagfirullahalazim..ai sepatutnya xboleh mcm ni..sebagai seorang yg mengamalkan apa yg diajar oleh Rasulullah, ai sepatutnya redha dengan ketentuan ini..yes ! Redha..susah nk buat tp indah jika diamalkan..1 kemanisan dlam hati ini.


Selalunya bila dia jodoh kita, kita akan rasa sejuk dan gembira memandangnya. Dia sentiasa nampak cantik/kacak di mata kita walaupun orang lain cakap dia tak cantik atau kacak.


Walau bagaimanapun dia, kita akan dapat menerima dia seadanya. Begitu juga dengan dia. Kita akan sentiasa senang, tenang dan gembira jika bersama dengannya. Kelebihannya disyukuri dan kekurangannya diredhai.
Jika kita diuji dengan sesuatu dalam perhubungan tersebut, kita tetap bisa bertahan dan bersabar. Gaduh sekejap je pastu baik. Setiap kali berlaku konflik,  dengan kuasa Allah, hubungan itu kembali bertaut dan semakin kuat rasa kasih dan sayang. Itu adalah salah satu tanda jodoh kau orang kuat bersama dia.


Jika keluarga merestui hubungan kita dan dia, itu juga merupakan salah satu tanda dia jodoh kita. Terutamanya apabila ibu dan ayah senang dan kasih dengan dia, In Sha Allah dia lah jodoh yang ditetapkan Allah buat kita.
Sesi ta'aruf itu juga penting untuk mengetahui dia jodoh kita atau tak. Tapi, kalau kau orang dah ada yang berkenan di hati, tak payah la nak berta'aruf dengan orang lain pulak.

Jika proses ta'aruf itu dipermudahkan Allah, In Sha Allah dia lah jodoh yang terbaik. Jika sebaliknya, bersabarlah. Mungkin belum masanya untuk Allah temukan kau orang dengan jodoh yang terbaik untuk kau orang.


Apapun, berdoalah dan beristikharahlah. Mohon petunjuk Allah. Sesungguhnya hanya Allah tahu siapa jodoh yang terbaik untuk kita.


Jika sudah mendapat petunjuk, teruskan langkah. Jika dia jodoh yang Allah tetapkan untuk kita, pasti Allah akan mempermudahkan segalanya. 


Apabila Allah menginginkan dua hati bertemu, Dia akan menggerakkan keduanya. Tidak hanya salah satu.
Tapi jangan cuba nak try jodoh orang lain pulak ye. Dah kau orang tahu dia dah berpunya, tak payah la nak cuba juga.


Jodoh ini kalau benar-benar kita sudah sedia ia akan berlaku sekejap sahaja. Contohnya berkenalan bulan satu, bertunang bulan lima dan kahwin bulan tujuh. Ataupun lebih pantas daripada itu. Kenal kejap terus akad nikah. 

InsyaAllah..itu pasti berlaku..
Suka ai nk kongsi kisah ai dengan korang..bukan niat nk bgga diri atau nk femes ke apa..tp ai nak bagi motivasi..mana tau kt luar sana yg ade kisah mcm ai..yg memerlukan semangat..here i'm..

"Assalamualaikum,awak sy dah sampai.."

Msg pertama yg ai terima..
Selepas dia dan kelurga dtg ziarah rumah..
itu kenangan ai dengan bekas tunang..yes! Kami berbeza namun kami dapat serasi..dia bukanlah seorang yg tggi ilmu agamanya..tetapi berkat keinginan dan kesungguhan dia ingin berubah..ai boleh terima..ai pon bukan perfect sgt..masih byk ilmu nk kena belajar..hubungan kami direstui keluarga..segalanya berjalan lancar..Allah permudahkan..istikharah dan istisyarah ai buat..Allah kasi jalan lagi..dimudahkan urusan kami..

Perkenalan pada 4 Ogos 2014 memberi satu perubahan dlm hidup ai..16 sept 2014 1 majlis pertunangan antara kami dibuat..simple dan berjalan lancar..family semua datang..sebelah umi,sebelah ayah..masing3 datang meraikan dan mendoakan majlis yg dibuat..namun, ku harap panas hingga ke petang rupanya hujan ditengah hari..hubungan kami diuji..10 dis 2014..sakit.pedih.itu yg ai rasa..berita tu pon ai yg terima sendiri..dia ingin memutuskan pertunangan ini.Allah.Allah.Allah..lembik rasa lutut..xmampu ai nk berdiri lg..namun ai gagah kan jugak..sebab ai xnak umi ayah risau..ai senyum wlpun hati ai terluka..ai ketawa walaupun hati ai tersiksa..sebab ai tau Allah ada dengan ai..

Penghujung tahun yg sangat menguji ai..2015 ai cuba bangkit dan Alhamdulillah luka itu kian sembuh..namun parut itu ada...sampai sekarang ai xtau..SEBAB dia berubah hati..ai percaya Allah mengatur semua ini dengan cinta..pasti ada rahmatnya..

Pada kaum lelaki persiapan diri dengan ilmu pengetahuan, agama, pengurusan kewangan dan motivasi diri. Kawal marah dan tingkatkan kesabaran. Jika kita sudah sedia, tentunya Allah akan tunjukkan jodoh kita. 


Pada kaum wanita, tak perlulah bersedih jika jodoh belum sampai walaupun sudah berusia. Ada hikmah disebaliknya. Perancangan Allah Maha Hebat. Dia tahu apa yang terbaik untuk kita. Senyumlah dan sabar menunggu jodoh. Berusaha dan berilah ruang dan peluang pada mereka mahu mengenali diri kau orang. Mana tahu jodoh kau orang sebenarnya ada depan mata.
***
Bila tibanya waktu, dua hati menjadi satu

x

0 comments on " #CINTA : Siapakah Jodoh Kita?"

Post a Comment

About Me

My Photo
Nadira Aisya
aku insan biasa,yang menyanjung setiap hikmah kalimah se0rang daie..Lantaran itu ku kan terus berdiri mendukung risalah ini..
View my complete profile
Powered by Blogger.

Followers

j0m gege


ShoutMix chat widget

d0a se0rang kekasih

About this blog