Bismillah
Jumaat yg barakah..
Allah kirimkan 1 ujian..perkhabaran yg tanpa dipinta tapi menjelaskan 1 persoalan..
Terima kasih Allah..

2 hari bila aku tiba kt rumah.tetamu datang tanpa diundang..jam 10 pg.biasa la bila dok rumah pkul 9 baru bgun..basuh baju,kemas dapur..tu kerja aku bila balik kg..nak buat cerita hari tu aku bangun jam  9.45..haha..terlajak perahu boleh undur,terlajak tido rezeki namanya..hahaha..=)

Bila bgun tu,gosok gg n so on..p basuh kain..tetiba umi masuk rumah dgn kalut..dan cakap che wan mai ngn anak dia..so,zapp zaappp zappp..siap...berjubah dan tudung instant aku main rangkap muat ja..umi keluar layan tetamu dan aku p dapur..buat apa yg patut..kung kang kung kang..siap 1 jug air milo dan kuih2 dr sabah..umi amik dan bawak p depan...

Aku?..berdebar weh..xleh nk keluar lg..sbb aku tau ada udang di sebalik mee kedatangan dia..dr tingkap bilik aku skodeng anak dia..hahaha..tp xjelas sbb jauh kan..lepas 30minit..dgn doa kumat kamit aku keluar p depan..borak2 dlm 10min..dan diorang pon balik..

Lps 2 hr,pihak sana bg keputusan..-ve..walaupun family dia dh gila2 nk aku ni jd menantu diaorang..ni lah namanya jodoh..kdg2 yg kita suka xsemestinya dpt..dan kdg2 kita dpt yg kita xsuka..tp jgn khuatir Allah tu adil..Dia mengetahui segalanya..sehelai daunyg gugur pon atas bumi ni semua dgn izin Allah..

Sedih?..xde la..kecewa siket tu ada..aku ni nk kata alim jauh bebenor..tp Alhamdulillah dilahirkan dlm family yg baik2..diberi ilmu dunia dan ilmu agama..kira aku ni dibesarkan dlm sekeliling yg baik2...hmmm yela..kdg2 tertanya jugak..kenapa susah sgt nk jumpa psgn..bukan aku xcari..bukan xda yg nak..dan aku sendiri pon pernah bergelar tunangan org..tp jodoh tak panjang...sebab percaturan Allah lebih indah..Allah kn dh ckp lelaki yg soleh untuk perempuan yg solehah..maka,jgn rebah..terus melangkah..hati mesti sado wei..byk lg kt depan nk kena hadap..nk kena face..so jgn mudah melatah..

Bg yg sesapa terbaca entry ni..klo awak pon masih mencari psgn..teruskan berdoa..igt Allah akan bagi tepat pd masanya..xjumpa di dunia InsyaAllah akhirat ada..perbaiki diri dan sentiasa muhasabah..klo awak nak psgn yg soleh maka solehkan diri awak..dekatkan diri pd Allah..hadirkan diri dgn usrah..bc quran..
"ISTIQAMAH"..yes!..benda yg paling awak kna buat..biar siket tp berterusan..cuba amalkan solat dhuha..solat hajat dan solat tahajud..jgn solat terkejut pulak..hehe..aku pon susah sebenarnya nk buat..benda baik weh memang susah nk jalan...cuba klo benda yg kurang baik,on terus...lumrah manusia..

Teruskan usaha k ! Tetapkan matlamat dlm doa..contoh : Ya Allah, permudahkan urusan jodoh ku..seandainya dia baik untukku, baik untuk agamaku maka kau bukakan lah jalan agar kami dpt bersatu..semoga tahun ni aku dpt kawen ya Allah..kurniakan psgn yg soleh untuk ku agar kami sana2 dpt mmbina kelurga yg sakinah dan mawaddah..lahirkan zuriat yg soleh dan solehah dr rahimku ini ya Allah..

Nmpak mcm terlalu awal kn nk doa pasal zuriat..nope..totally wrong..bnda ni sebenarnya kena doa dr awal lg..bia Allah dgr rintihan kita..sekali lg..tips utk dptkan jodoh yg baik :
1) jaga solat
2) bc quran
3) dampingi org2 yg baik
4) hadiri majlis agama,kuliah2
5) banyakkan puasa sunat
6) ringankan tulang nk solat sunat..solat dhuha.. bgun solat mlm..seminggu tu bia la pling kurang sekali qiamullail
7) jaga aurat
8) jaga ikhtilat
9) teruskan berdoa
10) doa
11) doa lg
12) dan doa lg tanpa henti..

:* semoga Allah kurniakan kita pasangan yg soleh dan zuriat yg baik..amin..InsyaAllah

0 comments:

Post a Comment

Saturday, June 4, 2016

#CINTA : jawapan untuk kali ke 2

Posted by Nadira Aisya at 5:17 PM

Bismillah
Jumaat yg barakah..
Allah kirimkan 1 ujian..perkhabaran yg tanpa dipinta tapi menjelaskan 1 persoalan..
Terima kasih Allah..

2 hari bila aku tiba kt rumah.tetamu datang tanpa diundang..jam 10 pg.biasa la bila dok rumah pkul 9 baru bgun..basuh baju,kemas dapur..tu kerja aku bila balik kg..nak buat cerita hari tu aku bangun jam  9.45..haha..terlajak perahu boleh undur,terlajak tido rezeki namanya..hahaha..=)

Bila bgun tu,gosok gg n so on..p basuh kain..tetiba umi masuk rumah dgn kalut..dan cakap che wan mai ngn anak dia..so,zapp zaappp zappp..siap...berjubah dan tudung instant aku main rangkap muat ja..umi keluar layan tetamu dan aku p dapur..buat apa yg patut..kung kang kung kang..siap 1 jug air milo dan kuih2 dr sabah..umi amik dan bawak p depan...

Aku?..berdebar weh..xleh nk keluar lg..sbb aku tau ada udang di sebalik mee kedatangan dia..dr tingkap bilik aku skodeng anak dia..hahaha..tp xjelas sbb jauh kan..lepas 30minit..dgn doa kumat kamit aku keluar p depan..borak2 dlm 10min..dan diorang pon balik..

Lps 2 hr,pihak sana bg keputusan..-ve..walaupun family dia dh gila2 nk aku ni jd menantu diaorang..ni lah namanya jodoh..kdg2 yg kita suka xsemestinya dpt..dan kdg2 kita dpt yg kita xsuka..tp jgn khuatir Allah tu adil..Dia mengetahui segalanya..sehelai daunyg gugur pon atas bumi ni semua dgn izin Allah..

Sedih?..xde la..kecewa siket tu ada..aku ni nk kata alim jauh bebenor..tp Alhamdulillah dilahirkan dlm family yg baik2..diberi ilmu dunia dan ilmu agama..kira aku ni dibesarkan dlm sekeliling yg baik2...hmmm yela..kdg2 tertanya jugak..kenapa susah sgt nk jumpa psgn..bukan aku xcari..bukan xda yg nak..dan aku sendiri pon pernah bergelar tunangan org..tp jodoh tak panjang...sebab percaturan Allah lebih indah..Allah kn dh ckp lelaki yg soleh untuk perempuan yg solehah..maka,jgn rebah..terus melangkah..hati mesti sado wei..byk lg kt depan nk kena hadap..nk kena face..so jgn mudah melatah..

Bg yg sesapa terbaca entry ni..klo awak pon masih mencari psgn..teruskan berdoa..igt Allah akan bagi tepat pd masanya..xjumpa di dunia InsyaAllah akhirat ada..perbaiki diri dan sentiasa muhasabah..klo awak nak psgn yg soleh maka solehkan diri awak..dekatkan diri pd Allah..hadirkan diri dgn usrah..bc quran..
"ISTIQAMAH"..yes!..benda yg paling awak kna buat..biar siket tp berterusan..cuba amalkan solat dhuha..solat hajat dan solat tahajud..jgn solat terkejut pulak..hehe..aku pon susah sebenarnya nk buat..benda baik weh memang susah nk jalan...cuba klo benda yg kurang baik,on terus...lumrah manusia..

Teruskan usaha k ! Tetapkan matlamat dlm doa..contoh : Ya Allah, permudahkan urusan jodoh ku..seandainya dia baik untukku, baik untuk agamaku maka kau bukakan lah jalan agar kami dpt bersatu..semoga tahun ni aku dpt kawen ya Allah..kurniakan psgn yg soleh untuk ku agar kami sana2 dpt mmbina kelurga yg sakinah dan mawaddah..lahirkan zuriat yg soleh dan solehah dr rahimku ini ya Allah..

Nmpak mcm terlalu awal kn nk doa pasal zuriat..nope..totally wrong..bnda ni sebenarnya kena doa dr awal lg..bia Allah dgr rintihan kita..sekali lg..tips utk dptkan jodoh yg baik :
1) jaga solat
2) bc quran
3) dampingi org2 yg baik
4) hadiri majlis agama,kuliah2
5) banyakkan puasa sunat
6) ringankan tulang nk solat sunat..solat dhuha.. bgun solat mlm..seminggu tu bia la pling kurang sekali qiamullail
7) jaga aurat
8) jaga ikhtilat
9) teruskan berdoa
10) doa
11) doa lg
12) dan doa lg tanpa henti..

:* semoga Allah kurniakan kita pasangan yg soleh dan zuriat yg baik..amin..InsyaAllah

0 comments on "#CINTA : jawapan untuk kali ke 2"

Post a Comment

About Me

My Photo
Nadira Aisya
aku insan biasa,yang menyanjung setiap hikmah kalimah se0rang daie..Lantaran itu ku kan terus berdiri mendukung risalah ini..
View my complete profile
Powered by Blogger.

Followers

j0m gege


ShoutMix chat widget

d0a se0rang kekasih

About this blog